Connect with us

Marknadsnyheter

Nu avbolagiserar vi Stockholms sjukhus

Published

on

Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet föreslår nu en avbolagisering av den egenägda akutsjukhusvården, S:t Eriks Ögonsjukhus och ambulanssjukvården. Syftet är att stärka samarbetet och minska dubbelstyrningen. Ärendet behandlas av regionstyrelsen den 20 februari.

– Pandemin visade att vården behöver samarbeta mer. En avbolagisering minskar onödig administration och möjliggör en bättre vård för patienterna och en förbättrad arbetsmiljö för vårdpersonalen, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd.

– När alla medarbetare på akutsjukhusen får en och samma arbetsgivare underlättar det för samarbete kring kompetensförsörjning och utbildning. Istället för att ha flera olika system och kriterier för att exempelvis söka ST-tjänstgöring kan vi göra en samordnad process, säger Karin Fälldin (C), regionråd.

– Stockholms invånare förtjänar en bättre sjukvård där tid läggs på vård, inte administration. Det här förslaget kommer förenkla för sjukhusen att samarbeta och ge en god vård, säger Sandra Ivanovic Rubin (MP), sjukvårdspolitisk talesperson

– Det här är en förändring som sjukhusen själva har efterfrågat och det har varit en väldigt viktig fråga för Vänsterpartiet i vårt samarbete med Mittenkoalitionen. Vi är glada att nu se resultatet av det arbetet, säger Jonas Lindberg (V), regionråd.

I dag drivs majoriteten av Region Stockholms akutsjukhus som aktiebolag. Det har lett till konkurrens mellan sjukhusen, onödig administration och att vårdens samlade resurser inte används på bästa möjliga sätt. Därför föreslås det ändras.

De akutsjukhus som nu föreslås bli förvaltningar i stället för aktiebolag är Danderyds Sjukhus, Södersjukhuset, Södertälje Sjukhus och S:t Eriks Ögonsjukhus. En ny nämnd, akutsjukhusnämnden föreslås ansvara för dessa. Även Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) föreslås avbolagiseras och få en egen nämnd, ambulanssjukvårdsnämnden, AISAB. Verksamheterna behåller sina varumärken.

Förändringen ska stärka samverkan mellan sjukhusen och leda till att resurserna utnyttjas bättre än idag. Bland annat bedöms administrationen kunna effektiviseras så att mer resurser kan gå till vården. Därutöver skulle den egenägda sjukvården fungera som en enda vårdgivare och arbetsgivare. Det underlättar exempelvis åtkomst till patientinformation och ger nya möjligheter att arbeta med personalstrategiska frågor, inklusive kompetensförsörjning.

Avbolagisering ger även Region Stockholm bättre förutsättningar att både planera för och agera i kris eller krig. I ett kritiskt läge är det extra viktigt att kunna prioritera och nyttja lokaler och personal på ett så effektivt sätt som möjligt

Hälso- och sjukvårdsnämnden och primärvårdsnämnden föreslås ha kvar systemansvaret samt beställar- och uppföljningsansvaret för hela hälso- och sjukvården. Med förslaget förtydligas styrningen av vården då den föreslås ske via uppdrag beslutade i Region Stockholms budget i stället för via avtal. Detta tydliggör att verksamheterna agerar på uppdrag av regionfullmäktige.

Den nya organisationen för akutsjukhusen bedöms kunna förberedas under 2024 och vara på plats den 1 januari 2025. Förändringen som gäller AISAB väntas träda i kraft 1 januari 2026. Tidplanen för AISAB är senarelagd på grund av en redan pågående verksamhetsförändring. Processen för avtal och uppdrag genomförs under 2026.

Ärendet kommer att behandlas i regionstyrelsen den 20 februari och i regionfullmäktige den 13 mars.

Fakta om utredningen

Den parlamentariska utredningen var ett uppdrag till regionstyrelsen i Region Stockholms budget för 2023. I den parlamentariska arbetsgruppen har representanter från alla politiska partier löpande fått information om utredningsarbetet.

Utredningsarbetet har förankrats med ledningsgrupperna inom Region Stockholm, fackliga organisationer och samverkansgrupper.

I en delrapport identifierades utmaningar och problem med dagens styrning och presenterade förslag på hur styrningen kan utvecklas. Delrapporten remitterades till berörda verksamheter och 20 olika organisationer valde att skicka in remissvar.

Ledamöterna i den parlamentariska arbetsgruppen:

Aida Hadžialić (S), ordförande
Talla Alkurdi (S)
Robert Johansson (S)
Fredrik Adolfsson (C)
Sandra Ivanovic Rubin (MP)
Jonas Lindberg (V)
Irene Svenonius (M)
Kristoffer Tamsons (M)
Désirée Pethrus (KD)
Amelie Tarschys Ingre (L)
Britt-Mari Canhasi (SD)

Presskontakt
Nils Bergmark
070-737 68 90

Continue Reading

Marknadsnyheter

Livs övertar avtals- och organisationsrätten för lantsektorn efter beslut av LO-kongressen

Published

on

By

LO-kongressen beslutade att Livsmedelsarbetareförbundet övertar avtals- och organisationsrätten för  jordbruk, odling och husdjursskötsel. Beslutet är en del i LO:s nya organisationsplan och syftar till att stärka och effektivisera facklig representation och förhandlingskraft inom branschen.

– Vi välkomnar lantarbetarna till Livs, säger Eva Guovelin, förbundsordförande  i Livs. Det här stärker vårt förbund och alla medlemmar.

Beslutet innebär att Livs, med stor erfarenhet och kunskap inom livsmedelsproduktionen nu tar över ansvaret att representera arbetstagare inom lantsektorn. Lantsektorn är en viktig och naturlig del av svensk livsmedelsproduktion med många gemensamma intressen.

– Vi ser fram emot att arbeta nära våra nya medlemmar och kämpa för bättre löner och arbetsvillkor, säger Eva Guovelin.
Tillsammans kommer vi att göra skillnad.

Livs och Kommunal kommer att planera och påbörja arbetet med en överlämning direkt.

Eva Guovelin
Förbundsordförande

Presskontakt: 070-638 61 12
Telefon: 08-796 29 00

Livsmedelsarbetareförbundet, även känt som Livs, har sedan det grundades år 1896 engagerat sig i att förbättra arbetsvillkor, löner och arbetsmiljö för anställda inom svensk livsmedelsproduktion.

För ytterligare information, besök gärna Livs officiella webbplats på Livs.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

QBNKs styrelse förstärks med SaaS-entreprenören Johan Boström

Published

on

By

Vid dagens årsstämma i QBNK Holding AB valdes entreprenören Johan Boström till styrelseledamot.

Johan Boström har lång erfarenhet av att utveckla och driva företag i Norden och internationellt. Med kunskap inom produktutveckling, försäljningsstrategier och marknadsexpansion i både Europa och USA, och framför allt som en av de drivande krafterna bakom Inriver PIM, ägnar sig Johan numera åt att stötta tillväxtbolag. Han har en akademisk bakgrund från Umeå universitet i systemutveckling, filosofi och nätverksteknik. Hans erfarenheter förväntas bidra till QBNK:s fortsatta utveckling.

Den globala marknaden för DAM (Digital Asset Management) växer, med en prognos om en årlig tillväxt på cirka 15%. QBNK ser detta som en möjlighet att betona vikten av att utveckla ett integrerat ekosystem av lösningar för att förbättra den totala användarupplevelsen, där DAM spelar en nyckelroll. Med Johans hjälp kan QBNK aktivt bredda och internationalisera kontaktpunkter med strategiska partners och allianser i ekosystemet, ett värdefullt nätverk för företagets ambitioner att expandera och utveckla framtida lösningar.

Kjell Duveblad, styrelseordförande, och Anna Gomes, VD för QBNK, betonar gemensamt vikten av Johan Boströms anslutning till styrelsen som ett steg mot stärkt innovation och tillväxt. ”Johans breda kunskap stärker vår strategi och vår position inom DAM-branschen,” säger Kjell Duveblad. Anna Gomes tillägger, ”Hans erfarenhet från ekosystemet och digital transformation passar för vår vision och kommer bidra till vår fortsatta framgång.”

Johan Boström delade sin vision för sitt nya uppdrag,  ”Det är en stor ära för mig att bli invald till QBNK’´s styrelse. Jag ser fram emot att bidra till företagets vision om fortsätta utveckla sin DAM-lösning anpassad för Enterprise segmentet. Att maximera värdet av omfattande mängder digitala tillgångar står i fokus för dessa företag, vilket kräver effektiv hantering av tillgångar över hela organisationen.”

Johan Boströms tillträde till styrelsen bidrar med branscherfarenhet och stödjer företagets strävan efter fortsatt tillväxt.
 

Anna Gomes, VD
QBNK Holding AB (publ)
Tel: +46 70 720 46 67
Email: anna.gomes@qbank.se

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK har en internationell kundbas och är en av de ledande DAM aktörerna i Norden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wernamo Design expanderar – lanserar e-handel i Danmark

Published

on

By

Wernamo Design utökar sin närvaro på den nordiska marknaden genom att lansera sin e-handel i Danmark. Det svenska företaget, känt för sina högkvalitativa och smarta designprodukter för trädgård och uteplats, tar nu nästa steg i sin expansion och erbjuder danska kunder ett exklusivt sortiment av premiumprodukter.

Efter flera år av framgångsrik försäljning i Sverige har Wernamo Design beslutat att erbjuda sina exklusiva produkter till kunder i Danmark. Den danska onlinebutiken kommer att erbjuda hela sortimentet av Wernamo Designs produkter, såsom staket och räcken, planterings- och odlingsserien Plant Box, rabattkanter och trädringar. Alla produkter är noggrant designade och tillverkade i Sverige, vilket garanterar hög kvalitet och hållbarhet.

Patrik Skillfeldt, VD för Wernamo Design, kommenterar expansionen:

”Vi är mycket entusiastiska över att få introducera våra unika produkter till den danska marknaden. Danmark är känt för sitt rika arv inom design och estetik, vilket stämmer bra överens med vårt produktsortiment där fokus ligger på just design. Vi ser fram emot att välkomna nya kunder och att ge dem möjlighet att skapa inspirerande utemiljöer med våra smarta produkter.”

Lanseringen i Danmark markerar ett betydande steg i Wernamo Designs strategi att växa och stärka sin position i Norden. Företaget ser stor potential i den danska marknaden och är övertygat om att deras produkter kommer att uppskattas av danska kunder som värdesätter kvalitet och genomtänkt design. Wernamo Designs danska e-handel hittar du på adressen www.wernamodesign.dk.

För mer information, vänligen kontakta; 
Patrik Skillfeldt, VD – 0370-51 50 21
Anne Gustavsson, marknads- och kommunikationsansvarig – 0370-51 50 23 

Om Wernamo Design
Wernamo Design är ett företag i Värnamo, Småland, som utvecklar och säljer smart design för trädgård och uteplats.
Vi har hela trädgården i fokus, i allt från inramning med staket och altanräcke, till snygga kanter på rabatterna. Genom att använda tåliga material och smarta lösningar för enkel montering skapar vi möjlighet för dig att njuta av din trädgård.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.