Connect with us

Marknadsnyheter

Ny milstolpe – Picadeli har nu 250 salladsbarer i Finland

Published

on

Efterfrågan på hälsosam snabbmat är rekordhög. Nu firar Picadeli över 250 salladsbarer i Finland och därmed är Picadeli Finlands näst största snabbmatskedja sett till försäljningsställen – större än de flesta hamburgerkedjor, pizza-ställen eller sandwich- och wrapaktörer man jämför med.  Bara i år har Picadeli öppnat ytterligare 50 nya salladsbarer – mer än en i veckan.

Picadeli – och deras gröna skålar, är ett välbekant inslag i stadsbilden. 2009 grundades det banbrytande konceptet och 2013 lanserades Picadeli i Finland där det snabbt blev ett populärt lunchalternativ för hälsomedvetna konsumenter på jakt efter en prisvärd måltid.

I början av pandemin tvingades Picadeli stänga en stor del av sina salladsbarer, men sedan dess har återhämtningen varit snabb och framgångsrik. Faktum är att Picadeli i år har expanderat snabbt och öppnat över 50 nya salladsbarer – i genomsnitt mer än en per vecka.

– Vi har alltid varit starka i Helsingforsregionen men den sista tiden har vi haft en väldigt fin tillväxt i andra delar av Finland. Idag är hela 150 av våra salladsbarer lokaliserade utanför Helsingfors, säger Kaisa Väistö-Nurminen, Deputy Country Manager på Picadeli Finland.

Med 250 salladsbarer firar Picadeli både en viktig milstolpe, samt att Picadeli nu är Finlands näst största snabbmatskedjor sett till försäljningsställen.

– Det är mäktigt att landets näst största snabbmatskedja varken säljer hamburgare eller pizza, utan färska morötter, spänstig spenat och krämiga mozzarellabollar, säger Kaisa Väistö-Nurminen, Deputy Country Manager på Picadeli Finland.

Att Picadeli nu finns på över tusen platser är inget annat än en hälsorevolution. Hela 41 procent av finnarna äter sallad 1-3 gånger i veckan och konceptet älskas av både unga och äldre. Bakom framgångarna ligger insikten om att hälsosam mat måste vara tillgänglig, god och snabb, annars väljs den lätt bort. Varje år släpper Picadeli därför nya, spännande ingredienser till salladsbarerna, och de genomtänkta smakerna är en viktig nyckel till framgång.

Ai – en viktig ingrediens i salladen
Trots att de allra flesta är bekanta med de gröna skålarna, är det få som vet att Picadeli är svenskt – och framförallt att Picadeli är ett företag som driver foodtech-utvecklingen framåt. För de högteknologiska, algoritsmstyrda salladsbarerna är inget annat än en svensk techinnovation.

Det som för blotta ögat ser ut som en enkel salladsbar, är i själva verket en uppkopplad kyldisk, vars algoritmer ger butikerna och Picadeli data som krävs för att beställa precis det kunderna vill ha, och i princip helt eliminera matsvinnet. Ai-plattformen som Picadeli har tagit fram beräknar orderrekommendationer baserat på allt från planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik till externa faktorer som väderprognoser.

Inte nog med att Picadeli har skapat ett högteknologiskt koncept, de är också en del av branschens omställning. En Picadelisallad ger i snitt ett koldioxidutsläpp på 0,8 kilo. Det är nästan hälften av en europeisk standardlunch, som släpper ut 1,48 kilo i snitt.

Picadeli är en del av den svenska koncernen Greenfood, som är föregångare inom hälsosam mat i Europa. Picadelikonceptet har lanserats i Frankrike, Belgien, Luxemburg, Tyskland, Finland och USA. Idag säljer Picadeli över 40 miljoner sallader årligen, och deras salladsbarer finns i över 2000 butiker. I de strategiskt utplacerade salladsbarerna plockas det en sallad i sekunden, året om.

Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kährs förstärker sitt lokala produktionsupplägg för förbättrad kundupplevelse

Published

on

By

Kährs fortsätter att göra framsteg inom hållbarhet och kundfokuserade lösningar. En viktig del av Kährs strategi är att föra produktion och inköp närmare sina kunder och slutkonsumenter, vilket minskar miljöpåverkan och ökar tillgängligheten till företagets golvlösningar.

Som en del av denna satsning har Kährs sedan september i år stärkt sin närvaro i USA genom en lokaliserad försörjning av golvlösningar producerade i USA, för den nordamerikanska marknaden.

Nästa milstolpe är att konsolidera produktionen av trägolv för nordiska kunder till Nybrofabriken i Sverige. Följaktligen har Kährs som avsikt att överföra golvproduktion från sin fabrik i Satulung, Rumänien. Den rumänska fabriken kommer att utvecklas för att stödja de centraleuropeiska marknaderna i olika faser där man startar med produktion av strategiska komponenter till vårt europeiska golverbjudande.

Denna strategiska förändring återspeglar Kährs engagemang för att stärka sina hållbarhetsinsatser och sin marknadsnärvaro, men innebär också förändringar som påverkar cirka 90 anställda vid fabriken i Rumänien. Förhandlingar med representanter för de anställda kommer nu att inledas för att säkerställa att dessa förändringar genomförs på ett ansvarsfullt sätt.

”Vi är drivs av att serva våra kunder på ett sätt som överensstämmer med våra hållbarhetsmål och som samtidigt förbättrar den lokala tillgängligheten och relevansen,” säger Johan Magnusson, vd för Kährs Group. ”Samtidigt värderar vi högt det arbete som våra kollegor i Rumänien har bidragit med och deras insatser har varit en betydande del av vår framgång.”

”Vi kommer att samarbeta med våra anställdas representanter för att hitta de bästa möjliga lösningarna för dem som nu påverkas. Våra anställdas lojalitet och kompetens har varit ovärderlig, och vi kommer göra allt vi kan för att stödja dem genom dessa förändringar”, säger Carl-Henrik Stenermark, COO för Kährs Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Henrik Stenermark, COO, Kährs Group, tel: +46 73 087 70 05

Johan Magnusson, vd & koncernchef, Kährs Group, tel: +46 70 540 13 96

Om Kährs Group
Kährs Group är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 067 anställda och en årlig omsättning på 2,5 miljarder SEK.  www.kahrsgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Esaias Järnegard ny verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum

Published

on

By

Tonsättaren och universitetslektorn Esaias Järnegard har av styrelsen utsetts till ny verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum. Han tillträder den 1 januari 2025 och efterträder Sten Melin som går i pension. Visby Internationella Tonsättarcentrum är en eftertraktad mötes- och arbetsplats för tonsättare från hela världen. Centret har ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som finns i samma byggnad.

Vi är väldigt glada över att ha funnit en kreativ, kompetent och erfaren ledare för Tonsättarcentrums verksamhet, säger styrelsens ordförande Helena Wessman. Under våra samtal har Esaias Järnegard presenterat starka förslag till hur verksamheten kan utvecklas som en kraftkälla både för tillresande tonsättare och för musiklivet på Gotland och övriga landet. Han är själv tonsättare och har ett stort kontaktnät nationellt och internationellt.

Esaias Järnegard arbetar idag som universitetslektor och programansvarig för kompositionsutbildningen på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet. Under åren 2017–2024 var han programansvarig för välrenommerade Kalvfestivalen med fokus på nutida konstmusik. Hans egen musik har framförts i över 30 länder i Europa, Nordamerika och Asien vid festivaler, konserter och radioutsändningar. Han har mottagit en rad priser och tillägnats porträttkonserter i USA, Tyskland, Sverige och Frankrike. År 2023 disputerade han i musikalisk gestaltning med avhandlingen Techniques of Ecstasy: Rumori – Tracing Sound.

– Vilken lycka att få blicka ut över Visby och med själ och hjärta värna om den nyskrivna musiken. Jag citerar ofta en annan som drömde om Gotland (och till slut kom dit), Andrej Tarkovsky: ’När den siste poeten dör förlorar livet sin mening’. Det är det motto jag under lång tid haft i mina olika yrkesroller som tonsättare, forskare, lärare och festivalarrangör och som jag nu kommer att kämpa för i förvaltandet och vidareutvecklingen av Visby Internationella Tonsättarcentrum!, säger Esaias Järnegard om utnämningen till verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum.

Esaias Järngard tillträder den 1 januari 2025 då Sten Melin går i pension efter tolv år som verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum.

Sten Melin har lett verksamheten med stor framgång, säger Helena Wessman. Han har på ett kreativt sätt exponerat Tonsättarcentrum både internationellt och lokalt. Bland mycket annat har han också utvecklat ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som huserar i samma byggnad. Tonsättarnas Hus i Visby hamn har därmed blivit en unik knutpunkt för vår tids konstmusik.

Visby Internationella Tonsättarcentrum (Visby International Centre for Composers) är en mötes- och arbetsplats för professionella tonsättare från hela världen, oavsett genre. Centret erbjuder residens för tonsättare med möjlighet att under en kortare eller längre period nyttja avancerade EAM-studion och centrets andra faciliteter. Tonsättarcentrum verkar för den nykomponerade musiken genom konserter, konferenser, seminarier och samarbetsprojekt och finns som en resurs för tonsättarutbildningar och andra konstnärliga institutioner och centrumbildningar. VICC har ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som finns i samma byggnad. Verksamheten bedrivs med Föreningen Svenska Tonsättare (FST), Länsstyrelsen på Gotland, Region Gotland och Folkuniversitetet/Gotlands Tonsättarskola som huvudmän för centret.

Kontakt
Tillträdande verksamhetsledare Esaias Järnegard, tel 073-079 79 39
Styrelsens ordförande Helena Wessman, 070-311 64 74

Anna Cokorilo, kommunikationsansvarig FST, 070-602 51 15, anna.cokorilo@fst.se

FST – organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JTI Sweden och Tullverket stärker kampen mot tullbrottslighet genom nytt samarbetsavtal

Published

on

By

I ett viktigt steg för att motverka den växande tullbrottsligheten har JTI Sweden AB och Tullverket ingått ett nytt samarbetsavtal. Detta avtal är utformat för att effektivisera kampen mot den illegala handeln med tobak genom att dra nytta av båda parternas unika expertis, omfattande nätverk och mångåriga erfarenhet. Det gemensamma målet är att stoppa smuggling och andra former av gränsöverskridande brottslighet som hotar samhällets säkerhet och stabilitet.

För JTI Sweden AB är kampen mot illegal handel en viktig del av företagets samhällsansvar. “Vi är mycket stolta över att ha ingått denna viktiga överenskommelse med Tullverket,” säger Cormac O’Rourke, VD för JTI Sweden. “Den illegala handeln med tobak är ett globalt problem som kräver samarbete på flera nivåer för att motverkas. Genom att dela vår internationella erfarenhet och expertis med Tullverket kan vi bidra till att skydda den svenska marknaden från illegal handel och samtidigt arbeta för ett tryggare samhälle.”

Den illegala handeln med tobak utgör inte bara ett allvarligt ekonomiskt hot genom förlorade skatteintäkter, utan den spelar också en central roll i finansieringen av organiserad brottslighet. För många kriminella nätverk utgör försäljningen av illegal tobak en stabil och betydande inkomstkälla. Att bekämpa denna handel är därför avgörande, inte bara för att skydda folkhälsan och statens skatteintäkter, utan också för att motverka andra allvarliga brott som narkotika-, vapen- och människosmuggling.

Mer än var tionde cigarett i Sverige är illegal

Enligt den senaste Empty Pack Survey från 2024 ökar den illegala handeln med tobak i Sverige och överstiger nu 10 procent, vilket innebär att mer än var tionde cigarett i landet är illegal. Undersökningen utförs av det globala marknadsanalysföretaget WSPM Group, som årligen samlar in 10 000 cigarettpaket från 29 svenska städer. Dessa städer representerar tillsammans nästan hälften av Sveriges befolkning, och resultaten viktas för att ge en så heltäckande bild som möjligt. Cigarettpaketen samlades in slumpmässigt från marken och från papperskorgar under april och maj 2024.

Då höga skattenivåer på tobak historiskt har lett till ökad illegal handel är det alarmerande att regeringen nu genomför två skatteökningar på mycket kort tid. Skatteökningarna som träder i kraft den 1 november 2024 och den 1 januari 2025 kommer att höja priset på ett paket cigaretter avsevärt. När priset på cigaretter chockhöjs försvinner inte efterfrågan, i stället ökar efterfrågan på billiga illegala cigaretter. Det är väl känt att den illegala handeln är direkt kopplad till den organiserade brottslighet som skapar enorma problem i vårt samhälle. Regeringens skattehöjningar riskerar därför att öka den organiserade brottsligheten och leda till betydande skatteintäktsförluster som följd.

Hjälp till att förhindra införsel av illegala cigaretter

JTI Sweden uppmanar allmänheten att vara vaksam och rapportera misstänkt smuggling. Om du misstänker att någon är inblandad i smuggling av illegala cigaretter eller andra varor, vänligen kontakta Tullverket på tipsnumret 90114. Tillsammans kan vi bidra till ett säkrare samhälle.

För mer information, kontakta:

Laura Ellsinger, Corporate Affairs & Communications Manager, JTI

laura.ellsinger@jti.com, 0736 408 407

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.