Connect with us

Marknadsnyheter

Ny Sifo-undersökning visar: Vi litar mer på kvinnliga bilförsäljare

Published

on

För ett företag som säljer begagnade bilar är förtroende en avgörande fråga. Därför har bilhandlarkedjan Kamux via Kantar Sifo undersökt om svenskar litar lika mycket på män som på kvinnor. Svaret är nej. Resultatet visar dessutom att det finns stora skillnader beroende på ålder. Unga svenskar litar nämligen dubbelt så mycket på kvinnor som på män, jämfört med vad äldre tillfrågade svarar.
 

Bilköpet är för de allra flesta en stor affär och något som aktörer inom bilförsäljningsbranschen måste behandla med respekt. Men vem köper svenskarna helst sin bil av? Kamux nya Sifo-undersökning visar att närmare var tionde svensk anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga. Även män litar mer på kvinnliga bilförsäljare än vad de litar på manliga.
 

Att investera i en bil är ett stort steg. Därför är det viktigt att köpet präglas av transparens och kompetens men också av förtroende. Att både män och kvinnor anser att kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga än manliga är en intressant insikt som sätter fingret på att fler kvinnor i branschen inte enbart är positivt ur ett jämställdhetsperspektiv, utan även ur ett affärsperspektiv, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.

Resultatet från undersökningen avslöjar dessutom att män i högre utsträckning litar mer på kvinnor än på andra män. Vem man litar på skiljer sig även åt bland åldrarna. Endast 61 procent av de tillfrågade i åldern 1634 svarar att de litar lika mycket på män som på kvinnor. En stor skillnad jämfört med åldern 3555 där 78 procent säger sig lita lika mycket på båda könen. I åldern 5679 svarar 80 procent samma sak.

Med nästan 20 års erfarenhet av bilförsäljningsbranschen vet vi att den är kraftigt mansdominerad. Vi vill att det ska se annorlunda ut i framtiden. Att män i högre utsträckning litar på kvinnor än på andra män sporrar oss ytterligare i arbetet att göra branschen mer jämställd, fortsätter Robin Toss.

För mer information, kontakta:
Tina Dahl
Communications, Kamux
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: tina.dahl@kamux.se

Robin Toss
Vd, Kamux Sverige
Telefon: 073 325 49 19
E-mail: robin.toss@kamux.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Kamux i februari/mars 2020 i form av en webbenkät. Den är statistiskt säkerställd och representativ på riks- och länsnivå. Totalt har 1358 personer i Sverige mellan 1674 år deltagit i studien.

Om Kamux
Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 72 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 250 000 begagnade bilar, varav 55 432 såldes under 2019. Kamux redovisade för år 2019 en omsättning om 658,5 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 595 personer under 2019. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).

Vem litar du mest på, män eller kvinnor?

Totalt Man Kvinna
Män 3 % 4 % 2 %
Kvinnor 12 % 7 % 18 %
Jag litar lika mycket på alla kön 73 % 78 % 69 %
Jag litar inte på någon 8 % 9 % 8 %
Vet ej 3 % 2 % 4 %

Om du ska köpa en bil, hade du litat på en kvinnlig eller manlig bilförsäljare mer?

Totalt Man Kvinna
Manliga bilförsäljare är mer pålitliga 2 % 2 % 2 %
Kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga 9 % 9 % 8 %
Alla bilförsäljare är lika pålitliga 34 % 31 % 37 %
Alla bilförsäljare är lika opålitliga 39 % 45 % 32 %
Vet ej 16 % 12 % 21 %

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.