Connect with us

Marknadsnyheter

Nuvarande CFO Tommy Åstrand utsedd till ny VD i SLP – valberedningen föreslår Peter Strand som arbetande vice ordförande

Published

on

Valberedningen föreslår Peter Strand som ny arbetande vice ordförande i styrelsen från och med årsstämman. Som arbetande vice ordförande kommer Peter Strand utöver styrelseuppdraget, och som anställd i bolaget som transaktions- och strategichef, ha ett särskilt fokus på fastighetsförvärv samt att bistå styrelse och ledning i strategiska frågor. Tommy Åstrand, nuvarande CFO för SLP, kommer efter årsstämman den 26 april att efterträda Peter Strand som VD och Matilda Olsson, nuvarande ekonomichef, kommer samtidigt tillträda som CFO.

Koncernledningen kommer därmed att bestå av Tommy Åstrand som VD, Matilda Olsson som CFO och Christian Berglund som Fastighetschef.

”Peter, som en av grundarna och huvudägarna av bolaget, har tillsammans med mig under drygt fyra år målmedvetet byggt upp verksamheten med en organisation präglad av hög kompetens och stort engagemang. Detta möjliggör att vi nu kan genomföra denna succession med Tommy och Matilda. Peter kan på så sätt få möjlighet att i sin nya roll fokusera på strategiska frågor och transaktioner, vilket han brinner för. Detta säkerställer att vi fortsätter att utveckla bolaget, våra medarbetare och därmed skapa aktieägarvärde”, säger styrelsens ordförande Erik Selin.

Tommy Åstrand som tillträder som ny VD efter årsstämman har varit anställd som CFO på SLP sedan år 2020. Tommy har mångårig erfarenhet från noterade fastighetsbolag och har bland annat varit CFO på Victoria Park AB, Hembla AB och Tribona AB.

”Att Tommy, som jag arbetat ihop med under mycket lång tid i tre olika noterade fastighetsbolag, tillträder som ny VD skapar en kontinuitet i SLP och säkerställer en fortsatt tillväxt i enlighet med lagda strategier. Jag är övertygad om att Tommy tillsammans med Christian, som varit med sedan bolaget bildades och under 15 års tid arbetat med logistikfastigheter i ledande positioner, kommer på ett utmärkt sätt fortsätta utveckla bolaget. Med den tryggheten kan jag i min nya roll fokusera på transaktioner och den strategiska utvecklingen av bolaget”, säger nuvarande VD Peter Strand.

Matilda Olsson, som började sin anställning hos bolaget 2020, tillträder som ny CFO efter årsstämman och arbetar för närvarande som ekonomichef. Matilda var bland annat projektledare för noteringen av SLP på Nasdaq Stockholm under våren 2022. Hon har tidigare verkat som managementkonsult på EY.

”Jag ser verkligen fram emot min nya roll som VD. Tillsammans med övriga medarbetare har jag haft förmånen att vara med under uppbyggnaden av bolaget och är väl insatt i affärsmodell och rutiner. Jag är stolt över att vi lyckats attrahera unga, kompetenta och engagerade medarbetare, som jag ser fram emot att fortsätta att utveckla bolaget tillsammans med. Det är glädjande att kunna fortsätta arbeta tillsammans med Peter i våra nya roller och jag är även glad över att vi internt kunnat tillsätta min efterträdare”, säger tillträdande VD Tommy Åstrand.

Valberedningens förslag till årsstämman 2023

Valberedningen kommer att föreslå att Erik Selin, Greg Dingizian, Sophia Bergendahl, Sofia Ljungdahl, Unni Sollbe och Jacob Karlsson omväljs, samt att Peter Strand nyväljs till styrelseledamöter i SLP. Erik Selin föreslås för omval till styrelseordförande. Peter Strand föreslås till vice styrelseordförande. Nuvarande vice styrelseordförande Greg Dingizian kommer fortsätta som ordinarie styrelseledamot.

För ytterligare information:
Erik Selin, styrelseordförande på SLP, telefon: 0706-074 790
Peter Strand, vd på SLP, telefon: 0705-881 661

Denna information utgjorde före offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som Swedish Logistic Property AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 mars 2023 klockan 08:45 CET.

Om SLP – Swedish Logistic Property
SLP – Swedish Logistic Property – är ett svenskt fastighetsbolag med fokus på logistikfastigheter. Sedan starten har bolaget hållit ett högt tempo och på kort tid genomfört flera uppmärksammade förvärv. SLP har en hög ambition rörande hållbarhet och arbetar ansvarsfullt utifrån miljömässiga aspekter. Bolagets fastighets­bestånd omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 750 000 kvm. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om SLP: slproperty.se

Denna information är sådan som Swedish Logistic Property är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-13 08:45 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser – en vardag i ständig rörelse

Published

on

By

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler. Reportageserien Vi på flygplatsen är uppskattad och lockar intresserade till de hundratals tjänster som Swedavia just nu rekryterar inför sommarens högtryck på Sveriges största flygplatser.

Inför sommaren då många vill flyga anställer flygplatserna mycket extra personal och rekryteringarna är i full gång. Det handlar både om säsongsanställningar för att möta upp ett ökat resande i kombination med semestertider även för flygplatspersonalen, men också om fasta anställningar. Hittills har närmare 200 säsongsanställda medarbetare till sommarsäsongen rekryterats, varav de flesta till Arlanda och Landvetter.

– Vi ser ett fortsatt ökat intresse för att arbeta på flygplats vilket vi förstås tycker är jätteroligt. Många är lockade av de spännande serviceroller som våra flygplatser kan erbjuda, men också av tjänster inom drift, underhåll, logistik och teknik. Serien Vi på flygplatsen väcker intresse och stärker bilden av de olika karriärmöjligheter och varierade vardag som våra flygplatser erbjuder och skapar stolthet och gemenskap hos de som redan arbetar hos Swedavia eller hos partners på flygplatsen, säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd Swedavia.

Parallellt med de pågående rekryteringarna har reportageserien Vi på flygplatsen börjat visas på Swedavias sociala och digitala kanaler under våren med ett nytt medarbetarporträtt per flygplats och vecka. Serien är uppskattad av både befintliga flygplatskollegor och av de som lockas av en karriär på möjligheternas arbetsplats. Här presenteras flygplatsmedarbetare på Sveriges två största flygplatser som berättar om sitt arbete, de varierade arbetsdagarna och vad som gör det roligt att gå till jobbet varje dag. Gemensamt för flygplatskollegorna, som arbetar inom service, IT, säkerhetsövervakning, utryckning, logistik och koordinering, är att de uppskattar att inte en dag är den andra lik.

Swedavias fokuserade arbete på att attrahera nya och befintliga medarbetare ger resultat. Karriärföretagen utsåg Swedavia till ett Karriärföretag 2024 och har även tilldelat Swedavia pris för Bästa Sociala Medier och Årets karriärsida 2023. Dessutom visade utsåg Karriärföretagens undersökning av topp 10 mest attraktiva arbetsgivare Swedavia som en av de mest attraktiva arbetsgivarna, framröstat av kategorin högskoleingenjörer.

– Det är glädjande att vårt arbete med att synliggöra Swedavia som arbetsgivare ger fint gensvar och det är verkligen något visst med att arbeta i flygplatsmiljön. Många av de som arbetat på flygplats tidigare söker sig tillbaka efter att ha provat på andra branscher och yrken. Förutom det spännande arbetet i olika operativa roller på flygplatsen, allt från tekniska roller till olika typer av service, finns möjligheter till en spännande karriär inom IT, datadriven utveckling, innovation och hållbarhet där Swedavia har väldigt många projekt som pågår och är på gång, avslutar Marie Wiksborg.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kulturrådet fördelar bidrag till landets kulturskolor

Published

on

By

Kulturrådet fördelar nu årets bidrag till 277 kommuner för att stärka utvecklingen i landets musik- och kulturskolor. Totalt fördelas 95 miljoner kronor till utvecklingssatsningar för kommunala kulturskolor, dels till enskilda kommuners satsningar, dels till utvecklingssatsningar där två eller flera kommuner samverkar.

Kulturrådet har regeringens uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till musik- och kulturskolor. Bidraget riktas särskilt till aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar, i glesbygd och i områden med socioekonomiska utmaningar. Medel beviljas även för att genomföra insatser för att nå nya målgrupper, för att erbjuda elever möjligheter till fördjupad undervisning och för verksamhet särskilt riktad till nationella minoriteter.

Utvecklingsbidraget gör det möjligt för kommunerna att nå barn och unga som inte tidigare varit med i kulturskolan. Över 80 procent av kommunerna söker i år medel för aktiviteter riktade mot nya målgrupper. Det kan handla om att starta nya ämnen som kulturläger på skollov, orkesterverksamhet och film-, spel och musikproduktion. Många kommuner vill också satsa på öppen verksamhet som inte kräver anmälan eller avgift.

– Genom att testa eller införa nya konstformer, nya mötesplatser och nya metoder breddas deltagandet och ger fler barn tillgång till kultur. Statsbidraget utgör ofta den enda möjligheten för kulturskolorna att utveckla sin verksamhet. Vi är glada över att regeringen har valt att förlänga bidraget, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet. 

Det är tydligt att många kommuner vill utveckla sin ordinarie verksamhet och ägna sig åt fördjupad undervisning. I de fallen kan det handla om att göra lektionerna längre, göra dem mer avancerade eller komplettera med teori inom konstområdet. Utvecklingsbidraget betyder mycket för kommunernas möjligheter att utveckla kulturskolan och ge fler barn och unga möjlighet att pröva och utöva kulturella och konstnärliga aktiviteter. Det märks både i de uppföljningar som görs och inte minst i omfattningen av antalet ansökningar. 

– Kommunerna söker för nästan tre gånger så mycket medel som vi har att fördela så utvecklingsbehovet är stort. Vi hoppas att utvecklingsbidraget till landets musik- och kulturskolor även fortsättningsvis kan bidra till att barn och ungas möjlighet till en kulturundervisning av hög kvalitet, ökar, säger Kajsa Ravin.

I ansökningarna syns många satsningar för att främja hälsa och motverka psykisk ohälsa bland barn och unga i kulturskolan. Ofta planeras satsningarna tillsammans med skolans organisation för elevhälsa. Ett exempel på satsningar med kultur och välmående i fokus är konceptet dans för hälsa.

Fler satsningar inom Kulturskolan
Under nästa år införs regeringens satsning på fritidskort för barn och unga. Kulturrådet kommer att ha en viktig roll i satsningen för att göra det möjligt för fler barn och unga att ägna sig åt konst och kultur på fritiden. I förberedelserna för fritidskortets lansering har Kulturrådet fått i uppdrag att stärka kapaciteten i den kommunala kulturskolan. Kulturrådet får använda 32 miljoner kronor för uppdraget. 

Mer information
Kulturrådet fördelar 95 miljoner i utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskolor. Musik- och kulturskolorna sökte för nästan 285 miljoner, Det går att söka för att genomföra satsningar i den egna kommunen och även för att genomföra satsningar i samverkan med andra kommuner. Totalt får 257 kommuner dela på ca 80 miljoner för satsningar i den egna kommunen. Satsningarna som görs av kommuner i samverkan får dela på 15 miljoner kronor och involverar sammanlagt 209 kommuner. Totalt kommer bidraget att bidra till mer konst och kultur för barn och unga i 96 procent av landets kommuner.

Läs mer
Beviljade enskilda projekt
Beviljade samverkansprojekt

Ytterligare information
Jenny Löfström Ellverson
Processledare
08 519 264 29
jenny.lofstrom@kulturradet.se

Helene Oljons
Pressansvarig
08 519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Hemsös årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämma i Hemsö Fastighets AB hölls den 24 april 2024 i Stockholm. Nedan följer besluten i sammandrag. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition
Stämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutade stämman att resultat för räkenskapsåret 2023 ska disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. 

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor
Stämman beslutade att styrelsen ska ha sex ordinarie styrelseledamöter, inklusive styrelseordförande och utan suppleanter.

Till styrelseledamöter omvaldes Maria Björklund, Staffan Hansén, Kerstin Hessius, David Mindus, Johanna Skogestig och Johan Thorell. Till styrelseordförande valdes Kerstin Hessius. Till revisor för en period om ett år valdes KPMG, med Peter Dahllöf som huvudansvarig revisor.

Val av styrelse- och utskottsarvode samt revisorsarvode
Stämman beslutade följande om arvoden. Arvode till styrelseordföranden ska utgå med 600 000 kronor per år och till ordinarie styrelseledamot med 285 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i revisionsutskottet ska utgå med 145 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i revisionsutskottet med 75 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i hållbarhetsutskottet ska utgå med 100 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i hållbarhetsutskottet med 50 000 kronor per år. Arvode för styrelsearbete eller utskottsarbete till styrelseledamot anställd i bolaget eller hos ägare ska inte utgå.

Arvode till revisorn ska utgå löpande enligt av bolaget godkänd räkning.

För vidare information vänligen kontakta:

Rutger Källén, vice vd och CFO                                                        08-501 170 35

Denna information är sådan information som Hemsö Fastighets AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 14:00 CET.

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,2 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2024 kreditbetyg AA- från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.