Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie kartlägger de viktigaste tekniktrenderna de kommande tre åren

Published

on

Ledarskap avgörande när alla företag blir teknikbolag

STOCKHOLM; 5 maj, 2021 Den 21:e upplagan av Accentures årliga rapport Accenture Technology Vision 2021, förutspår de viktigaste tekniktrenderna som kommer att forma företag och branscher under de närmaste tre åren.

Under pandemin har teknik och digital innovation fungerat som en livlina. Tekniken har möjliggjort nya sätt att arbeta och göra affärer på, och hjälpt människor att skapa nya interaktioner och upplevelser. Tekniken har förändrat våra förväntningar och beteenden och skapat en helt ny verklighet att förhålla sig till. Många företag står nu inför utmaningen att agera, istället för att reagera. Årets upplaga av Technology Vision slår fast att de företag som använder teknik för att bemästra förändringen kommer att definiera framtidens företagande.

Rapporten “Leaders Wanted: Masters of Change at a Moment of Truth, visar hur ledande företag har lyckats komprimera ett decennium av digital förändring till bara ett eller två år. Genom att förlita sig på en stark digital profil för att anpassa och förnya sitt erbjudande, har intäkterna för dessa företag växt fem gånger snabbare än för deras konkurrenter. Vilket är en avsevärd ökning från hur det såg ut mellan 2015 och 2018 då intäkterna bara ökade två gånger så snabbt. Enligt rapporten har detta resulterat i att en mängd företag just nu tävlar om att förnya sig med hjälp av teknisk innovation.

”Den globala pandemin har haft en snabbspolande effekt mot framtiden. Många organisationer tog sats för att använda teknik på ett extraordinärt vis i syfte att hålla verksamheten flytande – på ett sätt som man inte tidigare trott var möjligt – medan andra stod handfallna inför den bittra verkligheten och saknade de digitala verktyg som krävdes för att vända den negativa utvecklingen”, säger Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige. ”Vi står inför en unik möjlighet att använda denna teknologiska revolution till att förvandla framtidens affärslandskap.”

Över 6,200 företagsledare och IT-chefer deltog i undersökningen. 92% av respondenterna uppgav att deras organisation redan satsar på innovativa lösningar och genomförande av dessa i år. 91% anser att företag som ska hävda sig i framtiden måste vara med och definiera den.

Rapporten belyser att det nya digitala landskapet kräver att företag lär sig bemästra förändring. Accenture har därför identifierat tre områden att fokusera på: Det första är att inse att ledarskap även kräver tekniskt ledarskap. I en era där konstant förändring har blivit vardag, räcker det inte att ”följa” utvecklingen. Framtidens ledare är de som låter den nya tekniken utgöra en del av affärsstrategin. För det andra så kan inte ledare invänta det nya normala, utan behöver vara delaktiga i att skapa nya affärsmodeller och sätt att hantera innovativ teknik. Slutligen kommer ledare och företag behöva ta ett större ansvar som globala medborgare, och medvetet tillämpa teknik för att skapa positiva effekter som sträcker sig bortom den egna organisationen.

Rapporten har identifierat fem trender som företag kommer att behöva hantera under de närmaste tre åren för att påskynda och hantera förändring:

  • Bygg en IT-arkitektur för framtiden – En ny typ av IT-konkurrens håller på att växa fram – där företag behöver bli konkurrenskraftiga med hjälp av förbättrad systemarkitektur. Men att bygga och använda den mest konkurrenskraftiga teknikstacken kräver ett nytt sätt att se på teknik, där företag förenar affärs- och teknikstrategier. 85% av de tillfrågade i undersökningen tror att deras organisations förmåga att generera affärsvärde i allt högre grad kommer att baseras på begränsningar och möjligheter i systemarkitekturen.
     
  • Kraften av ”digitala tvillingar” – ”Digitala tvillingar” är digitala, virtuella kopior av verkliga föremål som underlättar tester, utvärderingar och förbättringar. Företag kan nyttja denna teknologi för att skapa levande modeller av fabriker, försörjningskedjor och produktlivscykler. Att föra samman data, mänsklig- och artificiell – intelligens för att återskapa den fysiska världen i ett digitalt utrymme kommer att skapa nya möjligheter att förändra, samarbeta och förnya processer. 65% av de tillfrågade cheferna i undersökningen förväntar sig att deras organisations investeringar i intelligenta digitala tvillingar kommer att öka under de närmaste tre åren.
     
  • Demokratiseringen av teknologin – Tekniken blir demokratiskt tillgänglig för alla anställda. Nu kan varje anställd vara en innovatör som optimerar arbetet, löser problem och navigerar i verksamheten och göra anpassningar utifrån skiftande behov. 88% av cheferna tror att demokratiseringen av teknologin blir avgörande för att skapa innovation i hela organisationen.
     
  • Den flexibla kontorsmiljön – När vi nu kan ha en flexibel arbetsplats skapas en frihet att kunna arbeta var som helst – oavsett om det är hemma, på kontoret, flygplatsen, partnerns kontor eller någon annanstans. Det är dags att förvandla distansarbete till en fördel genom att ompröva hur organisationen ser ut och vad den kan uppnå med en hybrid av klassisk och virtualiserad organisation  80% av respondenterna var överens om att ledande organisationer kommer att börja skifta policy från ”ta med din egen enhet” till ”ta med din egen arbetsmiljö”.
     
  • Från jag till vi – Den globala störningen som COVID-19 innebär tvingar företag att omvärdera sina partnerskap. Multipartsystem möjliggör en delad datainfrastruktur mellan individer och organisationer som driver effektivitet och bygger nya affärs- och intäktsmodeller. De inkluderar t.ex. blockchain, distributed ledger, distribuerade databaser och en mängd av andra tekniker och funktioner. Ett system som består av flera parter kan hjälpa företag att skapa bättre anpassningsförmåga, få dem att upptäcka nya sätt att utmana sin marknad på; och sätta en ny standard för verksamheten. 90% av de tillfrågade cheferna säger att system bestående av flera parter kommer att göra det möjligt för deras ekosystem att få en mer motståndskraftig och anpassningsbar grund att stå på.

Att prioritera teknikinnovation som svar på en snabb förändring har aldrig varit viktigare. Restaurangbranschen exemplifierar detta: 60% av de restauranger som listades som ”tillfälligt stängda” på Yelp i USA i juli hade lagt ned sina verksamheter i september.

Under pandemin framträdde Starbucks som en branschledare genom att nyttja tekniken för att rädda verksamheten. I augusti laddade tre miljoner nya användare ner Starbucks app, mobilbeställningar samt beställningar för drive-through stod för 90% av försäljningen. När efterfrågan ökade sjösattes ett centraliserat beställningssystem som integrerade beställningar från appen, Uber Eats och beställningar för upphämtning, i ett och samma arbetsflöde. Starbucks introducerade också en ny espressomaskin med sensorer för att mäta konsumtion och förutse maskinunderhåll. Ett exempel på hur teknik kan fungera som svar på förändring.

I 21 år har Accenture gjort undersökningar för att identifiera vilka tekniktrender som har den största potentialen att revolutionera företag och industrier. För mer information om årets rapport, besök www.accenture.com/technologyvision eller följ konversationen på Twitter med #TechVision2021.
 

Metod
För 2021 års rapport omfattade studien insamling av insikter från Technology Vision External Advisory Board, en grupp bestående av ett 20-tal erfarna personer från offentlig och privat sektor, akademin, riskkapitalbolag och entreprenörer. Dessutom genomförde Technology Vision-teamet intervjuer med tech- och branschexperter, samt nästan 100 chefer inom Accenture. Samtidigt genomförde Accenture Research en global online-undersökning med 6 241 företagsledare och IT-chefer för att inhämta insikter om tillämpningen av ny teknologi. Undersökningen hjälpte till att identifiera de viktigaste frågorna och prioriteringarna för implementering och investering i teknologi. Respondenterna var högre chefer och verkställande direktörer för företag i 31 länder och inom 14 branscher.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Panattoni sätter spaden i marken i sitt första projekt i Göteborg

Published

on

By

Under 2023 förvärvade Panattoni en fastighet i Landvetter utanför Göteborg, nu är det dags att påbörja byggnationen av en citynära logistik- och industrifastighet med direkt anslutning till riksväg 40 och nära till Göteborg Landvetter Flygplats och Göteborgs Hamn.

I onsdags sattes spaden i marken för att markera starten för byggnationen på brownfield-projektet Panattoni Park Landvetter. Panattoni kommer därav att ersätta den gamla byggnaden och istället uppföra en ny modern och hållbarhetscertifierad logistikfastighet. Fastigheten kommer att ha hög hållbarhetsstandard och certifieras enligt BREEAM Excellent. Detta innebär bland annat att taket är förberett för solpaneler och att parkeringsplatser, laddstationer och uteplatser anpassas efter hyresgästernas behov.

Det lokala entreprenadbolaget MVB Väst är kontrakterade att bygga en anläggning på totalt 14 300 kvadratmeter inklusive entresolplan och konceptkontor. Beräknad inflyttning är under första kvartalet 2025.

På spadtaget hade ett 50-tal personer, däribland representanter från Härryda kommun, potentiella hyresgäster, och ett tiotal från MVB Väst samlats för att fira.

Panattoni har sedan sitt inträde på den svenska marknaden haft ambitiösa målsättningar om att bli marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter. Bolaget har nyligen färdigställt sitt första projekt i Enköping och ytterligare två projekt står klara i sommar i Rosersberg och Strängnäs. Flera nya projekt är också på gång, både i Sverige och i Danmark där Panattoni etablerade sig under 2023.

– Detta är vårt första projekt i Göteborgsregionen och vårt första brownfield-projekt i Sverige. Att få utveckla en redan bebyggd fastighet i dåligt skick till en mer hållbar och modern anläggning känns extra kul. Vi har redan ett stort intresse från hyresgäster tack vare ett optimalt läge längs riksväg 40 och vi har redan ett flertal dialoger med potentiella kunder, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

– Vi är glada över förtroendet att få fortsätta utveckla attraktiva logistikanläggningar tillsammans med Panattoni. Vi har ett väldigt bra och givande samarbete där vi har stor samsyn på projektets hållbarhetsmål, vilket bäddar för att detta kommer att bli en riktigt fin anläggning, säger Henrik Ljungdahl, VD MVB Väst.

Härryda kommun var också på plats…

– Det är mycket roligt att välkomna Panattoni till Härryda kommun. Jag ser fram emot att följa byggnationen och det företag som sedan flyttar in och får möjligheten att bedriva sin verksamhet här. Det är ett stort tryck på lager och -logistiketableringar i hela Göteborgsregionen, många riktar sina blickar till oss i Härryda kommun med det strategiska läget vi har, säger Helena Alterby Nordström som är Näringslivschef i Härryda kommun.

– Det är glädjande att tidigare detaljplanerad mark nyttjas för nya etableringar som skapar arbetstillfällen i vår kommun och intäkter till välfärden. Vi i politiken har satt som mål att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat och en del i det är ge god service till de företag som etablerar sig här, säger Mikael Johannison vice ordförande i kommunstyrelsen för Härryda kommun.

På plats kommer hyresgäster att erbjudas helt nya och flexibla ytor med hög hållbarhetsstandard från ca 4000 kvm upp till 14 300 kvm (BTA). Den kommer att kunna delas upp på en eller två hyresgäster. Fastigheten som ligger med skyltläge utmed RV 40 kommer att certifieras enligt BREEAM Excellent och blir klar för inflyttning i början av 2025.

För ytterligare information kontakta:

Catharina Gorthon, Head of Marketing & Communication, Nordic, Panattoni,

+ 46 728 55 63 01, cgorthon@panattoni.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KORRIGERING: Spermosens årsredovisning för 2023 har idag publicerats på bolagets webbplats.

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på:

 

https://spermosens.com/investors/financial-reports/

 

Bolagets revisor har i sin revisionsberättelse på sidan 1 kommenterat väsentliga osäkerheter avseende antagandet om fortsatt drift.

 

“Vi vill fästa uppmärksamheten på informationen i förvaltningsberättelsen om bolagets fortsatta finansiering och särskilt på uppgifterna under rubriken Likviditet, av vilka framgår att bolagsstämman under mars 2024 godkänt en av styrelsen beslutad nyemission men att det kan finnas en viss risk att teckningsförbindelserna inte infrias i tillräcklig mån för att garantera fortsatt drift under den närmaste 12 månaders perioden. Detta förhållande tyder på att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten. Vi har inte modifierat vara uttalanden på grund av detta.”

 

Kommentar från bolaget:

Som framgår av revisorskommentaren genomför bolaget en företrädsemission, vilken är garanterad till 84%.

 

Preliminär tidplan enligt tidigare kommunikation

19 april 2024: Preliminärt datum för offentliggörande av utfallet i Företrädesemissionen

 

 

För mer information vänligen kontakta:

Ulrik Nilsson, CEO

info@spermosens.com

+46 (0) 72 888 28 11

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Transiro avyttrar dotterbolag och kan nu fokusera på kärnverksamheten

Published

on

By

Stockholm 2024-04-18

Transiro Holding AB (“Transiro”) har sålt sitt dotterbolag Wifog Sverige AB (“Wifog”) till Svensk Säkerhetstjänst NET i Sverige AB (“SST NET”)  Köpeskillingen om 2 milj. kronor kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. Affären avslutades idag med tillträdesdag den 30 april 2024.

