Marknadsnyheter
Nu vill svenskarna blåsa liv i kärleken med en utlandssemester

När svenskarna börjar planera för utlandssemester igen är det många som hoppas blåsa liv i kärleken. Det visar en undersökning som onlineresebyrån eDreams ODIGEO har gjort. 4 av 10 har det på sin önskelista.
Onlineresebyrån eDreams ODIGEO, där svenska Travellink ingår, har med hjälp av undersökningsföretaget Onepoll frågat 1000 svenskar om hur de ser på sitt resande. Det man framför allt ser fram emot är att få relaxa och bara njuta (78 procent), men även att besöka vänner och familj och möta nya människor (58 procent), liksom att återigen få uppleva lite äventyr (50 procent). Att få fart på kärleken igen är också något många längtar efter. 27 procent vill sparka igång sin relation med en semester. 7 procent av kvinnorna och så många som var femte man, hoppas hitta en ny kärlek under semestern.
– Jämfört med vår undersökning 2020*, när vi var mitt i pandemin, så längtade svenskarna då mest efter storstads- och solsemester. Idag är det att få relaxa, träffa vänner och familj eller få uppleva lite äventyr som ligger i topp, säger Bettina Lemeßier, PR-cheh på Travellink.
Träningsresor däremot är inte längre så populärt, i vart fall inte bland kvinnor:
– Bara 6 procent av kvinnorna jämfört med 22 procent av männen i vår undersökning säger att träning är en av de största anledningarna till att de vill ut och resa. Bland kvinnor verkar det vara ett helt annat välmående man söker, med fokus på att bara njuta, ta hand om sig själv och umgås, säger Bettina Lemeßier.
4 av 10 tycker att maten och tillgången till spännande restauranger på resmålet är viktigt. Var femte går mer på restaurang än innan pandemin och nästan lika många vill lära sig laga lokala rätter när de reser utomlands.
Nu känns det också fritt fram att berätta om sin utlandssemester i sina sociala medier. 3 av 4 kommer att använda sina sociala medier mer, eller lika mycket, som innan pandemin. Bara 1 av 10 kommer att använda dem mindre än innan pandemin.
Undersökningen i korthet:
Vad är största anledningen till att du reser?
- 78% Relaxa och må bra
- 58% Umgänget
- 50% Äventyret
- 39% Maten
- 35% Kulturen
- 11% Träningen
Vad är viktigast med att få umgås under semestern?
- 65% Träffa vänner
- 54% Vara med familjen
- 27% Kicka igång en relation
- 11% Hitta kärleken
(Källa eDreams ODIGEO/Travellink)
Om undersökningen
En oberoende undersökning har genomförts av undersökningsföretaget OnePoll den 10-14 februari 2022. 1000 svenskar och totalt 10 000 respondenter från 8 länder, har svarat på enkäten.
* Konsumentenkät som genomfördes September 2020 av undersökningsföretaget OnePoll på uppdrag av eDreams ODIGEO. 1 000 respondenter från Sverige deltog.
Om eDreams ODIGEO
eDreams ODIGEO är en av världens största onlineresebyråer och ett av de största e-handelsföretagen I Europa. Via sina fyra ledande resebyråmärken – eDreams, GO Voyages, Opodo, Travellink och metasökmotorn Liligo – servar de mer än 17 miljoner kunder på 45 marknader varje år. eDreams ODIGEO är noterat på den spanska aktiemarknaden och arbetar med över 660 flygbolag varav i partnerskap med 130. Varumärket erbjuder de bästa reguljära flygen, lågprisflygbolag, hotell, kryssningar, biluthyrning, semesterpaket och reseförsäkringar för att göra resor enklare och mer tillgängligt för konsumenter över hela värden.
Om Travellink
Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 45 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns över 660 flygbolag och över 2,1 miljoner hotell över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.
Marknadsnyheter
Vardag med guldkant – Catarina Königs efterlängtade nya kokbok kommer i september

Mästarnas mästerkock Catarina König bjuder på över 50 helt nya vardagsrecept i sin nya kokbok Vardag med guldkant som utkommer 5 september. Recepten är såväl lyxiga som enkla och snabba att laga. Fylld till brädden med matglädje och smarta tips lockar Catarina läsaren till att sätta guldkant på middagen alla dagar i veckan.
Catarinas matlagning kännetecknas av det där lilla extra som lyfter en rätt till något utöver det vanliga – något som också fått henne att bli en av Sveriges absolut mest populära matinspiratörer. I nya kokboken Vardag med guldkant bjuder hon in och inspirerar till att lyxa till vardagsmaten med enkla medel samtidigt som hon lär ut genvägar, planerar inköp och preppar matlådorna. Enkla recept med få ingredienser behöver inte betyda en tråkig vardagsmiddag, tvärtom – en liten twist kan förvandla vardagen till en fest!
I Vardag med guldkant delar Catarina även med sig av veckomenyer samt tipsar om smarta basvaror att ha i vardagsskafferiet, olika kökshacks och favoritredskap. Bland recepten återfinns snabba recept som Catarinas smakrika pasta limone och halloumistroganoff, och klassiska rätter som Chili con carne (eller sin carne för vego).
– Med den här kokboken känns det som att jag bjuder hem just dig och alla er som läser boken på vardagsmiddag. För det är precis de här rätterna som vi äter hemma hos oss. Middagarna mitt i veckan ska gå någorlunda snabbt, innehålla få ingredienser som är lätta att hitta i alla matvarubutiker och tillagningen ska förstås vara enkel och smidig, säger Catarina.
Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller för förhandsläsning att kontakta:
SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se | 0706-24 30 23
Catarina König vann Sveriges Mästerkock 2016 och blev decenniets mästerkock 2020. Hon är tv-kock i kökets middag.
Catarina bor i Sigtuna med man och två barn. Vardag med guldkant är hennes femte bok.
ISBN 9789198698817 | matfotografier, recept och styling av Catarina König
Vardag med guldkant utkommer 5 september.
The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se
Marknadsnyheter
Regeringen utvidgar uppdraget om ett nationellt professionsprogram
Regeringen utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Det innebär bland annat att Skolverket ska lämna förslag om hur professionsprogrammet kan innehålla ett fördjupande kursutbud för rektorer som med tiden kan ingå i en magister- eller masterexamen i skolledarskap.
– Professionsprogrammet ska bidra till att rektorer, lärare och förskollärare har bättre möjlighet till kompetensutveckling, att yrkena blir mer attraktiva och att undervisningens kvalitet utvecklas. Nu vill vi utöka möjligheterna ytterligare för rektorer att fortbilda sig, säger skolminister Lotta Edholm.
Skolverket har i uppdrag att ta fram insatser inom det nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som kommer att träda i kraft den 1 januari 2025. Myndigheten ska bland annat ta fram innehåll i en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorers, lärares och förskollärares professionella utveckling.
Regeringen utvidgar nu uppdraget. Det innebär bland annat att Skolverket ska föreslå ändringar i den insats som idag benämns Fortbildning för rektorer, så att fortbildningen över tid ska kunna ingå i en magister- eller masterexamen inom skolledarskap. Myndigheten ska även föreslå hur insatser inom den nationella strukturen för kompetensutveckling bör kvalitetssäkras. Ändringen innebär också att uppdragstiden för Skolverket förlängs till den 30 april 2024.
Sveriges Skolledare lämnade i mars 2023 in en skrivelse till Utbildningsdepartementet där förväntningar på det nationella professionsprogrammet presenterades. Beslutet om att nu utvidga uppdraget går i linje med Sveriges Skolledares förslag.
Kontakt
Christian Brundu, t.f. pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm, 076-139 91 05, christian.brundu@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Pripps Blå sjösätter ny reklamfilm i samarbete med artisten Alexander Järvi


Nu är det dags för Pripps Blå att återigen hissa segel. Den 10 juni är det premiär för en ny reklamfilm från det ikoniska varumärket. Den unga och lovande musikartisten Alexander Järvi och hans låt Blå anemoner tonsätter den nya filmen från Pripps Blå Alkoholfri.
Efter ett drygt decennium seglar nu Pripps Blå ”in i rutan” igen. Den nya satsningen rullas ut från och med 10 juni och kommer att synas online och på sociala plattformar. När Pripps Blå gör comeback är miljön återigen skärgården på västkusten, närmare bestämt Bohus-Malmön. I filmen får vi följa ett kompisgäng som välkomnar sommaren med bryggbad och skratt. Allt tonsatt av Järvis debutlåt Blå anemoner.
– Vi är stolta över att kunna presentera vår nya kommunikation och vårt nya samarbete med Alexander Järvi. Efter att ha seglat i bakvattnet i många år är det hög tid att hissa seglen och påminna om ett av våra mest folkkära och anrika varumärken som starkt förknippas med sommaren, säger Julia Torstensson varumärkesansvarig för Pripps på Carlsberg Sverige.
Pripps Blå fortsätter att vara ett av Sveriges mest älskade ölvarumärken och i våras uppdaterades designen där bland annat den symboliska pentagonen åter fått en central roll på förpackningen. Genom den nya kommunikationen och samarbetet med Alexander Järvi och Warner Music påbörjas resan mot att stärka varumärket och göra det mer relevant.
Om Pripps Blå
Pripps bildades 1828 när göteborgaren Johan Albrecht Pripp började brygga sitt eget öl efter att ha blivit inspirerad från sina resor till Tyskland. Med genuin bryggartradition har Pripps bevarat och förfinat sin höga kvalitet. För många är Pripps Blå, som lanserades 1975, för alltid förknippad med svensk sommar och skärgård.
Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=U-o1Gy3QR1c
För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationsdirektör, Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48 E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se
Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter3 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke