Marknadsnyheter
Ny framtidsrapport: Mikrohandel och upplevelser formar framtidens konsumtion
ti, maj 15, 2018 08:30 CET
Trots ökad e-handel kommer framtidens konsumenter fortsätta att vilja handla i fysiska butiker. Men i butikerna vill de se mer upplevelser och kunna köpa unika mikroproducerade varor och tjänster, enligt ICAs nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030”. Rapporten fokuserar på hur konsumtionen kommer att se ut i framtiden och beskriver en framtid där upplevelser och social samvaro blir en förutsättning för framtidens fysiska handelsplats.
Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker, samt undersökningar bland konsumenter och svenska startupföretag har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet och i framtiden. Rapporten målar upp en framtidsbild där gränsen mellan kund och producent flyter ihop och där upplevelser blir centrala.
Butiken – ett vardagsrum för aktivitet och njutning
Idag är det många som dömer ut köpcentrum, men enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen.
– Matbutikerna behöver bli flexiblare och anpassa sig till konsumentens behov och beteende. De kommer också att bli en produktionsplats och maten blir i och med det hyperlokal, säger Mike Lee, futurist på The Future Market som intervjuas i rapporten.
I rapporten presenteras också en undersökning av vad svenska startupföretag tror om framtiden och en Novus-undersökning med 2 000 svenska konsumenter. Resultaten visar att två av tre svenska startups tror att fysiska butiker kommer att vara viktiga även 2030 och drygt sex av tio svenska konsumenter tror att butikerna kommer att behöva förändras för att konkurrera med onlinehandeln. 42 procent av kunderna är också beredda att betala mer för en produkt om butiksbesöket gav ett mervärde i form av en upplevelse.
Upplevelseekonomi 2.0 – en förutsättning för framtidens konsumtion
Enligt rapporten blir den fysiska butiken ett upplevelsecentrum. Bredvid ostdisken finns servicetjänster och möjlighet att träna eller leka och utanför butiken kan du få cykeln lagad medan du handlar. Många av produkterna och tjänsterna kommer från lokala entreprenörer. Delningsekonomin har blivit viktigare och på framtidens handelsplats erbjuds en stor bredd av aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela. Samarbeten under samma tak, mellan många olika entreprenörer och varumärken gör platsen till en inspirerande mötesplats.
Rapporten visar också att två av tre startupföretag tror att konsumenten kommer vilja lägga mer pengar på upplevelser och tjänster framför materiella ting. Vi går mot en upplevelseekonomi där den starka automatiseringen av samhället skapar ett ökat behov av mänsklig kontakt.
– I framtiden kommer det att bli viktigare att använda styrkan i det fysiska mötet. På nätet påverkas vi av syn- och ljudintryck men missar doft och känsel. När kunderna får se, höra, smaka, känna och lukta på varor och nyheter i butikerna får de en bredare upplevelse som ger den fysiska butiken ett större värde, säger Bertil Hultén, professor och forskare i sinnesmarknadsföring vid Linnéuniversitetet och en av de som intervjuas i rapporten.
Det globala blir närproducerat och lokalt
År 2030 har butiker skapat restaurangmoduler där de senaste rätterna från världens alla hörn kan tillagas med hjälp av bland annat lokala terroirodlingar och 3D-skrivare. Så fort en trend eller maträtt dyker upp någonstans i världen kan den återskapas lokalt, direkt i butiken.
– De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen.
I rapporten konstateras att gränsen mellan konsument och medproducent suddas ut. Vilket resulterar i ett samhälle med fler småskaliga startups som behöver platser att erbjuda sina tjänster och produkter på, och kunderna förväntar sig att hela tiden hitta nya saker eller få nya upplevelser. De senaste årens trend med mikroproduktion håller i sig och skapar större utrymme för småskaliga varor i dagligvaruhandeln. Konsumenterna vill ha lokala och personliga varor med märkningen “Made by Me” som tar plats bredvid de närproducerade och handgjorda produkterna.
För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52
Om Rapporten
Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.
Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden februari-mars 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 2 266 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.
Om Startup-undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden mars-april 2018 bland startupföretag i Sverige inom konsumentprodukter, retail, hälsa och mat. Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer, totalt har 109 intervjuer genomförts.
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Market Notice 20/25– Last day of trading in Vaxxa AB’s subscription option VAXXA TO 6
Last day of trading in the company’s subscription option, VAXXA TO 6, is January 27, 2025.
Information about the subscription option:
Short name: VAXXA TO 6
ISIN-code: SE0020539492
Orderbook-ID: 317859
CFI: RSSXXR
FISN: VAXXA/OPT RTS 20250129
Last day of trading: January 27, 2025
Stockholm January 22, 2025
Spotlight Stock Market
08-51168000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Stockholms stad tar krafttag för fler grupp- och servicebostäder
Under 2024 beslutade det rödgröna styret om 49 nya grupp- och servicebostäder. Det finns ett stort behov av den här typen av bostäder i Stockholms stad. För första gången på många år finns det en boendeplan som pekar på att Stockholm ska kunna bygga grupp- och servicebostäder så att utbudet kommer ifatt behovet. Arbetet fortsätter 2025, redan under gårdagens socialnämnd fattades ett nytt inriktningsbeslut om ytterligare 12 nya servicebostäder enligt LSS och SoL på lilla Essingen.
Stockholm ska vara en stad för alla. Alla, oavsett funktionsförmåga, ska kunna vara en del av samhällets gemenskap. Där spelar ett eget boende en mycket viktig roll. Ett eget boende är avgörande för att säkerställa integritet, självbestämmande och möjligheten att delta på lika villkor i samhället. Under 2024 fattade det rödgröna styret genomförandebeslut om 49 nya grupp- och servicebostäder, och enligt boendeplanen som publicerades under förra året kunde man prognostisera att Stockholms stad i bästa fall täcker behovet av LSS-bostäder 2033.
– Det är mycket glädjande att vi kunde fatta beslut om så många nya grupp och servicebostäder under 2024 och att det enligt boendeplanen för första gången ser ut som att vi i framtiden kommer att kunna täcka behovet. Nu ökar vi tempot ytterligare, säger Alexander Ojanne (S), social- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad.
Totalt finns det ett behov av 1 191 nya bostäder fram till 2033, vilket enligt boendeplanen skulle kunna täckas då man planerar för 1 238 bostäder fram till dess. Redan under gårdagens socialnämnd beslutades ytterligare ett inriktningsbeslut om 12 nya servicebostäder enligt LSS och SoL i kvarteret Primus 1 på Lilla Essingen inom Kungsholmens stadsdel.
Fakta
Under 2024 fattade socialnämnden genomförandebeslut om 49 LSS- och servicebostäder:
- 5 st servicebostäder enligt LSS i Blackeberg (Bromma)
- 5 st servicebostäder enligt LSS på fastigheten Bjurö 1 (Farsta)
- 6 st lägenheter i gruppbostad enligt LSS och två lokaler för boendets gemensamhetsytor i fastigheten Solhem 16:1 i Solhem (Järva)
- 8 st servicebostäder samt en gemsamhets-/personallägenhet enligt LSS i kvarteret Mangon/Persikan (Södermalm)
- 7 st servicebostäder enligt LSS sam en gemensamhetslokal i fastigheten Bjurö 1 i Farsta (Farsta)
- 6 st lägenheter i gruppbostad enligt LSS med tillhörande gemensamhetslokal och personalytor i kvarteret Ordenskapitlet 10 (Bromma)
- 6 st-lägenheter i gruppbostad enligt LSS med tillhörande gemensamhetslokal och personalytor i fastigheten Tönsberg 5 i Husby (Järva)
- 6 st lägenheter i gruppbostad enligt LSS med tillhörande gemensamhetsytor i Årsta (EÅV)
Johan Ekegren
Pressekreterare
076-122 92 43
johan.ekegren@stockholm.se
Marknadsnyheter
Keystone Education Group säkrar 100 miljoner euro i obligation för att accelerera sin globala expansion
22 januari, 2025 – Keystone Education Group, en världsledande aktör inom studentrekrytering, har framgångsrikt emitterat sin första seniora, säkerställda obligation på 100 miljoner euro. Kapitalet kommer att användas för att ytterligare påskynda företagets fortsatta expansion och tillväxt.
Under de senaste åren har Keystone genomfört omfattande investeringar i både teknologi och tjänster, vilket resulterat i att över 100 miljoner studenter fick hjälp via företagets plattformar under 2024. Med det nya kapitalet kommer Keystone att fortsätta utveckla sina digitala lösningar och driva innovation inom utbildningssektorn.
”Med denna nya finansiering får vi möjlighet att ytterligare stärka vårt stöd till både studenter och utbildningsinstitutioner. Vi kommer att intensifiera vårt arbete med att förbättra studentupplevelsen, optimera matchningen mellan studenter och institutioner samt vidareutveckla AI-baserade vägledningssystem. Vi kommer även att fortsätta vår förvärvsstrategi och expandera vår portfölj för att skapa ännu större värde för våra kunder och studenter världen över”, säger Fredrik Högemark, VD för Keystone Education Group.
Obligationen har väckt stort intresse bland hos både nordiska och internationella institutionella investerare. ”Denna framgångsrika obligation gör det möjligt för oss att fortsätta vår imponerande tillväxtresa”, säger Kenneth Nyhus Hanssen, CFO för Keystone Education Group. ”Det stora intresset för vår obligation är ett tydligt tecken på det förtroende som investerare har för vårt arbete och den framtid vi bygger tillsammans.”
Om Keystone
Keystone Education Group (Keystone) grundades 2001 med en ambitiös vision: ”Att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning”. Efter 20 år av lönsam tillväxt är Keystone marknadsledande i att marknadsföra utbildningar och driver världens största sökplattformar för eftergymnasial utbildning och kompetensutveckling.
Tillsammans med 6 000 utbildningsanordnare i 40 länder hjälper Keystone årligen 110 miljoner studenter hitta rätt utbildning. Bland Keystones webbplatser ingår bl.a studentum.se, utbildning.se och educations.com.
Keystone Education Group största ägare är grundarna, Verdane, ett europeiskt riskkapitalbolag som investerar med fokus på digitalisering och den gröna omställningen samt Viking venture.
Contact
Danijela Jurjevic, PR
Email: danijela.jurjevic@keg.com
Tel: +34 621 023 472
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke