Connect with us

Marknadsnyheter

Ny Sifo-undersökning visar: Vi litar mer på kvinnliga bilförsäljare

Published

on

För ett företag som säljer begagnade bilar är förtroende en avgörande fråga. Därför har bilhandlarkedjan Kamux via Kantar Sifo undersökt om svenskar litar lika mycket på män som på kvinnor. Svaret är nej. Resultatet visar dessutom att det finns stora skillnader beroende på ålder. Unga svenskar litar nämligen dubbelt så mycket på kvinnor som på män, jämfört med vad äldre tillfrågade svarar.
 

Bilköpet är för de allra flesta en stor affär och något som aktörer inom bilförsäljningsbranschen måste behandla med respekt. Men vem köper svenskarna helst sin bil av? Kamux nya Sifo-undersökning visar att närmare var tionde svensk anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga. Även män litar mer på kvinnliga bilförsäljare än vad de litar på manliga.
 

Att investera i en bil är ett stort steg. Därför är det viktigt att köpet präglas av transparens och kompetens men också av förtroende. Att både män och kvinnor anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga är en intressant insikt som sätter fingret på att fler kvinnor i branschen inte enbart är positivt ur ett jämställdhetsperspektiv, utan även ur ett affärsperspektiv, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.

Resultatet från undersökningen avslöjar dessutom att män i högre utsträckning litar mer på kvinnor än på andra män. Vem man litar på skiljer sig även åt bland åldrarna. Endast 61 procent av de tillfrågade i åldern 1634 svarar att de litar lika mycket på män som på kvinnor. En stor skillnad jämfört med åldern 3555 där 78 procent säger sig lita lika mycket på båda könen. I åldern 5679 svarar 80 procent samma sak.

Med nästan 20 års erfarenhet av bilförsäljningsbranschen vet vi att den är kraftigt mansdominerad. Vi vill att det ska se annorlunda ut i framtiden. Att män i högre utsträckning litar på kvinnor än på andra män sporrar oss ytterligare i arbetet att göra branschen mer jämställd, fortsätter Robin Toss.

För mer information, kontakta:
Tina Dahl
Communications, Kamux
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: tina.dahl@kamux.se

Robin Toss
Vd, Kamux Sverige
Telefon: 073 325 49 19
E-mail: robin.toss@kamux.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Kamux i februari/mars 2020 i form av en webbenkät. Den är statistiskt säkerställd och representativ på riks- och länsnivå. Totalt har 1358 personer i Sverige mellan 1674 år deltagit i studien.

Om Kamux
Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 72 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 250 000 begagnade bilar, varav 55 432 såldes under 2019. Kamux redovisade för år 2019 en omsättning om 658,5 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 595 personer under 2019. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).

Vem litar du mest på, män eller kvinnor?

Totalt Man Kvinna
Män 3 % 4 % 2 %
Kvinnor 12 % 7 % 18 %
Jag litar lika mycket på alla kön 73 % 78 % 69 %
Jag litar inte på någon 8 % 9 % 8 %
Vet ej 3 % 2 % 4 %

Om du ska köpa en bil, hade du litat på en kvinnlig eller manlig bilförsäljare mer?

Totalt Man Kvinna
Manliga bilförsäljare är mer pålitliga 2 % 2 % 2 %
Kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga 9 % 9 % 8 %
Alla bilförsäljare är lika pålitliga 34 % 31 % 37 %
Alla bilförsäljare är lika opålitliga 39 % 45 % 32 %
Vet ej 16 % 12 % 21 %

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.