Marknadsnyheter
Ny spelare inom laddinfrastruktur: Erinion ska installera 40 000 laddpunkter hos kund till 2030


- Erinion planerar att installera 40 000 laddpunkter på kunders anläggningar för att bidra till de 240 000 – 265 000 laddpunkter som behövs för att elektrifiera europeiska tunga flottor.*
- Beprövade lösningar har möjliggjort 50% besparingar på investeringskostnader och lett till årliga driftbesparingar på upp till 150 000 SEK per lastbil.
- Helhetslösningar med premium hårdvara, avancerad laddningsplaneringsprogramvara och omfattande driftstjänster för att säkerställa sömlös elektrifiering.
[Stockholm, 11 juni 2024] – Erinion, ett nytt bolag helägt av Scania, lanserar idag sitt varumärke och erbjudande officiellt. Bolaget är grundat av Scania och erbjuder nyckelfärdiga laddningslösningar för depåer och destinationer för att förenkla elektrifieringen av tunga fordon.
Elektrifieringen av tunga fordon går allt snabbare tack vare framsteg inom batteriteknik, striktare regleringar och fokus på hållbarhet. Företag inom transportsektorn står inför utmaningar som höga investeringskostnader, oro för räckvidd, långa laddningstider och osäkerheter kring totala ägandekostnader (TCO). Erinions lösning på detta är att erbjuda skräddarsydda, effektiva och pålitliga laddningslösningar och att vara en trygg helhetspartner för kundernas laddning.
Växande efterfrågan på laddningsinfrastruktur för elektriska lastbilar
2030 förväntas 230 000 elektriska lastbilar rulla på den europeiska marknaden. Erinions planer om att installera 40 000 laddare på kunders anläggningar kommer bidra till de uppskattade 240 000 – 265 000 laddare som behövs på depåer och logistiknav för att möta utvecklingen. Upp till 90% av energin för elektriska lastbilar kommer att laddas vid dessa flottnav, beroende på användningsområde (fjärr-, regional- eller lokaltransporter). Naven inkluderar depåer, terminaler eller centraler där fordonen utgår ifrån och återvänder till.
Beprövat kundvärde
Genom att installera laddpunkter på förutbestämda platser kan Erinion garantera förutsägbara laddningsscheman, vilket leder till ökad drifttid, maximerad driftseffektivitet och kostnadsbesparingar för kundens verksamhet. Erinions metod för laddning har redan gett betydande värde för flertalet kunder. Genom att implementera skräddarsydda lösningar har Erinion kunnat minska investeringsbehoven med upp till 50% och möjliggöra operativa besparingar på upp till 150 000 SEK per lastbil årligen.
”Övergången till elektrifiering kräver att våra kunder tar ett systemperspektiv, vilket innebär att de måste integrera nya operativa strategier,” säger Jonas Hernlund, VD för Erinion. ”Med Erinion erbjuder vi en komplett lösning som förenklar övergången till elfordon, vilket gör det möjligt för våra kunder att fokusera på sin kärnverksamhet medan vi hanterar laddningsinfrastrukturen.”
Universell kompatibilitet
Erinion erbjuder kundanpassade lösningar för en bred uppsättning kundsegment, inklusive transportköpare, transportoperatörer, logistikoperatörer och fastighetsutvecklare. Den varumärkesagnostiska strategin säkerställer att företag av alla typer, oavsett fordonsmärke, kan dra nytta av Erinions laddningsinfrastruktur och underhållstjänster. Denna inkluderande strategi skapar utomordentliga förutsättningar för alla fordonsägare att övergå från ett dieseldrivet till ett eldrivet system.
Erfaret ledarskap och mångsidig talang
Erinion har ett team med gedigen branschkunskap, grundad i erfarenhet från Scania. Detta säkerställer en sömlös överföring av branschexpertis samtidigt som det banar väg för innovativa lösningar. VD Jonas Hernlund, tidigare Chief Commercial Officer på Einride, har under ett decennium arbetat i olika ledarroller på Google. Som komplement har Erinion strategiskt rekryterat personer från ledande teknik- och innovationsföretag som Tesla, Google och Spotify. Detta mångsidiga team kombinerar branschförståelse med spetskompetens inom skalning av verksamheter och byggande av starka varumärken, vilket positionerar Erinion för snabb global expansion.
Fördelar med Erinions lösningar
- Optimerad effektivitet: Skräddarsydda laddlösningar designade utifrån noggrann data och branscherfarenhet.
- Premium drifttid: Snabb integration som säkerställer omedelbar och oavbruten drift.
- Förbättrad TCO: Förbättrad energianvändning, minskad drifttid och lägre underhållskostnader.
Var med och bygg framtidens hållbara transportsektor
Följ oss på LinkedIn och besök vår webbplats för att lära dig mer om våra intelligenta lösningar och hur vi kan stötta din övergång till elektrisk mobilitet.
För mer information, vänligen kontakta: Kim Alltorp, Marknads -och kommunikationschef. kim.alltorp@erinioncharge.com, +46732216711, www.erinioncharge.com
Om Erinion
Erinion är ett företag inom elektrisk mobilitet som erbjuder intelligenta laddningslösningar för anläggningar såsom depåer, terminaler eller centraler. Bolaget är grundat och helägt av Scania och dedikerat till att förenkla övergången till elfordon för flottägare och operatörer samt fastighetsägare, vilket säkerställer operativ effektivitet och hållbarhet. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har även etablerat dotterbolag i fem europeiska länder. Med expansiva ambitioner kommer man att etablera sig utanför Europa inom en snar framtid.
* Källa: ACEA whitepaper “European EV Charging Infrastructure Masterplan”
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke