Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport: Många företag är beredda att betala mer för stål och betong med låga CO2-utsläpp

Published

on

I en ny rapport av Climate Group och Ramboll framgår att nära hälften av 250 undersökta företag är beredda att betala mer för stål och betong med lägre CO2- utsläpp. Resultaten från undersökningen, som presenterades igår vid New York Climate Week, signalerar en tydlig och växande efterfrågan på mer hållbara material. CO2-utsläpp från stål- och betongtillverkning står idag för 15% av de globala utsläppen, vilket gör dem till nyckelområden för att uppnå de mål som fastställts i Parisavtalet. 

Rapporten, The Steel and Concrete Transformation: 2024 market outlook of lower emission steel and concrete, är baserad på en undersökning bland 250 företag i 42 länder och 21 industrier.  

Syftet är att utvärdera hur redo dessa företag, som inkluderar utvecklare, tillverkare och energiföretag, är att använda stål och betong med lägre CO2-utsläpp i sin verksamhet, och deras vilja att betala mer för dessa material. Undersökningen syftar också till att identifiera vad företagen anser vara de främsta hindren för att marknaden för stål och betong med låga CO2-utsläpp ska kunna växa och mogna.  

En positiv syn på marknaden trots hinder
Resultaten från undersökningen pekar på ökande betalningsvilja där 45% av de svarande säger att de skulle vara villiga att betala mer för stål som producerats med minst 25% längre utsläpp. 57% av de svarande skulle vara beredda att betala mer för minskningar som överstiger 50%. För betong var dessa siffror 40% respektive 49%.  
 
Förmågan att betala ett högre pris varierar mellan branscher och geografier. Jämfört med för ett år sedan anger 52% av de svarande att de idag är mer villiga att göra detta, medan 34% ansågs sig ligga kvar på samma nivå.  

Rapporten lyfter också fram att företagen ser övergången till material med lägre utsläpp som oundviklig. 78% av de svarande förväntar sig att stål och betong med lägre utsläpp kommer att vara standardmaterial för nya produkter eller projekt inom ett decennium, och att denna utveckling kommer att drivas av både regulatoriskt tryck och marknadsefterfrågan. 

Även om prognosen är övervägande positiv fokuserar rapporten också på hinder för ett storskaligt genomslag på marknaden, och på möjliga lösningar. Företagen angav att trots att utvecklingen går framåt så kvarstår hinder, där kostnad (84%), branschkonservatism (37%) och brist på kunskap (33%) anses vara de främsta utmaningarna. 

När det gäller lösningar var företagen eniga om att mycket måste hända inom lagstiftning och regelverk för att påskynda omställningen. Finansiella incitament såsom skattelättnader, krediter och subventioner (69%), koldioxidprissättning (50%) samt standarder för produkter eller gränsvärden för inbäddad koldioxid (43%) identifierades som avgörande områden som regeringar bör prioritera. Utan dem är det osannolikt att uppskalningen av stål och betong med lägre utsläpp kommer kunna ske så snabbt som det behövs. Tydliga och robusta regelverk måste implementeras på alla nivåer och det måste ske nu. 

Jen Carson, chef för industri på Climate Group: 
– Företagsledare efterfrågar inte bara förändring – det är också de som genomför den. Vår rapport tar temperaturen på marknaden. Det är enormt glädjande att se den efterfrågan som finns här och nu, att många organisationer är villiga att betala mer för stål och betong med lägre CO2-utsläpp. Den ökade efterfrågan är en signal som alla aktörer i värdekedjan – leverantörer, lagstiftare och investerare – lyssna till. 

– Men det krävs arbete för att öka takten i utvecklingen. Företag måste få möjlighet att göra de rätta valen för den egna verksamheten, och för planeten, genom att byta till stål och betong med lägre CO2-utsläpp. Politiker måste lyssna på deras behov, stödja deras ambitioner och agera snabbt för att ta bort hinder. Tillsammans med företagens efterfrågan kan en verklig förändring drivas fram inom materialintensiva branscher. 

Michael Simmelsgaard, Chief Operating Officer på Ramboll: 
– Det faktum att fler företag nu är villiga att betala mer för stål och betong med lägre CO2-utsläpp sänder en stark signal till marknaden. För att öka utvecklingstakten behöver alla aktörer samverka – från politiska beslutsfattare och investerare till tillverkare som använder stål och betong, och även slutanvändare som kommer att behöva acceptera ett högre pris till dess att marknaden mognar. Det finns en tydlig efterfrågan. Låt oss använda den för att få till en snabb och bestående utsläppsminskning från tunga industrier. 
 

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:  
Salome Pkhaladze, Ramboll 
e-post: slph@ramboll.dk
 
Alexandra Brandt Corstius, Climate Group   
e-post: abrandtcorstius@climategroup.org

About Climate Group    
Climate Group drives climate action. Fast. Our goal is a world of net zero carbon emissions by 2050, with greater prosperity for all. We focus on systems with the highest emissions and where our networks have the greatest opportunity to drive change. We do this by building large and influential networks and holding organisations accountable, turning their commitments into action. We share what we achieve together to show more organisations what they could do. We are an international non-profit organisation, founded in 2004, with offices in London, New Delhi and New York. We are proud to be part of the We Mean Business coalition. Follow us on X @ClimateGroup.      

About SteelZero   
SteelZero is a global initiative that brings together leading organisations to speed up the transition to a net zero steel industry. Our growing group of over 40 businesses globally are creating a market for net zero steel by making the public commitment to use 50% low emission steel by 2030, which sets a clear pathway to 100% net zero steel by 2050, latest. Our members include well-known businesses including Volvo Cars, Orsted, Maersk, and Lendlease. Find out more here: https://www.theclimategroup.org/steelzero

Om Ramboll 
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landska
p, Energi och Management. Över hela världen kombinerar Ramboll lokal erfarenhet med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.