Connect with us

Marknadsnyheter

Ny Klarna-tjänst tar upp kampen mot amerikanska techjättarna – succé hos svenska handlare

Published

on

Läs original

Stockholm, 7 februari, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, lanserar inloggningstjänsten “Sign in with Klarna” för att ge konsumenter en smidigare shoppingupplevelse och ökad makt över sin egen data. Genom att registrera sig eller logga in med Klarna sparar kunden tid, och handlaren får efter samtycke tillgång till kunddata som bland annat möjliggör personliga erbjudanden.

Tjänsten lanseras i 23 länder: USA, Storbritannien, Irland, Kanada, Mexiko, Australien, Nya Zeeland, Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Grekland, Polen, Tjeckien och Rumänien.

Utmanar amerikanska techjättar om mångmiljardindustri

Tjänsten lanseras i samband med att Apple och Google eliminerar tredjepartskakor (“cookies”), vilket försvårar för betalningstjänster att automatiskt fylla i kunduppgifter för snabbare utcheckning. En utmaning som Klarna löser för både konsumenter och handlare. 

Med tjänsten utmanar Klarna techjättarna Apple, Facebook och Google om den globala verifieringsindustrin – som idag omsätter upp till 10,16 miljarder USD och förväntas växa med +80% till 18,12 miljarder USD till 2027.

Succé hos svenska näthandlare

Tjänsten lanseras nu på bred global front efter att under en testperiod endast varit tillgänglig hos restaurangappen Maitres och marknadsplatsen Tradera. Redan efter bara ett par månader har tjänsten blivit det näst mest populära inloggningssättet på Tradera, med 20% av inloggningarna totalt.

“Vi får omedelbart en komplett profil med ett par knapptryck från konsumenten, medan motsvarande tjänster från Apple, Facebook och Google skapar en profil som kunden måste komplettera eftersom den saknar bland annat adress och telefonnummer. De allra flesta svenskar använder redan Klarna, och den nya inloggningstjänsten förenklar därför registreringen avsevärt för majoriteten av våra kunder”, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Klarna ser ett stort intresse bland handlare som önskar att implementera tjänsten. Bara sedan årsskiftet har tjänsten implementerats hos Rusta, Casall, och NA-KD, som även använder den i Norge, Finland, Danmark, Nederländerna, Österrike och Tyskland.

Ger konsumenten ökad makt över den egna datan och förväntas bli lika vanlig som Klarnas betalningslösningar

Inloggningstjänsten från Klarna kommer även möjliggöra för konsumenten att själv välja vilken data som Klarna ska dela med handlaren för en personlig shoppingupplevelse. Exempelvis data gällande köphistorik som möjliggör personliga produktrekommendationer baserat på intressen samt storlekar och stil- och färgpreferenser på kläder.

“Med vår nya inloggningstjänst tillför vi ytterligare en dimension till att förbättra kundresan för konsument och vårt erbjudande mot handlare. Vi ger konsumenten makt över sin egen data, och gör det smidigt att dela den med butiker för en mer personlig shoppingupplevelse. Produkten har enorm tillväxtpotential och vi tror att den inom översiktlig framtid kommer att bli ett lika välbekant inslag i den svenska näthandeln som våra betalningslösningar”, säger Björn Bryngelson, tf Sverigechef Klarna Sverige.

Så fungerar “Sign in with Klarna”:

  • Konsumenter sparar tid genom att logga in eller registrera sig med ett par knapptryckningar för snabb och smidig utcheckning. I samband med registrering ser kunden själv vilken data som finns tillgänglig, och väljer vilken som ska delas med handlaren. Konsumenten kan samtidigt också välja att bli medlem och få tillgång till eventuella bonusprogram hos handlaren.
  • Handlare får tillgång till personlig data efter samtycke från konsument, och kan använda den till medlemskap samt för att ge konsumenten personliga rekommendationer baserat på deras köphistorik.
  • Verifieringen av konsumentens data sker helt och hållet på Klarnas sida, vilket innebär en kostnadsbesparing för handlare som inte behöver betala tredjepartstjänster för att bekräfta kundens identitet via exempelvis e-post eller sms.

—-

För mer information, vänligen kontakta:
press@klarna.com

Om Klarna:
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys