Connect with us

Marknadsnyheter

Nu öppnar vi verksamheterna fullt ut igen!

Published

on

Den 29 september tillåts i princip samtliga verksamheter inom Moment Group att öppna upp fullt ut igen. Detta efter att under 1,5 år tvingats hålla det mesta stängt till följd av de coronarelaterade restriktionerna. Detta innebär glädjande nog att shower, musikaler, teatrar och aktivitetsrestauranger kan öppna upp för full beläggning i det för koncernen så viktiga fjärde kvartalet. Den ansträngda likviditeten koncernen har haft att hantera under de tuffa 18 månader verksamheterna till stor del varit stängda bör genom öppningen klart kunna stärkas. 

Öppnar upp
Beskedet att restriktionerna som begränsar de svenska verksamheterna tas bort den 29 september, ett par veckor efter att Danmark öppnat upp ligger i linje med de planer koncernens verksamheter arbetar med. Nu är förhoppningen att även Norge lättar på sina restriktioner. Perioden oktober–december är resultatmässigt den absolut viktigaste för koncernen och de flesta arenorna är vanligtvis väl bokade under det kvartalet.

– När vi fick beskedet att vi kan öppna upp fullt ut hurrades och firades det runt om i koncernen – ja i hela branschen. Det är ett otroligt positivt besked även om vi har mycket hårt arbete framför oss innan effekterna av pandemin helt klingat av. Nu öppnar vi upp allt vi kan och samtidigt stärker vi successivt dagens slimmade organisation med fler engagerade och kunniga medarbetare, säger Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group.

Planen för öppning
Höstens föreställningar inom show, musikal och teater har gått att boka under en tid. Den stora skillnaden är att samtliga stolar nu kan öppnas upp som säljbara jämfört med att tidigare endast så lite som en fjärdedel av platserna varit bokningsbara med anledningen av restriktionerna.

Nedan följer en del av vad som erbjuds i höst:

Wallmans Köpenhamn, Stockholm, Oslo – hade premiär 27 augusti
Labero på Hamburger Börs och Kungsportshuset – hade premiär 20 augusti

GES – på Cirkus i Stockholm – premiär 14 september
Magnus Carlsson – på Hamburger Börs – premiär 16 september
Annie – på Intiman – premiär den 18 september

Sound of Music – Lisebergsteatern – premiär 1 oktober
(Scen) Sommarbuskis på turné – premiär 1 oktober
RAIN MAN – på Oscarsteatern – premiär 8 oktober
Saturday Night Fever – på China Teater – premiär 4 november
Min Sanna Jul – med Sanna Nielsen – på turné – premiär 19 november 

Betydligt fler gäster kommer också att kunna välkomnas på våra aktivitetsarenor Ballbreaker och STAR Bowling och bl a nattklubben på Golden Hits kommer att kunna öppna upp.

– Beskedet att restriktionerna tas bort tror vi också kommer att påverka människor att vilja boka. Att gå på show, musikal och teater, träffa vänner i andra sammanhang än hemma – det vet vi att många vill – men många fler kommer nu att känna att det är okej att gå ut och umgås. Vi tror också att fler av våra företagskunder kommer vilja göra event där medarbetare, kunder och andra får träffas och bygga relationer som omväxling till digitala event, fortsätter Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group. 

Stängda verksamheter sedan mars 2020
Efter första kvartalet 2021 konstaterades det att koncernen, till följd av restriktionerna, tappat 88% av omsättningen jämfört med samma period ett år tidigare. Inköps- och investeringsstopp infördes i början av pandemin och arbetet med att minimera kostnadsbasen påbörjades direkt. Omfattande korttidspermitteringar och uppsägningar genomfördes och förhandlingar med hyresvärdar har drivits löpande. Arbetet med alla dessa åtgärder i kombination med stödpaket och anstånd med skatter och avgifter höll bolaget ovanför vattenytan trots en ansträngd likviditet. I november 2020 kom sedan en finansieringslösning på plats som säkrade fortsatt drift vilken byggde på att återstarten av verksamheterna skulle kunna påbörjas hösten 2021.

– Vi kan nu fullt ut öppna upp, successivt stärka vår organisation och fortsätta jobba framåt för att återställa lönsamheten och sätta plattformen för fortsatt tillväxt. Samtidigt är det viktigt att ha med sig att vi skjuter en stor skuld framför oss genom de anstånd med skatter och avgifter om 55 msek som vi erhållit under pandemin. Dessa skall återbetalas och det kommer att krävas att likviditeten i bolaget stärks för att vi ska kunna lösa skulden. Vi måste också ha med i beaktande att det finns varningssignaler när det gäller virusets spridning, mutationer och liknande som gör att vi måste vara på tå och hela tiden vara beredda på ett restriktioner kan komma att införas. Sammantaget är det alltså fortfarande mycket kvar innan effekterna av pandemin helt klingat av – men – grundkänslan är positiv och vi kan idag inte förvänta oss ett bättre läge än det vi är i. Nu kör vi – och vi längtar efter att få välkomna våra gäster igen på alla våra arenor och event under hösten, avslutar Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin du Hane, tf VD/Koncernchef & Group CFO, Moment Group AB
martin.duhane@momentgroup.com, 0721-64 85 65

Läs mer om koncernen på www.momentgroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.