Connect with us

Marknadsnyheter

Nu öppnar McDonald’s åter vid Marieberg Galleria

Published

on

Den 7 november öppnar den nya McDonald’s restaurangen på Marieberg Gallerias södra parkering. Restaurangen har cirka 100 sittplatser inomhus och 50 platser utomhus.

En bild som visar himmel, utomhus, text, Annonstavla Automatiskt genererad beskrivning

– Jag är väldigt glad att kunna hälsa McDonald’s välkommen tillbaka och att vi återigen kan erbjuda våra besökare McDonald’s utbud, som både breddar och kompletterar vårt utbud av restauranger och caféer som Bastard Burgers, Bellini, Asiatiska Chili & Wok, Espresso House, FM Bistro med lättare luncher och fika, indiskt streetfood från Kosheli, Paco’s med rötterna i det mexikanska köket, Sushi Yama, The Coffee och Vasa Konditori, säger Sofie Källgren, Shopping Center Manager på Marieberg Galleria.

– Vi har alltid haft ambitionen att vara tillgängliga för alla Örebroare samt resande gäster, och har länge velat utöka vår verksamhet. Marieberg är ett fantastiskt område med stark tillväxt, och vi kunde inte hitta ett bättre läge än här. Att öppna här känns därför extra spännande, särskilt eftersom vi nu kan erbjuda drive-thru, McCafé och Delivery för våra gäster i Marieberg. Med placeringen precis vid Marieberg Gallerias södra parkering hoppas vi kunna skapa en ännu smidigare upplevelse och på bästa sätt möta våra gästers behov, säger Omar Dabous, Operations Manager för 20 McDonald´s restauranger som QSC driver i Sverige.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sofie Källgren, Regional Shopping Center Manager Marieberg Galleria
Tel: +46 767 77 51 00
E-post: sofie.kallgren@steenstrom.com

Omar Dabous, Driftchef/ Operations Manager, QSC Restauranger- McDonald’s
+46 72 155 42 54
E-post: omar.dabous@se.mcd.com

Henrik Nerell, presschef McDonald’s Sverige
E-post: henrik.nerell@se.mcd.com

 

 

 

 

 

Marieberg Galleria ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Marieberg Galleria med sina ca 90 butiker svarar för fyra miljoner besökare.

Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Klépierre-gruppens portfölj värderas till 19,3 miljarder euro den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år.

Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, till exempel CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s ”A-lista”. Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang och proaktiva arbete för hållbar utveckling och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm, inklusive Marieberg Galleria, arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännens årsredovisning vinner Publishingpriset

Published

on

By

Publishingpriset är en årlig tävling som sedan 1990 uppmärksammat god redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Detta år vann Lantmännen priset för sin årsredovisning och hållbarhetsredovisning för året 2023.

Juryn bestod av bland annat redaktörer, journalister, fotografer, grafiska formgivare och filmproducenter som granskade, värderade och jämförde tävlingsbidragen. Deras motivering till Lantmännens årsredovisning var följande. ”För en varierad och personlig redovisning med hög fototeknisk skicklighet och goda pappersval”.

Ett tema i årsredovisningen, på omslag och konsekvent genom publikationen, är att ge stort utrymme till ett urval av de 18 000 svenska lantbrukarna som är Lantmännens ägare.

– Årsredovisningen var ytterligare ett sätt för oss uppmärksamma de viktigaste i vår verksamhet – aktiva, svenska lantbrukare. De är inte bara våra ägare, grunden för vår kooperativa verksamhet, utan även förutsättningen för Sveriges matförsörjning och ett livskraftigt lantbruk. Det är ett fint och viktigt uppdrag, och jag har svårt att se några andra vara mer lämpliga att spela huvudrollerna i vår årsredovisning, säger Michael Sigsfors, CFO på Lantmännen.

Therése Schwarz var projektledare för årsredovisningen, ett arbete hon genomfört under ett antal år.

– Årsredovisningen är på många sätt berättelsen om Lantmännen – om vår unika affärsmodell och om våra olika affärer, i Sverige och internationellt. Och i det arbetet följer ett nära nog unikt samarbete mellan många medarbetare. Det är ett teamwork – på riktigt. Vi är många som arbetat hårt med siffror, texter, foton och detaljer för att få en mycket fin slutprodukt. Jag är både stolt och glad över att det arbetet uppmärksammats och uppskattats, säger Therése Schwarz.

Mer information

Vinnande bidrag: Lantmännens årsredovisning.
– Läs mer om tävlingen: Publishingprisets webbplats.
– Utnämningen är inom kategorin ”Årsredovisningar och rapporter kommersiella företag” och annonserades 5 november, 2024. 
– Lantmännen hade samarbete med Wildeco, Skarp Agent, TMG Taberg Media Group under projektet.
– Lantmännens kommunikationsarbete under 2024 har även uppmärksammats av Sustainable Brand Index, 100-wattaren och Karriärföretagen för företagets employer branding-arbete.

För mer information, kontakta gärna:

Lantmännens presstjänst 
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

SEK:s Exportkreditbarometer hösten 2024: Svenska exportföretag ser ökat finansieringsbehov

Published

on

By

Höstens Exportkreditbarometer från Svensk Exportkredit (SEK) visar att finansieringsbehovet har varit något lägre för svenska exportföretag under de senaste sex månaderna. Läget ser dock annorlunda ut framöver, då hela 28 procent av storbolagen tror på ett ökat finansieringsbehov de kommande tolv månaderna.

Finansieringsbehovet har de senaste sex månaderna minskat något för både stora och små bolag. I höstens Exportkreditbarometer uppgav 76 procent av de stora bolagen att deras finansieringsbehov är oförändrat eller har minskat, vilket kan jämföras med 72 procent i vårens mätning.

För små bolag är det 86 procent som ser att finansieringsbehovet är oförändrat eller har minskat jämfört med 80 procent i vårens mätning. Hur bolagen upplever finansieringsbehovet hänger ihop med räntenivåerna som just nu upplevs som höga, enligt SEK:s chef för investerarrelationer och makroekonomisk analys Erik Hådén.

– De senaste tidens höga räntor gör att många projekt som kräver stora investeringar är svåra att räkna hem. Flertalet företag väljer därför att pausa investeringar och projekt, vilket ger ett lägre behov av finansiering, säger Erik Hådén.

Eftersom räntorna väntas fortsätta falla ser dock läget annorlunda ut framöver. Med lägre räntor har företagen större utrymme att ta in finansiering och både stora och små bolag ser ett ökat finansieringsbehov. Ökningen är särskilt stor bland stora bolag, där hela 28 procent tror på ökat finansieringsbehov kommande tolv månader.

Det är positivt att företagen ser ett ökat finansieringsbehov, eftersom viktiga investeringar och projekt då kan förväntas ta fart igen. Detta kan inte pausas för länge utan att riskera att man halkar efter i exempelvis innovation och konkurrenskraft, varför ytterligare sänkningar av styrräntan är positivt för de svenska exportföretagen, säger Erik Hådén.

Katarina Daniels

Press- och kommunikationschef

Mobiltelefon: 0720806885

Epost: Katarina.Daniels@sek.se

Om Exportkreditbarometern
Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK) är en temperaturmätare på svensk exportindustri och genomförs vår och höst sedan 2013. Undersökningen vänder sig till exportföretag med en omsättning på minst 25 miljoner kronor och en exportandel på minst 50 procent och tittar bland annat på exportföretagens finansiella situation, exportorderingång, sysselsättningsplaner samt synen på ränte- och kronläget.

Om Svensk Exportkredit
Svensk Exportkredit (SEK) är ett kommersiellt drivet statligt bolag som finansierar exportföretag, deras underleverantörer och internationella köpare av svenska varor och tjänster. Finansiering från SEK ger företagen möjlighet att växa och bidrar till jobb och tillväxt i Sverige. SEK finansierar även industrins omställning för att minska klimatpåverkan i Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Turn Energy inleder nytt projekt i Mellerud

Published

on

By

Sveriges energibehov ökar och solenergi kan byggas snabbare än andra kraftslag. En del av Sveriges mark är lågproducerande, varav många hektar skulle kunna användas till förnyelsebar energi. Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud. Parken planeras omfatta ungefär 17 hektar med en förmåga att producera el motsvarande driften av 1400 svenska hushåll per år. Parken är planerad att stå klar under 2024. 

Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker på lågproducerande mark och säljer vidare energin till svenska bolag. Målet är att Turn Energy ska stå för 15 procent av all solenergi som produceras i Sverige till 2028. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud. 

– Vi är väldigt glada att kunna inleda projekt i Högemåla och Åsevad. Vi vill göra skillnad på riktigt och bidra till mer energiproduktion i Sverige som också kommer från förnybara källor, säger Kenny Fogel, VD på Turn Energy.  

Projektet planeras omfatta ungefär 17 hektar mark, som idag består av en blandning av lågproducerande jordbruksmark och skogsmark. För att skydda artrikedomen på platsen kommer till exempel en fröblandning att sås in med vall och ängsblommor. Detta skapar ett bra marktäcke som är lätt att underhålla, samtidigt som det gynnar den biologiska mångfalden på platsen. Parken väntas producera 16,5 MWp per år – vilket motsvarar elkonsumtionen för ungefär 1400 svenska hushåll per år. Projektet väntas vara klart under 2024. 

– Projektet medför att kommunen bidrar till att producera mer hållbar energi som blir ett välkommet bidrag till Sveriges energiförsörjning. Solparken innebär också en möjlighet för markägaren att utnyttja sin mark på ett sätt som inte bara genererar en långsiktig inkomstkälla utan också bidrar till att förbättra markens nyttjandegrad utan att påverka den på ett negativt sätt. Detta är en win-win-situation där marken kan fortsätta att användas för andra verksamheter parallellt med energiproduktionen, säger Gustav Alberius, utvecklingschef på Turn Energy.

 

Turn Energys mål är att bygga solparker i Sverige med kapacitet för 250 till 350 megawatt om året, med målet att sätta 1,500MW i drift till 2028, en elproduktion som motsvarar elkonsumtionen för nästan 128 000 svenska hushåll.  

Du hittar mer infomation om Turn Energy på: turnenergy.com

För pressfrågor kontakta: press@turnenergy.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.