Marknadsnyheter
Nordeuropa upphör med nyförsäljning av Sakförsäkring
För att underlätta för förmedlare och kunder i den kommande integrationen av Nordeuropa med Gjensidige upphör Nordeuropa med nyförsäljning av Sakförsäkring från och med den 9 september 2024. Nyförsäljning av Nordeuropas personförsäkring påverkas inte.
Det är drygt tre år sedan Gjensidige förvärvade Nordeuropa. Bolagen har sedan dess drivits separat och under respektive varumärke. I våras flyttades Nordeuropas skadereglering inhouse till Gjensidige bland annat i syfte att kunna dra större fördelar av att tillhöra en resursstark koncern och att ytterligare förbättra kundresan. Strax före sommaren fattades beslutet om att ta nästa steg för att integrera Nordeuropa med Gjensidige och nu upphör Nordeuropa med nyförsäljning av Sakförsäkring.
– Det huvudsakliga skälet till beslutet att upphöra med nyförsäljningen av Nordeuropas Sakförsäkring nu, är att vi vill säkra bästa möjliga service och hantering vid kommande konvertering av det befintliga SAK-beståndet och vi kommer därför fokusera krafterna på just det, säger Erik Enkullen, som är vd på Nordeuropa Försäkring.
Konvertering av befintlig sakaffär planeras bli påbörjad vid förnyelserna till den 1 januari 2025.
Vad händer med offerter Nordeuropa lämnat där besked om placering ännu inte kommit eller behov av ändringar på befintlig affär?
– Alla lämnade offerter är fortsatt giltiga enligt villkor och förutsättningar i aktuell offert. All befintlig affär har samma förutsättningar som tidigare till ändringar efter behov och vi på Nordeuropa finns tillgängliga för att hjälpa till om det skulle uppstå några frågetecken. När det gäller förfrågningar kring ny affär står våra kollegor på Gjensidige redo att hjälpa till, säger Erik Enkullen.
Upphörandet av nyförsäljning berör endast Sakförsäkring och inte Nordeuropas Personförsäkring.
För mer information välkommen att kontakta:
Erik Enkullen, VD/CEO, Nordeuropa Försäkring
E-post: erik.enkullen@nordeuropa.se Tel: 070 369 31 25
Niclas Linde, Affärsområdeschef Sak, Nordeuropa Försäkring
E-post: niclas.linde@nordeuropa.se Tel: 070 954 76 31
Karim Safar, chef för Gjensidiges Mäklardisk
E-post: karim.safar@gjensidige.se Tel: 076 855 25 21
Cassandra Johansson, chef för Gjensidiges Mäklarservice
E-post: cassandra.johansson@gjensidige.se Tel: +070 590 23 39
Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se
Marknadsnyheter
Digital oro, AI och säkerhet: Svenska hushåll vill se åtgärder mot skadligt innehåll
Svenskar är alltmer bekymrade över skadligt innehåll och datasäkerhet på internet. Över en tredjedel av befolkningen utsätts regelbundet för skadligt innehåll, och efterfrågan på effektiva åtgärder för att skapa en säkrare online-miljö ökar. Störst tilltro har svenska konsumenter till telekombolagen medan sociala medier aktörer hamnar i botten. Detta visar en global undersökning från EY där 2500 svenskar deltagit.
Trots att Sverige jämfört med andra länder upplever en lägre andel skadligt innehåll, är frustrationen över bristande insatser hög. Det visar EY Decoding The Digital Home som undersöker förändringar i hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter. Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.
En tredje del av svenskarna, 32 procent, uppger att de regelbundet utsätts för skadligt innehåll online, såsom trakasserier och falsk information. Detta kan dock ställas i kontrast till andra länders hushåll, exempelvis visar Spanien och Sydkorea på en högre exponering till skadligt innehåll (45 respektive 59 procent).
Hälften av alla svenska hushåll, 50 procent, anser att regeringen och tillsynsmyndigheter inte gör tillräckligt för att bekämpa skadligt innehåll. Enligt undersökningen vill en majoritet av svenskarna se borttagning av skadligt innehåll (55 procent) och användaravstängningar (52 procent) som primära åtgärder från techbolagen sida. Samtidigt anger 40 procent av svenskarna att de vill se strängare åldersverifiering och 28 procent vill ha större kontroll över vad de ser för innehåll.
Störst tilltro i frågan om datasäkerhet har svenskarna för telekombolag, där hela 61 procent anger att bredband- och mobiloperatörer förvarar deras data på bäst sätt. Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolag av alla länder i undersökningen där telekom i genomsnitt har 48 procent.
– Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenterna stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.
Längst ner på listan återfinns sociala medier bolagen som endast 6 procent av svenskarna litar på kan förvara deras data och använda den på ett lämpligt sätt.
Djupgående oro för AI och personlig datasäkerhet i digitala tider
Mer än hälften av svenska hushåll, 52 procent, är mycket oroade över att AI kommer att göra innehåll på internet mindre tillförlitligt. Utöver hoten från osäkert innehåll, inklusive AI:s potentiella roll som en katalysator, har hushållen också djupt rotade rädslor för säkerheten och kontrollen över personuppgifter. Endast fyra av tio svenskar känner att de har kontroll över sina personuppgifter på nätet och nästan varannan, 45 procent, tror att det är omöjligt att hålla personuppgifter säkra online.
– Vi ser att en tredjedel av svenskarna idag är villiga att betala för en säkrare digital närvaro. Detta pekar på att säkerhet och privatliv blir alltmer värdefulla för konsumenterna. Vi pratar ofta om risker med bedrägerier och digitala hot men det finns ett behov att kommunicera lösningar som skyddar personuppgifter och ger användarna större kontroll över deras digitala fotavtryck, säger Charlotta Kvarnström.
Om rapporten ”Decoding The Digital Home”
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen genomförd av Bonamy Finch STRAT7 innehåller svar från 20 000 hushåll i nio länder (USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige). Årets undersökning genomfördes i juli och augusti 2024, där 2500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.
För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar:
Marknadsnyheter
Dustins styrelseordförande Thomas Ekman avböjer omval
Thomas Ekman har idag meddelat att han inte ställer upp för omval som styrelseordförande eller styrelseledamot i Dustin.
Det gör han mot bakgrund av att han lämnar rollen som VD för Axel Johnson. Se vidare Axel Johnsons pressmeddelande https://axeljohnson-app.vercel.app/nyheter-media. Thomas kvarstår som styrelseordförande fram till årsstämman den 12 december 2024.
Valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggöras senast i samband med kallelsen till årsstämman 2023/24.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Ernfors, Informationschef: eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94
Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 kl. 08:05 CET.
Om Dustin
Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.
Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2023/24 uppgick till cirka 21,5 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.
Dustin har cirka 2 300 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.
Marknadsnyheter
Axfoods styrelseordförande lämnar vid årsstämman 2025
Axfoods styrelseordförande Thomas Ekman har idag meddelat att han avböjer omval vid årsstämman den 19 mars 2025. Han kvarstår som ordförande i Axfood fram till årsstämman.
Axfoods valberedning har till uppgift att lägga fram förslag avseende bland annat styrelseledamöter och styrelseordförande. Valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggöras senast i samband med kallelsen till årsstämman 2025.
Axel Johnson har idag meddelat att Thomas Ekman lämnar posten som vd för Axel Johnson. Ytterligare information framgår av Axel Johnsons pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 kl. 08:05.
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen mer än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke