Connect with us

Marknadsnyheter

Nu kan Landskrona stad skicka ut sms till allmänheten vid kriser

Published

on

Vid kris eller en större störning i kommunens tjänster är det viktigt att invånarna i kommunen så snabbt som möjligt kan få information. Landskrona stad kan nu skicka ut sms till hela eller delar av kommunen vid en kris. 

Vid en kris eller annan allvarlig händelse i Landskrona stad behöver staden flera kanaler för nå ut med information till allmänhet och medarbetare. Nu har staden köpt in ett sms-verktyg så att alla invånare i kommunen snabbt kan få information vid en större kris. 

– En robust kriskommunikation bygger på tillgång till olika lösningar. Vi når redan i dag ut med information via vår hemsida, sociala medier och så kallat VMA, viktigt meddelande till allmänheten. Men om det inträffar en kris vill vi gärna kunna komplettera med fler kanaler, som sms. Fördelen med sms är att vi också kan rikta dem till människor som bor i ett särskilt geografiskt område, säger Carolina Osvalder, krisberedskapssamordnare i Landskrona stad. 

Sms-tjänsten kan användas vid till exempel: 

Om du är skriven på en adress i Landskrona kommun och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress, får du automatiskt kommunens sms-utskick. Mobilnumret hämtas från teleoperatörernas databaser.  

Om du har skyddat nummer eller oregistrerat kontantkort får du inte sms vid kris. Vill du ha sms måste du registrera ditt nummer på kommunens hemsida. Där kan du också avregistrera dig om du inte vill ha de sms som skickas ut vid kris. 

landskrona.se hittar du mer information om sms vid kris

För mer information: 
Carolina Osvalder, krisberedskapssamordnare, Landskrona stad, carolina.osvalder@landskrona.se, 0418-47 07 24 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ekonomin sviktar i Göteborg – värst inom bygg och tillverkning

Published

on

By

Göteborgsregionen drabbades av avmattande konjunktur under tredje kvartalet 2024, särskilt inom bygg, tillverkning och tjänster. Konjunkturindikatorn hamnar nu på 92,9, vilket är i det nedre spannet för ”normalsvagt”. Det visar Business Region Göteborgs fjärde konjunkturrapport för året.

Jämfört med samma period 2023 har läget förbättrats något, men försämrats jämfört med förra kvartalet. Den svagare tillväxten påverkar bygg- och tjänstesektorn, och framför allt tillverkning där företagen faktiskt signalerar lågkonjunktur. Handeln visar samtidigt mer positiva siffror jämfört med föregående kvartal.

Konkurserna fortsätter att öka. Under perioden juli till september 2024 har 209 av regionens företag gått i konkurs, en ökning med drygt 18 procent jämfört med samma period året innan.

De samlade förväntningarna är att Göteborgsregionens ekonomi går mot ett mer normalt läge tidigast under andra halvan av 2025.

Svagare tillväxt och ökande arbetslöshet

Arbetslösheten fortsätter öka. Göteborgsregionen har nu cirka 4 000 färre sysselsatta på årsbasis, och arbetslösheten har stigit till 6,3 procent. I Sverige landade snittet på 6,9 procents arbetslöshet.

– Jobbtillväxten har tappat tempo det senaste året och är nu nere på negativa tillväxttal. Våra förväntningar är att jobbtillförseln kommer att dämpas ytterligare under återstoden av 2024. Jobbtillväxten väntas inte bli positiv igen förrän framåt halvårsskiftet 2025, säger Peter Warda, senior analytiker på Business Region Göteborg.

Arbetslösheten ökar kraftigast för ungdomar, jämfört med ett år tillbaka. I oktober 2024 var till exempel arbetslösheten bland regionens ungdomar 18–24 år 7,3 procent.

Vikande export ger dipp inom tillverkning

Göteborgsregionens tillverkningsföretag står inför en utmanande period med vikande exportmarknader och minskad efterfrågan. Produktionsvolymen ökade endast marginellt under tredje kvartalet trots högt kapacitetsutnyttjande. Mängden anställda har dock ökat något och lönsamheten upplevs ha stigit marginellt. Framåt är tillverkningsföretagen dock mer pessimistiska, och väntar sig en nedgång i produktionsvolym under årets sista kvartal. Tre av fyra företag menar att en dålig efterfrågan begränsar produktionen.

Även Göteborgsregionens tjänstesektor upplever en nedåtgående konjunktur med försämrad lönsamhet. Oroande är att tre av fem företag i tjänstesektorn uppger att verksamheten begränsas av svag efterfrågan. Fler företag har minskat personalstyrkan under det tredje kvartalet, än motsatt. Trots det något dystra läget finns tecken på optimism, med förväntningar om ökad efterfrågan på sex månaders sikt.  Smolk i bägaren är dock att många tror att de kommer att minska personalstyrkan även under årets sista kvartal.

Byggsektorn kämpar vidare med svag efterfrågan. Under det tredje kvartalet uppgav sju av tio byggföretag att byggvolymerna minskat. Många företag ser även att minskande anbudspriser bidrar till osäkerheten på marknaden, medan andra menar att finansieringssvårigheter hämmar byggandet. En följd är att fler byggföretag har minskat personalstyrkan under perioden. Trots utmaningarna tror många att anbudspriserna kan öka något under fjärde kvartalet och det finns en försiktig optimism om framtiden på längre sikt.

Bäst går handeln

Handelssektorn står sig relativt väl, och stärks ytterligare med en ökad försäljningsvolym under det tredje kvartalet. Pilen visar på normalstark konjunktur. Däremot har lönsamheten fortsatt att minska, vilket kan kopplas till högre kostnader och pressade marginaler. Sysselsättningen har stabiliserats i sektorn. Andelen företag som anställt fler överstiger de som minskat antalet anställda. Denna stabilitet speglas även i framtidsutsikterna, där fler handelsföretag förväntar sig en ökad försäljning och viss tillväxt av personalstyrkan under årets sista kvartal.

– Avmattningen vi ser i Göteborgskonjunkturen förklaras framför allt av att företagen är oroliga för en svagare global efterfrågan framåt. På hemmaplan är det däremot ljusare tongångar, eftersom hushållen gynnas av sänkta räntor. Handeln är optimistisk, åtminstone när det gäller volymer, säger Henrik Einarsson, analyschef på Business Region Göteborg.

Konjunkturrapport #4 2024 bifogas.

Kontaktpersoner:

Henrik Einarsson, etableringschef, Business Region Göteborg
henrik.einarsson@businessregion.se
telefon: 031-367 61 27

Peter Warda, senior analytiker, Business Region Göteborg
peter.warda@businessregion.se
telefon: 031-367 62 11

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

MECA och Mekonomen kraftsamlar för ökat kunderbjudande i Luleå

Published

on

By

MECA och Mekonomen gör gemensam sak i Luleå för att skapa ett ännu bättre kunderbjudande. I november 2024 kraftsamlar verksamheterna i en gemensam lokal som kommer att ge både ökad service och bredare produktutbud.

– Vi kommer närapå dubbla vår lageryta samtidigt som vi behåller vår Mekonomen konsumentbutik, precis som tidigare.  Vi tror oss framåt kunna erbjuda våra verkstadskunder mer driftsäkra leveranser. Vi kommer även att få en högre bemanning och har alltså inga övertaligheter i personal i samband med flytten, säger Leif Andersson, regional försäljningschef Mekonomen Company.

Idag försörjer MECA och Mekonomen i Luleå verkstäderna i och runt Luleå med reservdelar och produkter kopplat till bilen. De båda marknadsledande koncepten kommer fortsatt att finnas kvar, precis som tidigare, fast med mer kraft att serva kunderna.

– Utbudet och tillgängligheten kommer att förbättras avsevärt samtidigt som rutinerna för verkstadskunderna fortsätter precis som förut. Vårt mål är självklart att framöver fortsätta att utveckla vårt erbjudande, både mot våra verkstadskunder och bilägare, säger Leif Andersson.

Mekonomens butikskoncept finns representerat runt om i landet och butikerna tillhandahåller bil- och fordonsrelaterade produkter till bilägare men också ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

MECAs expresslager har ett primärt fokus på att leverera ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

Varumärkena har hört till samma organisation sedan 2012 och man bildar tillsammans Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder.

Ny gemensam adress:
Spantgatan 4
973 46 Luleå

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Andersson 
Regional försäljningschef
leif.andersson@mekonomencompany.se 

MECA är en ledande aktör på eftermarknaden för fordonsrelaterade reservdelar, verktyg och verkstadsutrustning. Verksamheten vilar på en effektiv distribution av reservdelar och verktyg via expresslager runt om i landet till professionella bilverkstäder. Verksamhetens primära fokus syftar till en sak; ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service. MECA verkstadskoncept är Sveriges snabbast växande verkstadskedja med över 300 anslutna verkstäder. Läs mer om oss på meca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop Butiker & Stormarknader tecknar exklusivt ramavtal med Sollentuna kommun

Published

on

By

Från och med november kan drygt 120 enheter inom Sollentuna kommun beställa mat via coop.se och få levererat från Coop Butiker & Stormarknaders e-handelshubb Stora Coop Häggvik. Den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor och ramavtalet gäller i två år med option till förlängning med 1+1 år.

Coop Butiker & Stormarknader har som exklusiv leverantör ingått ramavtal med Sollentuna kommun gällande leverans av konsumentförpackade livsmedel till kommunens olika verksamheter inkluderat kommunens lokala energi- och miljöbolag Sollentuna Energi och Miljö, fastighetsbolaget Sollentunahem AB och kommunens eget vård- och omsorgsbolag SOLOM AB. I och med detta får 124 beställande enheter inom kommunen tillgång till den fysiska butikens hela sortiment inklusive lokalt sortiment, bageri, fisk och chark till stormarknadspriser. Ramavtalet gäller i två år med option för kommunen att förlänga avtalet med 1+1 år och den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor.

– Vi är oerhört glada och stolta att kunna meddela Sollentuna kommuns olika verksamheter denna goda nyhet. Vi har via vår e-handelshubb Stora Coop Häggvik erbjudit onlinehandel med hemkörning till Sollentunaborna sedan november 2022 och att nu få tillfälle att erbjuda även kommunens olika verksamheter samma service känns fantastiskt, säger Cecilia Röcklinger Hjalmarsson, Key Account Manager B2B på Coop Butiker & Stormarknader.

– Det är verkligen roligt att vårt business to business-erbjudande upplevs tilltalande och konkurrenskraftigt och att det börjar sprida sig i allt vidare kretsar. Samtidigt som allt fler hemtjänstkunder får upp ögonen för möjligheten att själva beställa online och få hemlevererat upptäcker allt fler företag, organisationer och offentliga verksamheter fördelarna. Bidragande orsaker bakom detta tror jag är vår satsning på decentraliserade e-handelshubbar runt om i vårt verksamhetsområde vilket medför smidiga och frekventa leveranser liksom tillgång den fysiska storhandelns hela sortiment och prisläge, men även våra lösningar för smidigare betalningar, mindre administration och bättre överblick oavsett om inköpet sker online eller i våra butiker, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader och Föreningen Coop Östra.

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.