Connect with us

Marknadsnyheter

Nordic Snus sänker priset på hela snusportföljen efter skattesänkning

Published

on

Den 1 november träder en ny skattesänkning på snus i kraft, vilket innebär att skatten på snus minskar med 20 procent. I samband med denna förändring har vi på Nordic Snus beslutat att sänka priserna på alla våra snusprodukter. Detta innebär att vi sänker priset på vårt LD-sortiment med två kronor och Vårgårda-sortiment med tre kronor till våra återförsäljare. Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda denna prisjustering.

På Nordic Snus har vi ett starkt engagemang för våra kunder, och vårt mål är att säkerställa att den sänkta skatten också leder till lägre priser på snus för dig som slutkonsument. Genom att sänka våra priser med två till tre kronor per snusdosa hoppas vi kunna bidra till att skattesänkningen blir kännbar i butikshyllorna och på nätet.

Det är dock viktigt att påpeka att återförsäljarna har fri prissättningsrätt, vilket innebär att vi inte kan garantera exakt hur stor prissänkningen blir för varje produkt i butik. Även om vi sänker priset på varje dosa till våra återförsäljare, kan den faktiska prissänkningen variera beroende på butikens egna beslut och eventuella andra faktorer som påverkar deras prisstrategi.

”Vi på Nordic Snus arbetar för att skattesänkningen ska vara märkbar för dig som konsument. Den 1 november markerar en betydande förändring för snusmarknaden, och vi ser fram emot att fortsätta erbjuda våra produkter med samma höga kvalitet men till ett lägre pris” säger Cormac O’Rourke, vd JTI Sweden & Nordic Snus.

De nya lägre priserna kommer att rullas ut i samband med skattesänkningen, så se till att hålla utkik i butikerna efter de justerade priserna på vår snusportfölj.

För mer information, kontakta:

Laura Ellsinger, Corporate Affairs & Communications Manager

0736-408 407 laura.ellsinger@jti.com

Om Nordic Snus & JTI 
Nordic Snus grundades 1999 och har sitt arv och tradition i den nordiska kulturen. Vi tillverkar ett brett sortiment av svenskt kvalitetssnus både för dem som vill prova nya smaker och för dem som vill ha ett traditionellt snus av hög kvalitet. Nordic Snus är en del av Japan Tobacco International, en av världens största tobaksproducenter. JTI:s globala råvarunätverk garanterar att alla odlingar som levererar tobak till oss jobbar på ett hållbart sätt, med ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Läs mer här: Det svenska snusbolaget från Vårgårda – Nordic Snus

Continue Reading

Marknadsnyheter

Quartzene® bevisar sin energibesparande effekt i cool roof-ytbehandlingar på byggnader: Vetenskaplig artikel från Högskolan i Gävle publicerad

Published

on

By

Högskolan i Gävles fallstudie om möjlig energibesparing med Quartzene® baserad cool roof-färg, puts och gips, har publicerats. Den nu publicerade artikeln, bekräftar materialets förmåga att minska energianvändningen för byggnader i varmare klimat.

Fallstudien genomfördes och leddes av doktorand Sana Sayadi tillsammans med universitetslektorerna Jan Akander och Abolfazl Hayati från Högskolan i Gävle. Energiprestandan hos en modellbyggnad med olika vägg- och takytbehandlingar simulerades.  Resultatet för byggnaden med ytskikt innehållandes Quartzene® visade på 11% i energibesparingar i varma klimat jämfört med standardbyggnaden. 

 

Svenska Aerogel har tidigare rapporterat om Quartzenes starka prestanda i dessa system som beror på materialegenskaperna vilka möjliggör en kombination av ett mycket högt solreflektansindex (SRI), som har uppmätts till 123 av Research Institutes of Sweden (RISE), och dess isolerande egenskaper i ytskikt. Dessa funktioner gör att Quartzene® både reflekterar solvärme och isolerar, till skillnad från andra tillsatser för cool roof-ytbehandlingar som främst fokuserar på den ena eller andra parametern.

 

Den nu publicerade artikeln belyser materialets potential att minska behovet av energikrävande kylsystem i varma klimat genom användning av Quartzene® i olika ytbehandlingssystem, vilket därmed bidrar till ökad energieffektivitet och hållbarhet.

 

“Tack vare tillgången av innovativa material som Quartzene® har vi kunnat utforska och peka på nya lösningar för att förbättra energieffektiviteten i byggnader. Svenska Aerogels engagemang har varit ovärderligt för att driva den tillämpade forskningen framåt”, säger Sana Sayadi, doktorand vid Högskolan i Gävle.

 

För ytterligare information kan den vetenskapliga artikeln läsas här.

 

Översikt av forskningen

Studien omfattade simuleringar av ett typiskt äldre radhus (1960-70-talets standard), placerat i två olika klimatzoner (i Gävle, Sverige som kallt klimat och Palermo, Italien som varmt klimat), för att undersöka effekten på energibesparingar vid applicering av olika ytskikt med och utan aerogel på byggnadens ytterhölje. Analysen omfattade skikttjocklekar innehållande Quartzene®. Fallstudien indikerade energibesparingar på upp till 11 % i det varma klimatet, där externt applicerade ytskikten innehållandes Quartzene®, med låg värmeledningsförmåga och hög solreflektans, visade sig effektiva för att minska transmissionsförluster genom förbättrad dynamisk tidsfördröjning och dämpningsfaktor i ytterväggar och tak. Studien visar goda energibesparingar i varma klimat och är vägledande, även om besparingarna kommer att variera beroende på byggnadens design och egenskaper.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tor Einar Norbakk, vd. Telefon: 070 616 08 67. E-post: toreinar.norbakk@aerogel.se

 

Om Svenska Aerogel Holding AB (publ)

Svenska Aerogel tillverkar och kommersialiserar det mesoporösa materialet Quartzene®. Svenska Aerogels affärsidé är att tillgodose marknadens behov av nya material som möter globala mål för hållbarhet. Quartzene® är flexibelt och kan skräddarsys i olika applikationer för att tillföra avgörande egenskaper i en slutprodukt. Bolagets vision är att vara den mest värdefulla affärspartnern med banbrytande materiallösningar för en hållbar värld.

 

Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är FNCA.

 

Gävle 2024-10-30

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: Kraftfulla data driver Alligator Bioscience framåt

Published

on

By

Alligator Bioscience har minst sagt haft ett framgångsrikt 2024, framgår det i bolagets Q3-rapport. Med lovande resultat från ledande läkemedelskandidaten mitazalimab, starka partnerskap och en tydlig strategi för framtiden, är bolaget inställt på att göra betydande framsteg inom cancerbehandling. Alligator fortsätter att investera i förberedelserna för fas III för mitazalimab, med målet att kunna starta en studie under första halvåret 2025, samtidigt som man utvecklar sin pågående dialog med globala läkemedelsbolag för ett potentiellt partnerskap.

Läs artikeln om Alligator Bioscience biostock.se:

https://www.biostock.se/2024/10/kraftfulla-data-driver-alligator-bioscience-framat/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klarna blir förvald betalmetod hos Worldpays handlare över hela världen

Published

on

By

Läs original

Stockholm, 30 oktober 2024 – Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, utökar samarbetet med Worldpay, en av världens största betalningsleverantörer, för att möjliggöra för tusentals nya handlare att erbjuda Klarna till sina kunder.

Genom det fördjupade partnerskapet blir Klarna ett förvalt alternativ i kassan hos Worldpays globala handlarnätverk, parallellt med traditionella kortbetalningar. Worldpay, en av världens största leverantörer av betaltjänster, hanterade transaktioner till ett värde av 2,3 biljoner USD, motsvarande 23 biljoner SEK, under 2023 för över en miljon handlare världen över.

I takt med att konsumenter fortsätter att välja nya betalningsmetoder som passar deras olika köpbeteenden, har Klarna som mål att finnas i varje kassa. Samarbetet med Worldpay är ett steg i att förverkliga detta mål och omvandlar Klarna från ett ”alternativt” betalningsalternativ, som läggs till på begäran av en återförsäljare, till en bekväm standardmetod som återförsäljare förväntar sig.

Samarbetet med Klarna möter efterfrågan på smidiga digitala betalningar från både handlare och konsumenter. Klarna erbjuder flera betalningsalternativ, och 30 procent av alla köp slutförs med direktbetalningar, vilket visar på konsumenternas behov av snabba och enkla betalningssätt.

David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna: ”Vi vill att Klarna ska finnas tillgängligt överallt, i varje kassa, och för alla typer av köp. Vårt fördjupade partnerskap med Worldpay tar oss ett stort steg närmare vårt mål och gör Klarna till en självklar betalningsmetod för hundratusentals handlare.”

Pete Wickes, General Manager EMEA på Worldpay: ”Worldpays unika samarbete med Klarna understryker vårt engagemang för att erbjuda handlare innovation i stor skala för att skapa de bästa betalningsupplevelserna. Klarna ligger i framkant när det gäller att erbjuda nya sätt att betala. Vårt utökade samarbete kommer att stödja Klarnas omvandling till ett förstahandsval för globala handlare som vill förbättra kundupplevelsen och nå sin fulla potential i en konkurrensutsatt digital värld.”

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.