Marknadsnyheter
Nissan LEAF 2022 – med skarp design och avancerad teknik


• 100 % eldrivna LEAF 2022 får ett uppfräschat utseende, nya livfulla färgval, nydesignade lättmetallfälgar och spännande exteriördetaljer i linje med Nissans nya varumärkesidentitet.
• LEAF är en ikonisk elbil som fortsätter att spela en nyckelroll för att påskynda övergången till elektrifiering
• LEAF 2022 finns tillgänglig för beställning nu
Stockholm 28 februari
LEAF var världens första masstillverkade elbil. Nissan ger nu ny glöd till den ikoniska,
modellen med uppfräschad stil och innovativ teknik, som den avancerade körassistansfunktionen ProPILOT och infotainment-teknologier som NissanConnect-systemet.
LEAF 2022 kommer under april som ett led i en stark produktoffensiv med utökat elektrifierat modellprogram.
”Nissan LEAF har med över 577.000 kunder över hela världen, alltid handlat om att göra avancerad teknik och elektrisk körning tillgänglig för alla. LEAF har utformats utifrån familjers behov av att erbjuda sömlös smidig uppkoppling och en effektiv drivlina”, säger Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regionen.
Dynamisk och elektrifierande design
De nya 16- och 17-tums lättmetallfälgarna ger ett intryck av sportighet, med en slank svart design som förstärker dess premiumkänsla. Modellen har också Nissans nya logotyp på hjulen och på den främre grillen, vilket återspeglar det fräscha och djärva utseendet med ett detaljerat mönster inbäddat i designen.
En ny uppsättning av exteriörfärger erbjuds, från det eleganta till det djärva och energiska. Tillsammans med ett utbud av sex färger och fem tvåtonsalternativ finns även två helt nya nyanser tillgängliga som också finns på modellerna Qashqai och Ariya: Universal Blue och Magnetic Blue.
En engagerande och uppkopplad körupplevelse
Modellen erbjuds med två batterialternativ som liksom tidigare ger upp till 385 km (WLTP) räckvidd i LEAF e +.
LEAF 2022 kombinerar en effektiv elektrisk körupplevelse med omfattande körassistans och teknik, med över 10 års erfarenhet av elbilskunskap och innovation inom Nissan.
ProPILOT-tekniken gör det möjligt för LEAF 2022 att automatiskt stanna, starta och hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon, medan den innovativa e-Pedal ger möjlighet att accelerera, bromsa och stanna med endast en pedal för maximal komfort när du är i rörelse.
Även en uppsättning av infotainmentfunktioner inom det inbyggda NissanConnect-systemet, med Android Auto och Apple CarPlay smartphone-integrering erbjuds.
Fjärrstyrning av funktioner som klimatkontroll är också tillgängliga via NissanConnect-appen, medan man kan länka sin LEAF till sin Amazon Alexa1 smarta hemenhet för extra bekvämlighet.
”När elbilarnas popularitet fortsätter att öka, fortsätter Nissan ett spännande kapitel i sin historia om elektrisk mobilitet. LEAF har spelat en nyckelroll i att forma Nissans vision för att stärka mobilitet framåt, eftersom vi använder vår elbilsexpertis för att lansera 23 nya elektrifierade modeller – inklusive 15 elbilar – till år 2030”, säger Arnaud Charpentier.
LEAF 2022 finns tillgänglig att beställa med startpris från 362.400 kr.
1 Tillgänglig from andra halvan av 2022
Bilder finns här: https://globalcommsdml.com/#/media-library/projects/rx2cWGR
# # #
För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar
mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.
Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.
Om Nissan i Europa
Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring.
Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll döda på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders riktning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.
Om Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige,
Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret
ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se
För ytterligare information kontakta:
Lotta Thulin, PR & Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 5806 806
E-mail: cthulin@nissan-europe.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke