Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport från Skanska: Bopanelen 2030 – Unga mest positiva till att leva hållbart i framtiden

Published

on

Klimatomställningen är en av de viktigaste utmaningarna som vårt samhälle står inför. För att klara FN:s globala hållbarhetsmål krävs förändrade beteenden. Inte minst när det kommer till hur vi bor med tanke på att bostaden står för en femtedel av ett hushålls klimatavtryck. I Skanskas senaste rapport Bopanelen 2030 framgår att närmare hälften av svenskarna skulle kunna sälja sin bil om man hade tillgång till en pool med eldrivna fordon, bland yngre i åldern 18–29 år är motsvarande siffra två av tre.

Bopanelen 2030 – en rapport om framtidens hem, bygger på en undersökning genomförd av Kantar Sifo och lyfter frågor, trender samt utmaningar kring framtidens hem. Rapporten visar att hela 79 procent tycker att det kommer att vara viktigt att bo i en miljövänlig och hållbar bostad om tio år. Mest positiva till detta är de yngre i åldersgruppen 18–29 år, där uppger 84 procent att detta kommer att vara viktigt. 

– Rapporten gör det möjligt för oss på Skanska att lättare kunna kartlägga framtidens behov och förstå hur människor vill bo om tio år. Det ger oss som bostadsutvecklare värdefulla insikter om hur vi måste arbeta för att kunna erbjuda de bostäder som efterfrågas av såväl individen som samhället i stort. Vårt mål är att skapa drömhem som främjar en hållbar livsstil och vi ska vara först på marknaden med klimatneutrala bostäder, säger Mikael Matts, vice vd på Skanska.

Resultatet visar att många kan tänka sig att betala extra för hållbara lösningar. Varannan person är villig att betala extra för solceller. Det visar att det finns både en efterfrågan och en vilja att bidra till hållbara lösningar. Nästan lika många kan dessutom tänka sig att spendera mer på smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet såsom el-, värme- och vattenförbrukning. Men även om många svarat att det är viktigt med klimatsmarta bostäder och uppger att de är beredda att betala mer för det så ser Skanska ännu inte efterfrågan på marknaden.

– Klimatomställningen är en av de största utmaningarna som vårt samhälle står inför och hur framtidens bostäder byggs spelar roll. Men det behövs ytterligare incitament som premierar hållbara val för att åstadkomma en tydligare förflyttning; en grön flyttbonus skulle kunna vara en sådan, en miljöbostadspremie en annan. Framtidens hem behöver även smarta lösningar som underlättar hållbara val i vardagen. För att lyckas krävs samarbete mellan flera aktörer som regeringen, kommuner och byggföretag, säger Mikael Matts.

Många positiva till att sälja bilen

Bilens påverkan på miljön har länge debatterats. Och Bopanelen 2030 visar att många kan tänka sig att sälja bilen om bostadsfastigheten erbjuder en pool med eldrivna transportmedel för de boende. Även här är den yngre generationen 18–29 år mest positiva där hela 65 procent kan tänka sig detta. Motsvarande siffra bland de i åldrarna 50–65 år är endast 39 procent.

 

Bilaga: Undersökning från Kantar Sifo

Hur viktigt tror du det kommer vara för dig att bo i en fastighet som är miljövänlig och hållbar om tio år?

Totalt 18–29 år 30–49 år 50–65 år
Mycket viktigt 15 % 22 % 13 % 13 %
Viktigt 31 % 34 % 31 % 30 %
Ganska viktigt 33 % 28 % 34 % 35 %
Inte alls viktigt 15 % 10 % 16 % 16 %
Vet ej 6 % 6 % 6 % 6 %

Vad hade du kunnat tänka dig betala extra för i din framtida bostad år 2030? (Flervalsfråga)

Totalt 18–29 år 30–49 år 50–65 år
Solceller 49 % 50 % 52 % 46 %
Smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet såsom el-, värme- och vattenförbrukning 47 % 46 % 46 % 47 %
Rekreationsfaciliteter i fastigheten (t.ex. möjlighet till odling och gym) 25 % 28 % 25 % 22 %
Hög säkerhet (t.ex. bemannad entré, grindsamhälle eller kameraövervakning i bostadshuset) 23 % 22 % 21 % 25 %
Hållbara byggmaterial (t.ex. att huset är byggt i trä) 20 % 24 % 20 % 18 %
Fönster och dörrar med digitala lås 19 % 16 % 18 % 20 %
Eldrivna transportmedel som de boende kan nyttja (t.ex. elcyklar och elbilar) 18 % 22 % 17 % 18 %
Bostaden är miljöcertifierad (t.ex. Svanenmärkt, BREEAM eller Green Building) 15 % 26 % 15 % 10 %
Smarta vitvaror (t.ex. kylskåp som beställer mat) 13 % 18 % 15 % 8 %
Uthyrningsdel med egen ingång 10 % 12 % 10 % 9 %
Möjligheten att ta emot matleveranser utan att du är hemma 10 % 13 % 12 % 7 %
Conciergetjänster – möjligheten att beställa och utföra tjänster via bostaden (t.ex. barnpassning och kemtvätt) 7 % 6 % 9 % 5 %
Integrerade röstassistenter (t.ex. Google Home eller Amazon Alexa) 5 % 7 % 6 % 4 %
Annat 2 % 1 % 1 % 2 %
Vet ej 10 % 11 % 9 % 11 %

Skulle du kunna tänka dig att sälja eventuell bil om din bostadsfastighet erbjöd en pool med eldrivna transportmedel för de boende (t.ex. elbilar eller elcyklar)?

Totalt 18–29 år 30–49 år 50–65 år
Ja 45 % 65 % 42 % 39 %
Nej 39 % 21 % 41 % 46 %
Vet ej 16 % 14 % 17 % 15 %

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, press och public affairs-chef, Skanska AB, tel +46 (0)10-449 19 57

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Om Skanska

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 200 medarbetare. Intäkterna uppgick 2019 till cirka 41 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 000 nya hem.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Skanska i februari och mars 2020. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 2 306 personer i åldrarna 18–65 deltagit i undersökningen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.