Connect with us

Marknadsnyheter

Nu får Sveriges kommuner bättre koll på sin avfallshantering – Two levererar BI till Avfall Sverige

Published

on

Avfall Sverige bevakar, utvecklar, informerar och påverkar det som händer inom avfallsbranschen i Sverige, övriga Europa och resten av världen. Two har tillsammans med Avfall Sverige tagit fram en BI-lösning i Power BI som hjälper Sveriges kommuner till ännu bättre insikt och överblick över sin avfallshantering. 

– Two är det självklara valet för oss för den fortsatta utvecklingen, säger Jenny Westin, Avfall Sverige.

Avfall Sverige verkar för att hantering av avfall sker på ett sätt som skyddar människors hälsa och miljön, både på kort och på lång sikt. För att säkra en hållbar utveckling ska material, råvaror och energi användas på ett sätt som främjar resurshushållning. Sedan 2008 har Avfall Sverige tillhandahållit ett webbaserat system för hantering av avfallsstatistik, kallat Avfall Web, till sina medlemmar. Syftet och målsättningen har alltid varit att medlemmarna, kommuner och avfallsbolag i Sverige, ska ha stor egennytta och mervärde av Avfall Web, att det ska ge enklare underlag och stöd för beslut. Många kommuner har dock upplevt att det är svårt att få fram uppgifter på ett lätt sätt.

Visualiseringar, rapporter och analyser förbättrar och förenklar

Two har hjälpt Avfall Sverige att utveckla rapporter och analyser i Power BI. Allt med målsättningen att förenkla för kommunerna, bland annat genom att göra det enklare att hitta och få fram data. Power BI ger större möjligheter till urval och även mer visuella rapporter med t ex kartor och diagram. De nya rapporterna gör det lättare att analysera och visualisera avfallsdata. Genom att använda BI för avfallshanteringen ser användarna i varje kommun nu statistiken på ett mer attraktivt och användarvänligt sätt. Det ger snabbare överblick av nyckeltal och medelvärden utifrån olika filtreringar och urval. Alla visualiseringar interagerar med varandra, vilket ger en extra dimension i användningen. Nyckeltalen kommer väl till användning för att lättare förmedla ut information om verksamheten till personal, ledning och politiker i kommunen.

Enklare och snabbare uppföljning av avfallshanteringen med Power BI

– Med de nya rapporterna från Two har det har blivit enklare för kommunerna och Avfall Sverige att följa upp nationella och kommunala miljömål, säger Jenny Westin, statistikansvarig och rådgivare på Avfall Sverige. I nya Avfall Web 2.0 finns funktioner för att på kommun- och länsnivå följa olika miljömål, till exempel etappmålet för matavfall. Det nya nationella målet till 2023 är att 75 % av matavfallet ska sorteras ut och bli biologiskt behandlat så att både växtnäring och energi (biogas) kan bli tillvarataget.

– Låt säga att du vill veta genomsnittliga matavfallmängder i kommuner med separata kärl, papperspåse och frivillig insamling. Eller vad ett villahushåll med fyrfacksinsamling i genomsnitt betalar i avfallsavgift. Med några klick hittar du enkelt svaren i nya Avfall Web 2.0. Och dessutom ser du resultatet i såväl kartor som diagram. Att använda BI för avfallshanteringen har givit vinster på många plan, konstaterar Jenny Westin.

Olika typer av rapporter och nyckeltal för avfallshantering

Two och Avfall Sverige har tillsammans tagit fram rapporter och analyser för flera områden inom avfallshantering. Det senaste tillskottet av rapporter visar index och placering för Sveriges kommuner utifrån en värdering och sammanvägning av olika övergripande nyckeltal för avfallsverksamheten. Totalt ingår 16 nyckeltal inom fyra områden;

  • Förebyggande och avfallsmängder
  • Återvinning av material och matavfall
  • Miljöeffekter och kvalitet i insamlingen
  • Kundnöjdhet

Nyckeltalen är viktade utifrån miljönytta och prioritet. Fram tills nu har Avfall Sverige utfört beräkningarna i Excel. Med Power BI har sammanställning och beräkning blivit mycket lättare. Och kommunerna får numera tillgång till rankingen direkt via Avfall Web.

I samband med Avfall Sveriges årsmöte i maj/juni brukar de 10 bästa kommunerna uppmärksammas. Samtidigt koras vinnaren av Sveriges bästa avfallskommun. Det har blivit uppskattat och har medfört ett stort intresse för Avfall Web. Många kommuner siktar på att klättra i rankingen. Därför är planen att ta fram ett simuleringsverktyg för Svensk avfallsranking. På så sätt kan kommunerna enkelt få fram vilka områden de bör utveckla för att få störst effekt och ligga bäst till i tävlingen.

Kul och utvecklande samarbete

– Att samarbeta med Avfall Sverige inom det här området är både intressant och lärorikt, säger Christofer Järlesjö, VD på Two, och fortsätter: – Det här är ett perfekt exempel på hur vi kan skapa och utveckla BI-lösningar genom förståelse för kundens verksamhet. Vi har lärt oss massor och är förstås väldigt glada över att kunna ge Avfall Sverige och Sveriges kommuner ett riktigt mervärde i lösningen och större insikter i avfallshanteringen.

Frida Granström är BI-konsult på Two och berättar om samarbetet med Avfall Sverige. -Det har varit ett nöje att samarbeta med Avfall Sverige! En av framgångsfaktorerna till samarbetet skulle jag säga är att vi har haft högt i tak där alla frågor har varit välkomna. Vi har också bidragit med olika typer av kompetens från varsitt håll, vilket tillsammans har blivit en bra helhet. Dessutom har vi hela tiden haft en strukturerad plan med bra dokumentation och tydlig kommunikation. På så sätt har arbetsgången varit väldigt smidig.

-Att få vara med och bidra i Avfall Sveriges utvecklingsarbete genom att gå ifrån ”statiska” rapporter på deras hemsida till att utveckla BI-rapporter som är otroligt tilltalande både visuellt och innehållsmässigt. Det är ett otroligt stort lyft och jag är väldigt glad över att ha fått vara en del av det, säger Frida Granström.

Ett lyckat projekt med spännande planer framöver

Frida Granström summerar: -Alla projekt innebär utmaningar, men jag skulle inte säga att det har varit några större problem. Vi kommer nu att ta fram interaktiva rapporter där användaren själv har möjlighet att ändra sina värden för att simulera nya utfall. Det kommer fungera som ett slags prognosverktyg. Mycket spännande!

– Two är mycket kompetenta inom Power BI och har varit mycket snabba, flexibla, lyhörda och tålmodiga i arbetet med att utveckla Avfall Web 2.0, säger Jenny Westin, statistikansvarig och rådgivare på Avfall Sverige, och fortsätter: – Trots många dumma frågor och ändringar efter hand har de visat stort tålamod. Jag visste inget om Power BI innan eller vilka möjligheter som fanns och Two visste inte så mycket om avfallsstatistik. Så man kan säga att vi gjort denna resa tillsammans. Two kunde bidra med erfarenheter av presentationer och beslutsstöd från andra branscher och vi bidrog med vår avfallskunskap. Och så bra slutresultatet har blivit! Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla Avfall Web efter våra medlemmars behov. Two är det självklara valet för den fortsatta utvecklingen!

Christofer JärlesjöVD070-2387829christofer.jarlesjo@two.se

På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och beslutsstöd. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP och Power BI. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i OrganoClick AB (publ) 2024

Published

on

By

OrganoClick AB (publ) höll onsdagen den 15 maj 2024 årsstämma på bolagets huvudkontor i Täby varvid följande stämmobeslut fattades:

  • Att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkning samt koncernbalansräkning.

  • Att disponera resultatet enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

  • Att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

  • Att styrelsen under det kommande verksamhetsåret ska bestå av fem ordinarie ledamöter.

  • Att i enlighet med valberedningens förslag utge ett fast styrelsearvode om 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor för var och en av styrelsens ordinarie ledamöter, dvs. sammanlagt 1 000 000 kronor samt att revisorsarvode föreslås utgå enligt godkänd räkning.

  • Att intill nästa årsstämma i enlighet med valberedningens förslag omvälja Jan Johansson, Håkan Gustavson, Charlotte Karlberg och Chatarina Schneider samt nyval av Johan Magnusson till ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Jan Johansson i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsen gav samtidigt ett stort tack till avgående styrelseledamot Malin Bugge för hennes viktiga bidrag till styrelsen och bolagets utveckling under de 4 år som hon suttit i OrganoClicks styrelse.

  • Att anta principer för hur valberedning ska tillsättas inför årsstämman 2025 i enlighet med förslag i kallelsen. 

  • Att ge styrelsen bemyndigande att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av aktiekapitalet med högst 10% eller 97 950 kronor (motsvarande 9 795 000 aktier).

  • Att bevilja Valberedningens förslag om att utbetalning av styrelsearvode kan antingen ske i form av aktier i bolaget eller kontant

Verkställande direktören gav därefter sedvanlig presentation över bolagets aktiviteter och utfall 2023 samt en blick framåt under 2024 (bifogad presentation). Presentationen finns även upplagd på bolagets hemsida.

OrganoClick AB (publ) 

Styrelsen

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.