Marknadsnyheter
Novus utser en ny vice VD och stärker ledningsgruppen för framtida tillväxt
Novus Group International AB genomför strategiska förändringar i ledningen för att möta framtida tillväxt och stärka den operativa organisationen. Ana Serafimovska, med lång erfarenhet inom företaget, har utsetts till vice VD. Samtidigt tillträder Kristin Sjöström, tidigare Art Director, rollen som Brand Manager för att bredda Novus kommunikation och varumärkesarbete. Dessa förändringar skapar en starkare grund för Novus att fortsätta utvecklas som en ledande kunskapspartner, både nationellt och internationellt.
Ana Serafimovska har utsetts till vice VD för Novus Group International AB. Hon kvarstår samtidigt i sin roll som CFO. Novus väljer att inrätta en roll som vice VD för att ytterligare stärka organisationen för kommande tillväxt och behålla fokus på de operativa frågorna. Detta ger oss vidare möjligheter att fortsätta vara konkurrenskraftiga samt öka tillväxten. VD Torbjörn Sjöström kommer framöver att ha ett externt fokus på att både stärka befintliga partnerskap och att skapa nya. Ana Serafimovska har arbetat på Novus sedan år 2011 i olika roller och innehaft rollen som CFO sedan 2015.
- På kort tid har Novus gått från ett litet, svenskt undersökningsföretag till Sveriges mest kända med en internationell närvaro som regelbundet undersöker i över 50 länder. Mina internationella roller i Gallup International och WAPOR gör att det kan fortgå. Men det krävs en bredare operativ organisation, och en Vice VD med ett operativt helhetsansvar. Ana är den bästa personen för denna roll. Hon har de egenskaper och den erfarenhet som krävs. Jag känner Ana, hon känner bolaget och personalen väl, och kan börja arbeta samma dag i denna viktiga roll, säger Torbjörn Sjöström.
Utöver rollen Vice VD utökas också ledningsgruppen med en Brand Manager, vars arbete är att koordinera och bredda kommunikationen kring alla våra produkter till kunder och allmänheten. Kristin Sjöström, tidigare AD på Novus, tilldelas denna roll.
- Med en bred produktportfölj, hög medial närvaro och för att bibehålla vår goda varumärkeskännedom behövs en Brand Manager. Kristin kan bolaget väl och hennes kompetens, bakgrund inom formgivning och kommunikation gör henne bäst lämpad att ta sig an denna roll. Hon kan börja arbeta med detta samma dag hon tillträder, säger Torbjörn Sjöström.
Genom att stärka ledningsgruppen med ytterligare kompetenser etablerar vi en bra grund för att fortsätta tydliggöra vårt arbete med tillförlitlighet och fortsätta vara en naturlig kunskapspartner för våra befintliga och nya kunder. Kristin Sjöström har arbetat på Novus sedan år 2016 som Art Director och suttit med i styrelsen sedan start.
Ledningsgruppen består nu av följande grupp:
Torbjörn Sjöström VD
Ana Serafimovska Vice VD/CFO
Lena Rodén CSO
Anita Bergsven COO
Mikael Ohlsson Experience & Panel Director
Kristin Sjöström Brand Manager
En ledningsgrupp som gör bolaget väl rustat för att förvalta positionen som det mest kända undersökningsföretaget och med möjlighet att kunna växa såväl i Sverige som internationellt.
Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag och arbetar inom alla branscher. Vi bidrar med kunskap via undersökningar för affärs- och verksamhetsutveckling inom både privat och offentlig sektor och bidrar med offentlig statistik och forskning. Vårt huvudkontor finns Stockholm men vi gör undersökningar i över 50 länder i världen, främst för nordiska kunder. Via huvudägaren Gallup Nordic är Novus Sveriges medlem i Gallup International. Vi är även listat på Spotlight Stock market.
Läs mer på Novus hemsida: https://novus.se/om-novus/
Torbjörn Sjöström
VD
08-128 196 00
info@novus.se
Marknadsnyheter
Här är det dyrast att separera i Sverige
Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.
Antal skilsmässor 2023
Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation.
Om uträkningen
Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent).
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg
Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea 931 804 kronor, och 1 863 608 för två.
I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två.
Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg
Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två.
Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå.
Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.
– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen, säger Claudia Wörmann.
Fem dyraste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Sundbyberg
- Solna
- Nacka
- Varberg
- Kungsbacka
Fem billigaste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Borlänge
- Kristianstad
- Trollhättan
- Uddevalla
- Skövde
Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner
För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket
claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14
Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa
En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.
I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke