Connect with us

Marknadsnyheter

Nu har hälften av Sveriges elkunder en certifierat schysst elhandlare

Published

on

Fortum är nu anslutna till Schysst elhandel vilket betyder att hälften av landets elkonsumenter valt en certifierad elhandlare. Certifieringen har tagits fram av branschorganisationen Energiföretagen och består av 18 särskilt uppställda kundlöften.

-Fortum har valt att certifiera oss därför att vi vet att det är viktigt för våra kunder att känna sig trygga. Men det har även en betydelse för elmarknadens förtroende i stort att alla stora aktörer deltar, säger Karin Hallberg, chef för Fortums konsumentaffär i Sverige.

Genom certifieringen förbinder sig Fortum som elleverantör till 18 särskilt uppställda kundlöften. I stort handlar de om att som elleverantör vara tydliga och ärliga i mötet mellan säljare och kund så att denne kan känna trygghet i sitt köp av el. Bland annat att ska extra hänsyn visas till utsatta kunder, den prisinformation som lämnas måste förstås vara rätt men också tydlig och kunden ska alltid informeras om sin ångerrätt.

-Det är positivt att flera större aktörer på elmarknaden valt att kvalitetssäkra sina säljprocesser genom Schysst elhandel certifieringen. Det bidrar till ökad kännedom om certifieringen och att kunderna kan göra mer medvetna val, säger Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsmarknad el på Energiföretagen.

Den process som föregår certifieringen är omfattande och för en större aktör kan det ta uppåt ett och ett halvt år innan alla processer och texter har kvalitetssäkrats och både medarbetare och externa säljföretag utbildats. Företaget som tar hand om certifieringsprocessen är DNVGL,  ett oberoende, ackrediterat certifieringsföretag.

-Jag har mött ett stort intresse för certifieringen från andra branscher under arbetet och jag hoppas förstås att det arbete som vi certifierade elhandlare lägger ned på att utbilda våra externa säljföretag kan tjäna som inspiration för andra, säger Claes Frykstrand, certifieringsansvarig på Fortum.

Fortum har även elhandel i Finland och Norge och nästa steg är att se över möjligheterna till att certifiera elförsäljningen även på dessa marknader.

-Schysst elhandel är en kvalitetsstämpel som ökar tryggheten för våra kunder. Det är jätteviktigt för oss att kunna ge våra kunder den tryggheten som en sådan här certifiering för med sig, på alla marknader vi verkar, säger Karin Hallberg.

För mer information, kontakta gärna
Per-Oscar Hedman, Kommunikationschef Sverige, Fortum, tfn 070-214 75 45

Om Fortum
Fortum är ett europeiskt energiföretag med verksamhet i mer än 40 länder. Vi förser våra kunder med el, gas, värme och kyla samt smarta lösningar för att förbättra resurseffektiviteten. Vi vill involvera våra kunder och samhället i omställningen till en renare värld. Tillsammans med vårt dotterbolag Uniper är vi den tredje största producenten av fossilfri el i Europa. Med ca 19 000 anställda och en gemensam omsättning på 69 miljarder euro har vi storleken, kompetensen och resurserna att driva energiomställningen framåt. Fortums
 aktie är listad på Nasdaq Helsinki och Unipers aktie på Frankfurtbörsen. www.fortum.se   

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tendo tecknar Letter of Intent med norska Ortopro AS för Tendo OneGrip

Published

on

By

Tendo AB (”Tendo” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har tecknat ett Letter of Intent (LoI) med Ortopro AS, som är en del av Blatchford Group. Avsiktsförklaringen avser distribution av Tendo OneGrip på den norska marknaden och nästa steg är att teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal med Ortopro AS.

En stor del i vårt kommersialiseringsarbete av vår Tendo OneGrip har varit att etablera närvaro på den nordiska marknaden, och vi är nu glada att vi har ingått ett LoI med Ortopro AS vilket markerar ett viktigt steg framåt mot att lansera vår produkt på den norska marknaden.”, kommenterar Sofie Woge, VD för Tendo.

 

Tendo som nyligen har marknadslanserat en specialanpassad version av Tendo OneGrip för personer med ryggmärgsskada i Sverige och Danmark har nu tecknat ett Letter of Intent (LoI) med norska ortopedileverantören Ortopro AS, som är en del av multinationella Blatchford Group, för att introducera och distribuera Tendo OneGrip på den norska marknaden. Avsiktsförklaringen är en del av Tendos strategiska kommersialiseringsarbete med att marknadslansera Tendo OneGrip på den nordiska marknaden och nu är nästa steg att teckna ett slutgiltigt distributionsavtal.

 

Ortopro AS har visat stort intresse för Tendo OneGrip och som ledande aktör inom försäljning av ortopediska hjälpmedel på den norska marknaden ser vi dem som en ideal partner för oss. Vår plan framåt är nu att gå vidare i processen med förhoppningen att inom kort teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal.”, kommenterar Peter Andersson, Commercial Lead för Tendo.

 

Om Ortopro AS

Ortopro AS grundades 2001 och är en leverantör av proteser, ortoser, material, maskiner och mjukvara till den ortopediska industrin i Skandinavien. Företaget är en del av Blatchford Ortopedi AS som är en av Norges ledande ortopediska kliniker.

 

För mer information om Tendo, vänligen kontakta:
Sofie Woge, VD, Tendo
Telefon: (+46) 760 – 21 22 13
E-post: sofie@tendoforpeople.se

Hemsida: www.tendoforpeople.se

Kort om Tendo
Tendo AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer medicintekniska robotiserade hjälpmedel till personer med funktionsnedsättningar i händerna. Bolagets första produkt, Tendo OneGrip, är en handske med integrerat exoskelett som ger styrka och rörlighet i händerna till personer med begränsad, eller saknad handfunktion till följd av en ryggmärgsskada. Bolaget är beläget i Lund i Sverige. Tendo AB är noterat på den svenska Spotlight Stock Market. Mer information på www.tendoforpeople.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medfield Diagnostics senarelägger föraviserat datum för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 samt datum för Årsstämma

Published

on

By

Styrelsen för Medfield Diagnostics Aktiebolag (publ) (”Medfield” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att senarelägga datumet för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 till den 27 maj 2024 från det föraviserade datumet som var den 19 april 2024. Styrelsen har samtidigt tagit beslut om att senarelägga datumet för Bolagets Årsstämma till den 19 juni från det föraviserade datumet som var den 31 maj. Skälet för senareläggningarna är en fortsatt hög operationell aktivitet i Bolaget.

Den uppdaterade finansiella kalendern är enligt följande:

2024-05-27                          Delårsrapport för första kvartalet 2024

2024-06-19                          Årsstämma, Göteborg

2024-08-23                          Delårsrapport för andra kvartalet 2024

2024-10-25                          Delårsrapport för tredje kvartalet 2024

2025-02-21                          Bokslutskommuniké för 2024

Årsredovisning 2023 med revisionsberättelse kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida https://www.medfielddiagnostics.com/, samt på Bolagets huvudkontor, Medicinaregatan 8B, 413 90 Göteborg senast 3 veckor innan årsstämman. Årsstämman planeras att hållas den 19 juni 2024 på Bolagets huvudkontor.

För mer information kontakta: Mats Andersson, Styrelseordförande, Medfield Diagnostics AB, Tel: 070-956 02 16, Email: mats.andersson@mumimo.se

Medfield Diagnostics har som mål att underlätta diagnostiseringen av stroke. Om man på ett tidigt stadium kan avgöra om patienten har en stroke eller inte, skulle behandlingsprocessen kunna påskyndas och rätt behandling sättas in betydligt tidigare än idag. Därigenom kan det elimineras mycket lidande hos drabbade patienter och det skulle kunna sparas mycket stora vård- och rehabiliteringskostnader för samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop släpper saftiga nyheter och Årets smak

Published

on

By

Perfekt till sommaren och varma dagar släpper Coop flertalet nyheter inom drycker, bland annat en prisvärd lightdryck.

– Vi ser att allt fler väljer drycker utan tillsatt socker de senaste åren. Våra tre nyheter på en liter släpps i smakerna ananas, svarta vinbär och fläderblom, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

– Ett kanske annorlunda tips på användning kan vara att blanda i lite i sin kvarg för smaksättning, tipsar Minna vidare om.

Coop tappar även upp en nylansering av såväl hallon- som jordgubbssaft i storlekarna 0,5 liter samt 1 liter. Den nya saften har 30 procent lägre sockerinnehåll men samma goda smak.

Årets smak på Coops kolsyrade vatten når även butikerna under vecka 16.

– Läskande apelsin och mango passar perfekt i sommarvärmen, säger Minna Björklund om vattnet som kommer i storlekarna 50 cl samt 150 cl.

Andra EVM-nyheter för vecka 16 inkluderar färdigkokt basmatiris i en förpackning på två portioner samt ett färdigkokt långkornigt ris med tomat- och örtkryddor i samma förpackningsstorlek, båda klara efter bara två minuter i mikron. Dessutom utökar Coop sin serie av Babblarna-produkter med blöjpåsar med handtag för knytning samt tre nyheter inom torrfoder för hundar, bland annat ett glutenfritt alternativ.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.