Marknadsnyheter
Ny Sifo-undersökning visar: Vi litar mer på kvinnliga bilförsäljare


För ett företag som säljer begagnade bilar är förtroende en avgörande fråga. Därför har bilhandlarkedjan Kamux via Kantar Sifo undersökt om svenskar litar lika mycket på män som på kvinnor. Svaret är nej. Resultatet visar dessutom att det finns stora skillnader beroende på ålder. Unga svenskar litar nämligen dubbelt så mycket på kvinnor som på män, jämfört med vad äldre tillfrågade svarar.
Bilköpet är för de allra flesta en stor affär och något som aktörer inom bilförsäljningsbranschen måste behandla med respekt. Men vem köper svenskarna helst sin bil av? Kamux nya Sifo-undersökning visar att närmare var tionde svensk anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga. Även män litar mer på kvinnliga bilförsäljare än vad de litar på manliga.
– Att investera i en bil är ett stort steg. Därför är det viktigt att köpet präglas av transparens och kompetens men också av förtroende. Att både män och kvinnor anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga är en intressant insikt som sätter fingret på att fler kvinnor i branschen inte enbart är positivt ur ett jämställdhetsperspektiv, utan även ur ett affärsperspektiv, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.
Resultatet från undersökningen avslöjar dessutom att män i högre utsträckning litar mer på kvinnor än på andra män. Vem man litar på skiljer sig även åt bland åldrarna. Endast 61 procent av de tillfrågade i åldern 16–34 svarar att de litar lika mycket på män som på kvinnor. En stor skillnad jämfört med åldern 35–55 där 78 procent säger sig lita lika mycket på båda könen. I åldern 56–79 svarar 80 procent samma sak.
– Med nästan 20 års erfarenhet av bilförsäljningsbranschen vet vi att den är kraftigt mansdominerad. Vi vill att det ska se annorlunda ut i framtiden. Att män i högre utsträckning litar på kvinnor än på andra män sporrar oss ytterligare i arbetet att göra branschen mer jämställd, fortsätter Robin Toss.
För mer information, kontakta:
Tina Dahl
Communications, Kamux
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: tina.dahl@kamux.se
Robin Toss
Vd, Kamux Sverige
Telefon: 073 325 49 19
E-mail: robin.toss@kamux.se
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Kamux i februari/mars 2020 i form av en webbenkät. Den är statistiskt säkerställd och representativ på riks- och länsnivå. Totalt har 1358 personer i Sverige mellan 16–74 år deltagit i studien.
Om Kamux
Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 72 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 250 000 begagnade bilar, varav 55 432 såldes under 2019. Kamux redovisade för år 2019 en omsättning om 658,5 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 595 personer under 2019. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).
Vem litar du mest på, män eller kvinnor?
Totalt | Man | Kvinna | |
Män | 3 % | 4 % | 2 % |
Kvinnor | 12 % | 7 % | 18 % |
Jag litar lika mycket på alla kön | 73 % | 78 % | 69 % |
Jag litar inte på någon | 8 % | 9 % | 8 % |
Vet ej | 3 % | 2 % | 4 % |
Om du ska köpa en bil, hade du litat på en kvinnlig eller manlig bilförsäljare mer?
Totalt | Man | Kvinna | |
Manliga bilförsäljare är mer pålitliga | 2 % | 2 % | 2 % |
Kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga | 9 % | 9 % | 8 % |
Alla bilförsäljare är lika pålitliga | 34 % | 31 % | 37 % |
Alla bilförsäljare är lika opålitliga | 39 % | 45 % | 32 % |
Vet ej | 16 % | 12 % | 21 % |
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke