Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport: spelarlöner hotar SHL-klubbarnas överlevnad

Published

on

För nionde året i rad har EY analyserat ekonomin i SHL. Analysen visar att klubbarnas ekonomi försämrades under säsongen 2023/2024. 11 av 14 klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat. Stigande spelarlöner är den främsta orsaken. Klubbarnas lönekostnader ökade med nästan 21 procent. SHL lockade rekordpublik, men klubbarnas intäkter ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Det sätter press på klubbarnas möjlighet att uppfylla kraven på elitlicens för spel i SHL. Om kostnaderna fortsätter att öka mer än intäkterna kan 6 av 14 klubbar få svårt att klara kraven på elitlicens nästa år.

Den årliga rapporten ”Hur mår svensk elithockey?” från rådgivnings- och revisionsföretaget EY visar att SHL-klubbarnas vinster sjunker. Under säsongen 2023/2024 redovisade 11 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Föregående säsong redovisade 7 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Totalt sett gjorde klubbarna ett negativt rörelseresultat (nettoomsättning minus totala kostnader) på minus 65,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med minus 49,9 miljoner kronor under 2022/2023. Den främsta orsaken till det minskade resultatet är spelarlönerna. Jämfört med föregående säsong ökade klubbarnas lönekostnader med totalt 23 miljoner kronor eller nästan 21 procent. 

– Konkurrensen om spelare är hård, inte bara från svenska klubbar, utan även Europa och NHL. Spel i SHL kontra Hockeyallsvenskan innebär stora ekonomiska skillnader, till exempel vad gäller rättighetsersättningar. Sedan har vi den tävlingsmässiga aspekten där spel i högsta divisionen är det som gäller. För att hålla sig kvar i SHL satsar klubbarna på sina spelartrupper. Om klubbarna inte kan hitta nya intäktsströmmar eller öka befintliga bör de se över sina lönekostnader. Det är inte ekonomiskt hållbart att lönekostnaderna ökar, utan att intäkterna också ökar. Klubbar som inte klarar de ekonomiska kraven på elitlicens för spel i SHL kan i värsta fall riskera degradering, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY. 

Klubbarnas lönekostnader  
Enligt årets rapport har Rögle BK med knappt 134 miljoner kronor den högsta lönekostnaden i SHL. Lägst lönekostnad har Malmö Redhawks med drygt 68 miljoner kronor.

  

Lägre vinster trots publikrekord 
Under 2023/2024 slogs publikrekord och SHL var ett av Sveriges mest besökta evenemang. Den totala publiksiffran landade på nästan 2,6 miljoner åskådare. SHL:s totala nettoomsättning uppgick till drygt 2,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2023/2024. Samtidigt ökade klubbarnas totala kostnader med nästan 5 procent. 

– Intäkterna ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Flera klubbar uppger att inflation och lågkonjunktur ledde till ökade räntekostnader. Förhoppningsvis kan den senaste tidens räntesänkningar och mer positiva inflationssiffror bidra till att stärka klubbarnas ekonomi. Samtidigt kvarstår utmaningen med spelarlöner, säger Carlos Esterling. 

Minskad kassalikviditet oroar 
Årets rapport visar att klubbarnas kassalikviditet har minskat jämfört med föregående år. Kassalikviditeten är ett mått på klubbarnas betalningsförmåga på kort sikt. En låg kassalikviditet kan göra klubbarna känsliga för plötsliga tapp i intäktsströmmarna. Enligt årets rapport har 7 av 14 klubbar en kassalikviditet som ligger under 1. Ett värde under 1 innebär att klubben inte kan lösa sina kortfristiga skulder. Många klubbar räddas av starka egna kapital, men även här finns varningssignaler. 

Krav för elitlicens står på spel 
För att beviljas elitlicens för spel i SHL måste klubbarna bland annat uppfylla krav på eget kapital. Årets krav på 8 procent av omsättningen i eget kapital uppnår samtliga 14 klubbar i SHL. Men för elitlicens år 2025 krävs 10 procent av klubbens totala omsättning i eget kapital. I dagsläget når fyra klubbar inte upp till det kravet. Fortsätter klubbarnas kostnader att öka mer än intäkterna under nästa år hamnar ytterligare två klubbar i riskzonen. Det innebär att nästan hälften av SHL-klubbarna riskerar att inte klara kravet för elitlicens nästa år.  

Framtidsutsikter för klubbar i SHL 
Ökade lönekostnader, negativa rörelseresultat och licenskraven sätter stor press på SHL-klubbarna att prestera ekonomiskt. 

– Att många klubbar kämpar med sin ekonomi är en viktig fråga för hela sporten. Om förutsättningarna förblir oförändrade kan klubbarna tvingas skära ner på verksamhet och sportsliga ambitioner, säger Carlos Esterling. 

Läs mer i årets rapport, förhandsversion finns bifogad för underlag till media, fullständig rapport kommer finnas för publik nerladdning på ey.com/se under vecka 39.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för Sport Business Services på EY i Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com

Miriam Franzén, Communication Advisor, EY i Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Sports Business Services
EY Sports Business Services är ett rikstäckande nätverk med medarbetade från EY som stödjer idrottsföreningar, förbund och dess intressenter med EY:s tjänster inom revision, affärsrådgivning, skatt och transaktioner. Våra medarbetade har en bred erfarenhet från många olika idrottsområden och bland våra kunder finns såväl enskilda idrottare som klubb- och landslag, både i Sverige och internationellt. Vi har kontakt med de flesta elitklubbarna inom de stora lagsporterna i Sverige, liksom med flera stora idrottsförbund. www.ey.com/sv_se/assurance/sports-business-services

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Marknadsnyheter

Ny rapport: spelarlöner hotar SHL-klubbarnas överlevnad

Published

on

För nionde året i rad har EY analyserat ekonomin i SHL. Analysen visar att klubbarnas ekonomi försämrades under säsongen 2023/2024. 11 av 14 klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat. Stigande spelarlöner är den främsta orsaken. Klubbarnas lönekostnader ökade med nästan 21 procent. SHL lockade rekordpublik, men klubbarnas intäkter ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Det sätter press på klubbarnas möjlighet att uppfylla kraven på elitlicens för spel i SHL. Om kostnaderna fortsätter att öka mer än intäkterna kan 6 av 14 klubbar få svårt att klara kraven på elitlicens nästa år.

Den årliga rapporten ”Hur mår svensk elithockey?” från rådgivnings- och revisionsföretaget EY visar att SHL-klubbarnas vinster sjunker. Under säsongen 2023/2024 redovisade 11 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Föregående säsong redovisade 7 av 14 klubbar ett negativt rörelseresultat. Totalt sett gjorde klubbarna ett negativt rörelseresultat (nettoomsättning minus totala kostnader) på minus 65,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med minus 49,9 miljoner kronor under 2022/2023. Den främsta orsaken till det minskade resultatet är spelarlönerna. Jämfört med föregående säsong ökade klubbarnas lönekostnader med totalt 23 miljoner kronor eller nästan 21 procent. 

– Konkurrensen om spelare är hård, inte bara från svenska klubbar, utan även Europa och NHL. Spel i SHL kontra Hockeyallsvenskan innebär stora ekonomiska skillnader, till exempel vad gäller rättighetsersättningar. Sedan har vi den tävlingsmässiga aspekten där spel i högsta divisionen är det som gäller. För att hålla sig kvar i SHL satsar klubbarna på sina spelartrupper. Om klubbarna inte kan hitta nya intäktsströmmar eller öka befintliga bör de se över sina lönekostnader. Det är inte ekonomiskt hållbart att lönekostnaderna ökar, utan att intäkterna också ökar. Klubbar som inte klarar de ekonomiska kraven på elitlicens för spel i SHL kan i värsta fall riskera degradering, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY. 

Klubbarnas lönekostnader  
Enligt årets rapport har Rögle BK med knappt 134 miljoner kronor den högsta lönekostnaden i SHL. Lägst lönekostnad har Malmö Redhawks med drygt 68 miljoner kronor.

  

Lägre vinster trots publikrekord 
Under 2023/2024 slogs publikrekord och SHL var ett av Sveriges mest besökta evenemang. Den totala publiksiffran landade på nästan 2,6 miljoner åskådare. SHL:s totala nettoomsättning uppgick till drygt 2,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2023/2024. Samtidigt ökade klubbarnas totala kostnader med nästan 5 procent. 

– Intäkterna ökade inte i samma utsträckning som kostnaderna. Flera klubbar uppger att inflation och lågkonjunktur ledde till ökade räntekostnader. Förhoppningsvis kan den senaste tidens räntesänkningar och mer positiva inflationssiffror bidra till att stärka klubbarnas ekonomi. Samtidigt kvarstår utmaningen med spelarlöner, säger Carlos Esterling. 

Minskad kassalikviditet oroar 
Årets rapport visar att klubbarnas kassalikviditet har minskat jämfört med föregående år. Kassalikviditeten är ett mått på klubbarnas betalningsförmåga på kort sikt. En låg kassalikviditet kan göra klubbarna känsliga för plötsliga tapp i intäktsströmmarna. Enligt årets rapport har 7 av 14 klubbar en kassalikviditet som ligger under 1. Ett värde under 1 innebär att klubben inte kan lösa sina kortfristiga skulder. Många klubbar räddas av starka egna kapital, men även här finns varningssignaler. 

Krav för elitlicens står på spel 
För att beviljas elitlicens för spel i SHL måste klubbarna bland annat uppfylla krav på eget kapital. Årets krav på 8 procent av omsättningen i eget kapital uppnår samtliga 14 klubbar i SHL. Men för elitlicens år 2025 krävs 10 procent av klubbens totala omsättning i eget kapital. I dagsläget når fyra klubbar inte upp till det kravet. Fortsätter klubbarnas kostnader att öka mer än intäkterna under nästa år hamnar ytterligare två klubbar i riskzonen. Det innebär att nästan hälften av SHL-klubbarna riskerar att inte klara kravet för elitlicens nästa år.  

Framtidsutsikter för klubbar i SHL 
Ökade lönekostnader, negativa rörelseresultat och licenskraven sätter stor press på SHL-klubbarna att prestera ekonomiskt. 

– Att många klubbar kämpar med sin ekonomi är en viktig fråga för hela sporten. Om förutsättningarna förblir oförändrade kan klubbarna tvingas skära ner på verksamhet och sportsliga ambitioner, säger Carlos Esterling. 

Läs mer i årets rapport, förhandsversion finns bifogad för underlag till media, fullständig rapport kommer finnas för publik nerladdning på ey.com/se under vecka 39.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för Sport Business Services på EY i Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com

Miriam Franzén, Communication Advisor, EY i Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Sports Business Services
EY Sports Business Services är ett rikstäckande nätverk med medarbetade från EY som stödjer idrottsföreningar, förbund och dess intressenter med EY:s tjänster inom revision, affärsrådgivning, skatt och transaktioner. Våra medarbetade har en bred erfarenhet från många olika idrottsområden och bland våra kunder finns såväl enskilda idrottare som klubb- och landslag, både i Sverige och internationellt. Vi har kontakt med de flesta elitklubbarna inom de stora lagsporterna i Sverige, liksom med flera stora idrottsförbund. www.ey.com/sv_se/assurance/sports-business-services

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.