Marknadsnyheter
Ny omgång av mentorskapsinitiativet Match and Go startar 2 september


#addher, ett av Sveriges största nätverk för kvinnor inom IT och Tech fortsätter sitt mentorskapsinitiativ Match and Go och drar igång en trettonde omgång i september. Ansökningsperioden för den som vill vara mentor, alternativt adept, är nu öppen fram till den 25 augusti. Även denna omgång kan män vara mentorer och bidra
till en mer jämställd IT-/Techbransch.
#addher, ett av Sveriges största externa nätverk för kvinnor i IT-/Techbranschen som initierats av IT-företaget Sogeti, och som sedan 2019 drivs tillsammans med systerföretaget Capgemini. Nätverket har som mål att få fler kvinnor till IT-och Techbranschen, i alla roller och positioner. Sedan 2018 driver nätverket också mentorskapsinitiativet Match and Go som genomförs två gånger per år på de 18 orter där #addher är verksamt. Deltagandet är kostnadsfritt för att att ge många möjlighet att delta.
Den 2 september startar den trettonde omgången av Match and Go. Deltagarna matchas per #addher-ort. Att även män kan vara mentorer är en fast möjlighet sedan omgång #10 då #addhers inställning är att alla måste vara med för att göra branschen mer jämställd.
– Jag är stolt över att vi outtröttligt kan erbjuda våra medlemmar denna möjlighet, som de verkligen efterfrågar. Sedan starten har vi matchat över 3000 personer. Vi är många som generöst vill bidra med vårt tid till en adept och har sett hur värdefullt det är för en adept att ha en mentor för att komma in i eller vidare in i vår framåtlutade bransch, som dessutom är i desperat behov av fler stjärnor enligt TechSveriges senaste rapport ”Kompetensbehoven inom Tech”. Utan fler kvinnor som attraheras av och vill stanna inom IT och Tech är det omöjligt att bemöta den efterfrågan. Jag älskar det här initiativet då det också är ett så konkret sätt att bidra till jämställdheten inom IT och Tech, kommenterar Therese Sinter, nationell #addher-driver.
Omgång #13
Ansökningsperioden för nästa omgång av Match and Go har nu öppnat och pågår till och med den 25 augusti, 2024. Mellan den 26 augusti till den 1 september matchas sedan de ansökande per ort. Match and Go #13 startar sedan upp 2 september och pågår till och med den 31 januari, 2025.
På 18 orter
Match and Go vänder sig till de båda nätverkens medlemmar och är aktivt på samtliga 18 orter* där #addher har lokala nätverk. Ansatsen är pragmatisk. Match and Go kan tack vare #addhers över 7000 medlemmar nå ut brett till kvinnor eller icke-binära på väg in i eller redan verksamma i IT-/Techbranschen. Match and Go’s uppdrag är att matcha mentorer och adepter och förser matchade deltagare med en handbok med tips, råd och konkreta aktiviteter för mentorskapet. Varje omgång pågår i fem månader och matchade mentorer och adepter träffas normalt mellan 4-5 gånger under perioden.
En mentor kan göra allt från att delge sina erfarenheter inom branschen, vara ett bollplank inför svåra karriärval och andra utmaningar eller dela kunskap kring spännande ny teknik. En adept kan inspireras, ställa massor med frågor och ge nya perspektiv på intressanta ämnen till sin mentor och snabbt hitta rätt väg framåt. Det är adepten som ansvarar för och sätter agendan och väljer på så sätt exakt vad man vill ha hjälp och stöd med från sin mentor.
*#addher finns på 18 orter: Borlänge, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro och Örnsköldsvik.
Mer information om Match and Go:
www.sogeti.se/matchandgo
Ansökan Match and Go #13:
Direktlänk till ansökningsformulär: https://tinyurl.com/2dcurac7
Bilder
Logotyp för Match and Go, en översikt med viktiga datum för omgång #13, samt bilder på Therese Sinter finns att ladda ner på: www.sogeti.se/matchandgo13
Kontaktpersoner:
Therese Sinter, nationell driver, #addher
Tel: 070-361 46 21
E-post: therese.sinter@sogeti.se
Om #addher Sverige
#addher är ett externt nätverk för IT-/Tech-kvinnor. #addher lanserades 2010 av Sogeti och drivs sedan 2019 av Sogeti och systerföretaget Capgemini med målet att öka andelen kvinnor i alla roller inom IT-branschen genom att stötta dem att ta plats och göra dem mer synliga. Nätverket strävar efter att inspirera och engagera medlemmarna, och bidra med värdefull kompetens, användbara nätverksmöjligheter och kraftfulla verktyg. #addher är ett av Sveriges största nätverk för IT-kvinnor med över 7000 medlemmar på 18 orter. För mer information besök: www.sogeti.se/addher eller www.capgemini.com/se-en/addher.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke