Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport: AI-användning på jobbet ökar

Published

on

AI-användningen flyttar från hemmet till jobbet. Det visar färsk statistik från Internetstiftelsens rapport Svenskarna och AI.
   – Ju mer vi testar och lär oss om AI, desto mer förstår vi nyttan som vi kan ha av AI på jobbet, säger Josefina Sahlin, vd på utbildningsföretaget Moderskeppet.

Den totala andelen svenskar som använder AI har inte ökat nämnvärt jämfört med i fjol. Däremot går det att se en tydlig förflyttning i hur och när AI används. 
   Det är fortsatt privat bruk som står för den största andelen. Men allt fler använder AI huvudsakligen i jobbsammanhang. Från en dryg femtedel (22 procent) i fjol till nästan en tredjedel (31 procent) i år.
   – Som med all ny teknik börjar det med nyfikenhet. Nyfikenheten ger kunskap och färdigheter som sedan överförs till arbetslivet, säger Josefina Sahlin på Moderskeppet.

Moderskeppet är en digital tjänst för kompetensutveckling. Det senaste året har antalet AI-kurser hos Moderskeppet ökat kraftigt. Parallellt med alla kurssläpp har företagets experter hållit i gratiswebbinar om AI-verktyg som ChatGPT, Copilot, Adobe Firefly och Midjourney.
   – Vi vill ge våra medlemmar den bästa möjliga starten för att upptäcka och lära. Vi ser en tydlig efterfrågan på kompetensutveckling inom AI-området. Det tyder på att AI-verktygen är viktiga för många företag och yrkesgrupper, säger Josefina Sahlin och fortsätter:
   – Våra kurser och webbinar om AI bryter ned rädslor och minskar kompetensgapet som många arbetsgivare upplever i dag. Det är ett stort avstånd mellan de som snabbt har tagit till sig AI och de som inte har börjat utforska än.

Inte helt oväntat är ChatGPT det AI-verktyg som flest använder. Det är också Moderskeppets webbinar och kurser om ChatGPT som flest medlemmar tar del av.
Och självklart flaggskeppskursen Generativ AI från början, som ger grundläggande kunskaper om hur AI-verktyg fungerar.

De mest populära AI-kurserna på Moderskeppet

Internetstiftelsen släpper årligen studien Svenskarna och internet. Sedan förra året undersöks även AI-användningen bland svenskarna. Rapporten Svenskarna och AI 2024 visar att allt fler använder AI främst i arbetslivet och studier. Rapporten baserar sig på statistik från augusti 2024.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta:
Johan Fransson
Presskontakt och marknadsförare, Moderskeppet
072-731 68 00
johan.fransson@moderskeppet.se

Genom Moderskeppet lär du dig jobbets program – i din takt. Våra 20 000 medlemmar har tillgång till 500 onlinekurser om viktiga program, appar och verktyg som används på en modern arbetsplats. Det är kurser om AI, design, layout, sociala medier, Microsoft 365, foto, video, digitala verktyg, pedagogik, planering och produktion. Allt är pedagogiskt utformat för att du när som helst ska kunna repetera avsnitt eller hela kapitel när du behöver. Moderskeppet (Pixondu AB) har sitt säte i Jönköping och grundades år 2005.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys