Connect with us

Marknadsnyheter

Ny roddbåtsmodell av finska Terhi

Published

on

Inför säsongen 2023 lanserar Terhi en ny roddbåtsmodell som är kursstabil samt ytterst bekväm och lätt att ro. Båten går även smidigt för liten bränsle- eller eldriven utombordare. Nyheten, som bär namnet Terhi 390, är den efterlängtade efterföljaren till Terhi 385, en långvarig favorit i Terhis roddbåtssortiment som tillverkades i över 40 år och i långt över 40 000 exemplar. Den nya Terhi 390 -modellens klarvita skrovfärg och noggrant utformade detaljer är, förutom dess lätthet att ro, dess största fördelar, och vi förväntar oss att Terhi 390 blir minst lika framgångsrik som sin föregångare. Terhi 390 lanseras för allmänheten på Helsingfors Vene 23 -båtmässan i februari 2023.

Några av de största fördelarna med Terhi 390 är dess otroligt lätta roddegenskaper och goda kursstabilitet. Vi har även uppmärksammat ergonomin vid rodd – båten går att ro från antingen mittbänken eller främre toften, och på båtens durk finns fotstöd för roddare av olika längd. Även den flyttbara mittbänken hjälper till att hitta en bekväm roddposition. Nyhetsmodellen har dessutom nya, praktiska urtag för årornas blad i övre kanten av akterspegeln, vilket gör det enkelt att lyfta upp årorna i viloläge då man tar en paus från roendet. Andra klara förbättringar i förhållande till föregångarmodellen är en praktisk dragstång i fören (tillbehör) som gör det lättare att dra upp båten på land. Båtens skrovsidor är något högre än hos dess föregångare, så tryggheten ombord är även något bättre än tidigare. Sidoräcken kan väljas ur tillbehörslistan för att göra tryggheten ombord ännu bättre. Terhi 390 är naturligtvis också regnvattendränerande, och som tillbehör kan köpas ett galler för skrovbottnens genomföring, vilket effektivt förhindrar att dräneringsröret blockeras. Det finns också ett dräneringsutlopp på akterspegeln som ser till att regnvatten dräneras från båten när den står förvarad uppdragen på stranden.

Nya Terhi 390 går även smidigt med utombordare, och på akterspegeln kan monteras antingen en traditionell förbränningsmotor eller en eldriven utombordsmotor. Ifall valet faller på en eldriven utombordare, kan på båtens mittbänk (standardbänken i plywood) monteras även en solpanel som möjliggör att utombordarens batteri kan laddas med hjälp av solenergi. Terhi 390 kan förses med antingen ett eTerhi 390-utrustningspaket för Torqeedos eldrivna utombordare eller med ett Solar-utrustningspaket för en eldriven utombordare som kräver ett externt, fristående batteri.

Användningen av elektronik i båtar ökar, både för fiske och i samband med den ökande användningen av elektriska utombordare. Därför har vi redan i Terhi 390-modellens designprocess tagit i beaktande eventuella batterier och batterihöljen. Det finns ett flertal alternativ för var Terhi-batterilådan kan placeras i nya Terhi 390; under främre toften, under mittbänken, under akterbänken eller mellan akterbänken och akterspegeln. En kabelkanal går från mittbänken till akterbänken, vilket gör att batteriet enkelt kan placeras under mittbänken. Utan batterilådan kan batteriet även placeras inuti den nya sitt-/förvaringslådan (tillbehör) som kan monteras i stället för mittbänken i plywood. Båten kan med hjälp av ett separat fäste utrustas med en hjälpmotor i fören, och i och med att batterilådan kan placeras inuti främre toften, är hjälpmotorns montering enklare än tidigare.

Terhi 390 har fler platser för förvaring än sin föregångare. Under akterbänken finns en förvaringsplats, som med hjälp av tvärskott (täckplatta) av plexiglas fram- och baktill ger ett låsbart förvaringsutrymme. Täckplattorna är tillbehör. Det finns också två öppna förvaringsfack på varsin sida om motorbrunnen i aktern, där det är praktiskt att stuva exempelvis förtöjningstampar eller ankare. I fören, under främre toften, finns ett rejält förvaringsutrymme med en täckplatta framtill. Till Terhi 390 finns också som nytt tillbehör en praktisk och rymlig, rotationsgjuten förvaringslåda, vilken placeras som mittbänk i stället för standardbänken i plywood. Sitt-/förvaringslådan är avtagbar, låsbar och kan även rymma ett standardbatteri på 110 Ah (utan Terhis batterilåda) förutom övrig packning. Mugghållare samt ett förvaringsfack på lådans yta ser till att vattenflaska och mobiltelefon finns snabbt till hands. Den nya sittlådan har också ett dräneringsrör för kondensvatten. Både den nya sitt-/förvaringslådan och den i standardpriset inkluderade bänken av plywood kan monteras i tre olika lägen, varav de kan låsas på plats i mittersta läget.

Nya Terhi 390 kommer att tillverkas i tre olika färger: vit, grön och orange. Interiörens färg är i alla varianter vit. Nyheten lanseras för allmänheten på Helsingfors Båtmässa i februari 2023 vid monter 6h48.

​  

Tekniska specifikationer:

  • Längd: 3,8 m
  • Bredd: 1,5 m
  • Vikt: 100 kg
  • Max. motorrekommendation: 6 hk
  • Antal personer: 4
  • Konstruktionskategori: D
  • Högsta rekommenderade motorvikt: 27 kg
  • Höjd på akterspegel: Kort

  

Nyhetsmodellens omfattande tillbehörssortiment kan ses på hemsidan under Terhi 390-produktkortet.

terhi.fi

  

Bildmaterial för pressbruk kan laddas ner via länken:
https://media.brandt.fi/?w=Fbmvq4n4qy 

Mer information:

Pär Åbrandt
Terhitec Oy Sverige
[email protected]
tel: +46 (0) 8 5684 8000

Terhi-produktchef
Jussi Virtanen
[email protected]
tel: +358 50 441 3780

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Published

on

By

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.

Thomas Sörensson, vd Enviro.

Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.

Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).

– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.