Connect with us

Marknadsnyheter

Nu släpper Klarna världens första utvärdering av elektronikvarumärkens miljöprestationer med Clarity AI

Published

on

Läs original

Klarna fortsätter att underlätta för sina 150 miljoner konsumenter att ta smartare shoppingbeslut. Den nya märkningen av medvetna varumärken inom elektronik gör det ännu lättare att handla hållbart.  

Stockholm, 16 mars 2023 – Idag lanserar Klarna en ny märkning av medvetna varumärken i Klarna-appen i samarbete med Clarity AI, en världsledande teknikplattform inom hållbarhet. Därmed fortsätter Klarna utvecklingen från betaltjänst till att bli själva startpunkten på köpresan för 150 miljoner konsumenter och 26 miljoner appanvändare.

Med den nya funktionen får Klarnas användare snabb och smidig tillgång till omfattande data om sina inköp av elektronikvaror. Från information om ett varumärkes utsläpp av växthusgaser, till hur mycket energi som kommer från förnybara källor och mycket mer.

Vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med Klarna. Nu kan vi förse konsumenter världen över med ökad transparens genom den första utvärderingen av elektronikvarumärkens miljöprestationer. Vi anser att sådana siffror aldrig ska döljas, och därför är det fantastiskt att Klarna kan använda vår AI-kapacitet för att leverera information till de som vill veta mer när de shoppar med Klarna”, säger Angel Agudo, styrelsedirektör och produktchef på Clarity AI. 

Varannan svensk vill ha information om varumärkens miljöpåverkan
Fler och fler förväntar sig ökad transparens. Över hälften (59%) av svenska konsumenter vill ha information om varumärkens miljöpåverkan när de handlar. Drygt en fjärdedel (28%) anser att det är viktigt att varumärken agerar på ett hållbart sätt. Som svar på denna efterfrågan lanserade Klarna förra året ‘Medvetna märken’ i Klarna-appen, med information om hållbarhetsframsteg hos varumärken inom mode och skobranschen. Kollektionerna inkluderar bland andra svenska Asket och Nudie Jeans.

Uppdelat i 5 märkningar – här är kriterierna 
Den nya märkningen lyfter företag inom elektronikbranschen som gjort framsteg inom hållbarhetsarbete. Varumärken kan tilldelas upp till fem olika märken:

1.      Lägre direkta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst direkta och energirelaterade växthusgasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.

2.     Lägre indirekta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst indirekta CO2-gasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.

3.     Åtagande för att minska växthusgasutsläpp: Om företaget har åtagit sig att minska utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet.

4.     Öppna med sina växthusgasutsläpp: Om företaget är transparenta med sina direkta, energirelaterade samt indirekta utsläpp.

5.     Använder förnybar energi: Över 90% av energin som används kommer från förnybara energikällor.

Denna lansering blir ännu en milstolpe i vårt arbete med att stärka konsumenternas möjligheter att påverka med sina plånböcker”, säger Salah Said, hållbarhetschef på Klarna. 

“Efter den lyckade lanseringen av ‘medvetna märken’ förra året är vi glada över att samarbeta med Clarity AI för att leverera världens första opartiska, AI-drivna miljöutvärdering av elektronikvarumärken”, fortsätter Said.

Funktionen är redan nu synlig på sidan med transaktionsdetaljer i Klarna-appen i samband med ett genomfört köp av en elektronikprodukt. Kommande veckor kommer den även synas via Klarnas utsläppsöversikt, oberoende av om man gjort ett köp.

Flera initiativ för att hjälpa konsumenter shoppa mer medvetet
Den nya funktionen är ett i raden av nyligen lanserade initiativ från Klarna för att uppmärksamma varumärkens miljöframsteg och ge konsumenter verktyg för att shoppa mer medvetet, och göra skillnad för planeten. I januari i år lanserades Klarna en funktion tillsammans med Tradera som förenklar för svenska konsumenter att sälja vidare sina tidigare köp via Klarna-appen. Klarna har också lanserat cirkulära kollektioner, som lyfter fram varumärken som arbetar cirkulärt för att minska avfall och öka återanvändningen av produkter. För inte länge sedan presenterades också uppdateringar av utsläppsöversikten i Klarna-appen som nu samlar utsläppsdata på produktnivå för nästan 60 miljoner varor. Det är en av de största satsningarna som gjorts för att öka medvetenheten om koldioxidavtryck och i genomsnitt spårar över 324 000 konsumenter aktivt sitt avtryck genom Klarna varje månad (22 december).

Den nya märkningen är nu tillgänglig för Klarnas användare i hela världen. För mer information om detta och Klarnas övriga hållbarhetsinitiativ, klicka här.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.