Wifog är ett svenskt telekommunikationsföretag som förnyade mobilabonnemangs- marknaden genom att erbjuda subventionerad service med reklam. Genom att registrera sig i Wifogs lojalitetsplattform kan användare köpa data, samtal och sms med poäng som sponsras av företag som samarbetar med Wifog. I utbyte mot denna subvention går användarna med på att ta emot annonser och marknadsundersökningar på sina smartphones. Denna affärsmodell gör det möjligt för Wifog att erbjuda kostnadseffektiva mobilabonnemang samtidigt som annonsörerna erbjuds en plattform för att effektivt nå potentiella kunder. Wifog grundades 2013 och blev en del av Transiro i januari 2020.

Bakgrunden till att Transiro valt att sälja Wifog är för att framgent fokusera på kärnverksamheten med dess affärssystem. Med SST NET långa erfarenhet av mobiloperatörsverksamhet och med försäljnings- och marknadsföringsresurser bakom sig kommer Wifog fortsätta utvecklas och möjliggöra för fler verksamheter inom SST NET att utnyttja den unika egenutvecklade lojalitets plattformen. 

Wifog omsatte 2,83 milj. kronor 2023 och genererade en förlust på -1,95 milj. kronor.

“Genom försäljningen av Wifog kommer vi kunna mer effektivt fokusera och utveckla vår kärnverksamhet. Vi är samtidigt mycket glada över att Wifog hamnar i en kreativ och framåtlutad miljö som SST NET erbjuder. Efter 6 år känns det bra att det blev SST NET som tog över Wifog och jag är säker på att det här är en win-win affär för båda parter” säger Johan Eriksson VD för Transiro Holding AB

”Att förvärva ett så väletablerat och spännande företag som Wifog ger oss ännu mer styrka i företagets redan goda kompetens inom tjänstesegmentet och vår mobiloperatörsverksamhet. – Det här känns väldigt bra, säger Peter Persson VD för SST NET. Förvärvet avser inte bara en kundstocksökning utan även möjlighet att kunna erbjuda befintliga som nya kunder möjlighet till lojalitetsrabatter. För att kunna ta nästa steg i vår utveckling behövdes något unikt och det får vi nu. Samtidigt erbjuds våra medarbetare större möjlighet till yrkes och karriärutveckling fortsätter Peter Persson.”

För mer information, vänligen kontakta Bolaget på:
VD Transiro – Johan Eriksson
E-post: johan.eriksson@transiro.com

Denna information är sådan information som Transiro Holding. AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 18:e APRIL 2024 12:10 CET

Om Transiro www.transiro.com

Transiro är en ledande leverantör av innovativa affärssystem som möter olika branscher och företags behov. Deras produkter inkluderar Kassanova affärssystem för fackhandeln,Kassanova Garden för trädgårdshandeln, Klartext Bussbokning för bussbranschen och Nova affärssystem för färghandlarkedjor. Kassanova erbjuder användarvänlig kassahantering och smarta funktioner för att effektivisera verksamheten. Klartext Bussbokning är marknadsledande inom planeringssystem för linjetrafik och ökar lönsamhet samt effektivitet. Nova affärssystem är specialiserat för färghandlarkedjor och erbjuder lösningar för lagerhantering, inköp, försäljning, bokföring och kundrelationer. Genom Nova affärssystem kan färghandlarkedjor optimera sin verksamhet och bli effektivare och erhålla en optimerad affärsprocess.

Om SST NET www.sstnet.se

Svensk Säkerhetstjänst (SST) känd för sin ”Till Polisen” nyckelbricka från 1956 vars dotterbolag SST NET erbjuder ett brett utbud av säkerhetstjänster med tillhörande mobilabonnemang genom sin tjänst ”Mobil Frihet”. Genom Mobil Frihet kan kunder välja säkerhetstjänster samt mobilabonnemang som passar deras individuella behov. Befintliga samt presumtiva kunder kan fritt välja bland de olika abonnemangsalternativen som erbjuds inom ramen för Mobil Frihet. Det finns alternativ för både privata användare och företagskunder. Genom att skräddarsy och individanpassa sina tjänster möter man kundernas behov på alla plan och ger dem friheten att välja vad som passar dem bäst.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.