Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie kartlägger de viktigaste tekniktrenderna de kommande tre åren

Published

on

Ledarskap avgörande när alla företag blir teknikbolag

STOCKHOLM; 5 maj, 2021 Den 21:e upplagan av Accentures årliga rapport Accenture Technology Vision 2021, förutspår de viktigaste tekniktrenderna som kommer att forma företag och branscher under de närmaste tre åren.

Under pandemin har teknik och digital innovation fungerat som en livlina. Tekniken har möjliggjort nya sätt att arbeta och göra affärer på, och hjälpt människor att skapa nya interaktioner och upplevelser. Tekniken har förändrat våra förväntningar och beteenden och skapat en helt ny verklighet att förhålla sig till. Många företag står nu inför utmaningen att agera, istället för att reagera. Årets upplaga av Technology Vision slår fast att de företag som använder teknik för att bemästra förändringen kommer att definiera framtidens företagande.

Rapporten “Leaders Wanted: Masters of Change at a Moment of Truth, visar hur ledande företag har lyckats komprimera ett decennium av digital förändring till bara ett eller två år. Genom att förlita sig på en stark digital profil för att anpassa och förnya sitt erbjudande, har intäkterna för dessa företag växt fem gånger snabbare än för deras konkurrenter. Vilket är en avsevärd ökning från hur det såg ut mellan 2015 och 2018 då intäkterna bara ökade två gånger så snabbt. Enligt rapporten har detta resulterat i att en mängd företag just nu tävlar om att förnya sig med hjälp av teknisk innovation.

”Den globala pandemin har haft en snabbspolande effekt mot framtiden. Många organisationer tog sats för att använda teknik på ett extraordinärt vis i syfte att hålla verksamheten flytande – på ett sätt som man inte tidigare trott var möjligt – medan andra stod handfallna inför den bittra verkligheten och saknade de digitala verktyg som krävdes för att vända den negativa utvecklingen”, säger Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige. ”Vi står inför en unik möjlighet att använda denna teknologiska revolution till att förvandla framtidens affärslandskap.”

Över 6,200 företagsledare och IT-chefer deltog i undersökningen. 92% av respondenterna uppgav att deras organisation redan satsar på innovativa lösningar och genomförande av dessa i år. 91% anser att företag som ska hävda sig i framtiden måste vara med och definiera den.

Rapporten belyser att det nya digitala landskapet kräver att företag lär sig bemästra förändring. Accenture har därför identifierat tre områden att fokusera på: Det första är att inse att ledarskap även kräver tekniskt ledarskap. I en era där konstant förändring har blivit vardag, räcker det inte att ”följa” utvecklingen. Framtidens ledare är de som låter den nya tekniken utgöra en del av affärsstrategin. För det andra så kan inte ledare invänta det nya normala, utan behöver vara delaktiga i att skapa nya affärsmodeller och sätt att hantera innovativ teknik. Slutligen kommer ledare och företag behöva ta ett större ansvar som globala medborgare, och medvetet tillämpa teknik för att skapa positiva effekter som sträcker sig bortom den egna organisationen.

Rapporten har identifierat fem trender som företag kommer att behöva hantera under de närmaste tre åren för att påskynda och hantera förändring:

  • Bygg en IT-arkitektur för framtiden – En ny typ av IT-konkurrens håller på att växa fram – där företag behöver bli konkurrenskraftiga med hjälp av förbättrad systemarkitektur. Men att bygga och använda den mest konkurrenskraftiga teknikstacken kräver ett nytt sätt att se på teknik, där företag förenar affärs- och teknikstrategier. 85% av de tillfrågade i undersökningen tror att deras organisations förmåga att generera affärsvärde i allt högre grad kommer att baseras på begränsningar och möjligheter i systemarkitekturen.
     
  • Kraften av ”digitala tvillingar” – ”Digitala tvillingar” är digitala, virtuella kopior av verkliga föremål som underlättar tester, utvärderingar och förbättringar. Företag kan nyttja denna teknologi för att skapa levande modeller av fabriker, försörjningskedjor och produktlivscykler. Att föra samman data, mänsklig- och artificiell – intelligens för att återskapa den fysiska världen i ett digitalt utrymme kommer att skapa nya möjligheter att förändra, samarbeta och förnya processer. 65% av de tillfrågade cheferna i undersökningen förväntar sig att deras organisations investeringar i intelligenta digitala tvillingar kommer att öka under de närmaste tre åren.
     
  • Demokratiseringen av teknologin – Tekniken blir demokratiskt tillgänglig för alla anställda. Nu kan varje anställd vara en innovatör som optimerar arbetet, löser problem och navigerar i verksamheten och göra anpassningar utifrån skiftande behov. 88% av cheferna tror att demokratiseringen av teknologin blir avgörande för att skapa innovation i hela organisationen.
     
  • Den flexibla kontorsmiljön – När vi nu kan ha en flexibel arbetsplats skapas en frihet att kunna arbeta var som helst – oavsett om det är hemma, på kontoret, flygplatsen, partnerns kontor eller någon annanstans. Det är dags att förvandla distansarbete till en fördel genom att ompröva hur organisationen ser ut och vad den kan uppnå med en hybrid av klassisk och virtualiserad organisation  80% av respondenterna var överens om att ledande organisationer kommer att börja skifta policy från ”ta med din egen enhet” till ”ta med din egen arbetsmiljö”.
     
  • Från jag till vi – Den globala störningen som COVID-19 innebär tvingar företag att omvärdera sina partnerskap. Multipartsystem möjliggör en delad datainfrastruktur mellan individer och organisationer som driver effektivitet och bygger nya affärs- och intäktsmodeller. De inkluderar t.ex. blockchain, distributed ledger, distribuerade databaser och en mängd av andra tekniker och funktioner. Ett system som består av flera parter kan hjälpa företag att skapa bättre anpassningsförmåga, få dem att upptäcka nya sätt att utmana sin marknad på; och sätta en ny standard för verksamheten. 90% av de tillfrågade cheferna säger att system bestående av flera parter kommer att göra det möjligt för deras ekosystem att få en mer motståndskraftig och anpassningsbar grund att stå på.

Att prioritera teknikinnovation som svar på en snabb förändring har aldrig varit viktigare. Restaurangbranschen exemplifierar detta: 60% av de restauranger som listades som ”tillfälligt stängda” på Yelp i USA i juli hade lagt ned sina verksamheter i september.

Under pandemin framträdde Starbucks som en branschledare genom att nyttja tekniken för att rädda verksamheten. I augusti laddade tre miljoner nya användare ner Starbucks app, mobilbeställningar samt beställningar för drive-through stod för 90% av försäljningen. När efterfrågan ökade sjösattes ett centraliserat beställningssystem som integrerade beställningar från appen, Uber Eats och beställningar för upphämtning, i ett och samma arbetsflöde. Starbucks introducerade också en ny espressomaskin med sensorer för att mäta konsumtion och förutse maskinunderhåll. Ett exempel på hur teknik kan fungera som svar på förändring.

I 21 år har Accenture gjort undersökningar för att identifiera vilka tekniktrender som har den största potentialen att revolutionera företag och industrier. För mer information om årets rapport, besök www.accenture.com/technologyvision eller följ konversationen på Twitter med #TechVision2021.
 

Metod
För 2021 års rapport omfattade studien insamling av insikter från Technology Vision External Advisory Board, en grupp bestående av ett 20-tal erfarna personer från offentlig och privat sektor, akademin, riskkapitalbolag och entreprenörer. Dessutom genomförde Technology Vision-teamet intervjuer med tech- och branschexperter, samt nästan 100 chefer inom Accenture. Samtidigt genomförde Accenture Research en global online-undersökning med 6 241 företagsledare och IT-chefer för att inhämta insikter om tillämpningen av ny teknologi. Undersökningen hjälpte till att identifiera de viktigaste frågorna och prioriteringarna för implementering och investering i teknologi. Respondenterna var högre chefer och verkställande direktörer för företag i 31 länder och inom 14 branscher.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.