Connect with us

Marknadsnyheter

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

Published

on

må, nov 06, 2017 06:00 CET

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar och följer upp sina föreskrifter.

Förslaget till hur arbetsmiljöreglerna ska sorteras och grupperas lägger grunden för Arbetsmiljöverkets fortsatta arbete med regelutveckling. Arbetet ska resultera i pedagogiska och användarvänliga lösningar för att bättre vägleda olika målgrupper i deras arbetsmiljöarbete.

– Förutsättningarna att leva upp till föreskrifterna blir bättre. Det ska vara enklare att förstå och följa reglerna. Strukturen ska på ett bättre sätt visa hur de olika föreskrifterna hänger ihop, ge stöd för att minska dubbelregleringar och överlappningar och hantera frågor som vi möter i det moderna arbetslivet, säger Torben Vincentsen, som ansvarar för regelförnyelsearbetet på Arbetsmiljöverket.

Enhetligt och relevant

Ingången är som en vägvisande portal in i regelsystemet. Här finns upplysningar om var i strukturen du kan hitta de regler som gäller dig som ansvarig. Arbetsgivare, byggherre och projektör har egna ingångar i strukturen.

I den särskilda ingången om arbetsgivares ansvar finns exempelvis regler om systematiskt arbetsmiljöarbete, regler om organisatorisk och social arbetsmiljö och regler om första hjälpen och krisstöd.

– Tydliga och pedagogiska ingångar till reglerna är viktigt för att göra det överskådligt och lätt att hitta i regelverket vad som gäller för exempelvis arbetsgivare eller byggherrar. Det ger Arbetsmiljöverket bättre förutsättningar att utforma enhetliga och mer relevanta regler, säger Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket.

Ingången visar vägen i regelsystemet

Andra regler sorteras in i föreskriftshäften som berör vanliga arbetsmiljörisker, användning av arbetsutrustning och utformning av arbetsplatser. I föreskriftshäftet om vanliga arbetsmiljörisker finns regler om såväl kemiska, fysiska, ergonomiska och andra risker.

Förslaget innehåller också särskilda föreskriftshäften om personlig skyddsutrustning, hygieniska gränsvärden och hälsokontroller. Utöver dessa finns ytterligare regler om risker i vissa arbeten som berg- och gruvarbete, bygg- och anläggningsarbete, rök- och kemdykning och hamnarbete.

Relevanta regler för hela arbetslivet

Förutom ingångsföreskrifter om ansvar för arbetsgivare, byggherrar och tillverkare finns föreskrifter om vanliga arbetsmiljörisker såsom kemiska risker och mer specifika regler om till exempel asbest, kvarts och blybatterier.

– Vi arbetar för att hitta pedagogiska och digitalt tillgängliga lösningar. Det ska bli lättare för användarna att hitta i regelverket och göra rätt. Användarna uttrycker ett behov av att förstå relevansen i en regel kopplat till risken i den situation de är i, säger Torben Vincentsen.

Regelförnyelsen utgår från risker i arbetet vilket bidrar till att göra reglerna mer relevanta för hela arbetslivet. Som exempel kan regler om en viss risk inledas med regler för hur man ska göra riskbedömningar utifrån det systematiska arbetsmiljöarbetet, för att övergå till olika riskområden som fall och kemiska hälsorisker och sedan till sist landa i bestämmelser för hur man ska hantera ett specifikt ämne som till exempel asbest.

Beslut om ny regelstruktur tas 2018

I dag finns 72 föreskrifthäften som föreslås bli betydligt färre till antalet. Exakt hur många regler och föreskrifter strukturen kommer att innehålla i framtiden kan vara olika beroende på användarnas behov och annan lagstiftning.

I början av 2018 kommer Arbetsmiljöverkets generaldirektör att besluta om myndighetens framtida regelarbete ska följa den nu föreslagna strukturen. Den kan i så fall sjösättas tidigast mot slutet av 2021. Arbetsmarknadens parter har fått ta del av förslaget till ny regelstruktur. Arbetsgivares och arbetstagares representanter kommer att ges möjlighet att komma med synpunkter på förslaget. De kommer även i fortsättningen att vara involverade också i andra delar av regelförnyelsearbetet.

Mer information kontakta: Torben Vincentsen, som ansvarar för regelförnyelsearbetet på Arbetsmiljöverket, 010-730 9939 och Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket, 010-730 9549 eller presstjänsten 010-730 9155.

Rapport: Ny regelstruktur för Arbetsmiljöverkets föreskrifter – är det möjligt?

Mer om regelförnyelsearbetet.

Taggar:

arbetsmiljö
, Bygg
, kemi
, regelverk
, regler
, föreskrifter
, arbetsmiljöverket
, skyddsombud
, arbetsorsakade besvär
, systematiskt arbetsmiljöarbete
, föreskrift
, byggherrar
, regelförnyelse
, regelstruktur
, författningssamling
, regelförändring
, Torben Vincensent
, Jonas Hamark
, Yvonne Strempel
, arbetsgivares ansvar

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyårsnatten för räddningstjänsterna i Västra Räddningsregionen

Published

on

By

Onsdag, JAN 01, 2025 kl 05:45

Under nyårsafton och natt har räddningstjänsterna i Västra Räddningsregionen (VRR) hanterat ett 50-tal händelser vilket får betecknas som en relativt normal nyårsafton. Många av händelserna var orsakade av fyrverkerier. De flesta var relativt begränsade i omfattning och kunde snabbt hanteras men några händelser var av allvarligare karaktär och tog längre tid och fler resurser i anspråk. Bland de allvarligare händelserna kan nämnas Brand i en klubblokal i Mölndal, där lokalen brann ner till grunden men utan vidare spridning till andra fastigheter. Brand i villa och garage i Mölnlycke där byggnaderna brann ner till grunden. Räddningstjänsten har även haft ett stort antal containerbränder under natten.

Vid ett tillfälle blev räddningstjänstpersonal beskjutna av fyrverkeripjäser – detta är polisanmält. Ingen person kom till skada.

Gott Nytt År!

Hans Trengereid

Vakthavande befäl

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wyld Networks ingår ett låneavtal om cirka 4,3 MSEK för att tillföras rörelsekapital och för att finansiera löpande produktion och leverans av produkter till kunder

Published

on

By

Idag, den 31 december 2024, har Wyld Networks AB (”Wyld Networks” eller ”Bolaget”) ingått ett låneavtal avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK.

Bolaget har idag ingått ett låneavtal med Olsen Fond & Försäkring AB (”Långivaren”) avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK. Lånet har en uppläggningsavgift på 6,0 procent och löper med en månatlig ränta på 2,0 procent. Lånet förfaller till betalning den 1 september 2025. Bolaget har dock rätt att betala tillbaka lånet i förtid. Lånet kommer att tillföra Bolaget rörelsekapital och finansiera den löpande produktionen och leveransen av produkter till Bolagets kunder.

Långivaren kan komma att tillhandahålla ytterligare finansiering om Bolaget skulle behöva ytterligare rörelsekapital.

För ytterligare information om Wyld Networks, vänligen kontakta:

Alastair Williamson, VD Wyld Networks

E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com

Tel: +44 7 824 997 689

 

Om Wyld Networks

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa tekniklösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling var som helst i världen, vilket tar itu med problemen för företag och människor när det gäller bristen på global mobilnätstäckning. Lösningarna är främst inriktade på trådlös anslutning för Internet of Things (IoT) och människor.

Wyld Networks Ltd bildades i Cambridge, Storbritannien 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Wyld Networks aktie (WYLD) handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser till Wyld Networks är Mangold Fondkommission AB.

Läs mer på: www.wyldnetworks.com

Denna information är sådan information som Wyld Networks är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 december 2024 kl. 18:00 CET.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Finepart Sweden AB (publ) erhåller order på 430 000 USD

Published

on

By

Finepart Sweden AB har framgångsrikt slutfört försäljningen av ett Finecut-system till ett ledande företag inom spektroskopi i USA. Ordervärdet uppgår till 430 000 USD, och leverans av systemet är planerad till fjärde kvartalet 2025.

Lars Darvall, VD på Finepart, kommenterar: ”Vi är glada över att ytterligare ett företag har valt Finecut för att förbättra sin produktivitet utan att kompromissa med precisionen. Detta visar på styrkan och mångsidigheten i vår teknologi.”

Finepart vill samtidigt passa på att önska alla ett Gott Nytt År!

För ytterligare information

Lars Darvall

VD, Finepart Sweden AB

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com

Om Finepart

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.Finepart.com

Denna information är sådan information som Finepart Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31a december, 2024.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.