Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie: Må bättre med mindre sociala medier

Published

on

Ny forskning från Lunds universitet bekräftar att förändrad användning av sociala medier främjar psykisk hälsa. Försökspersoner som minskade sin sociala mediekonsumtion till en halvtimme om dagen upplevde ökat välmående och självkänsla. Men även de som gick från att vara aktiva användare till mer passiva ”scrollare” kunde rapportera hälsoeffekter som förbättrat fokus och koncentration i vardagen.

Forskarna vid Institutionen för psykologi som genomförde studien lät deltagarna under tre veckor begränsa sitt användande av sociala medier till 30 minuter per dag, alternativt endast använda sociala medier passivt. Med passivt användande menas att ta del av innehåll som andra lagt upp men inte publicera eller dela något innehåll själv.

– Skillnaderna mellan kontrollgruppen och de som förändrade sitt sociala medier-beteende blev överraskande stora, säger Martin Wolgast, docent och ansvarig forskare för studien.

Resultat av studien
I jämförelse med kontrollgruppen visade deltagarna, både de som begränsat tiden på sociala medier och de som endast använt sociala medier passivt, att de blev mer fokuserade och koncentrerade på det de gjorde i vardagen. De som begränsade sin sociala medier-tid uppgav dessutom minskade nivåer av nedstämdhet och stress samt bättre självkänsla efter treveckorsperioden. Detta gällde inte för de passiva användarna som inte upplevde någon förändring av det psykiska välmåendet.

– En möjlig tolkning är att detta beror på att vi blir mindre upptagna av att följa vilka reaktioner våra inlägg på sociala medier fått från andra användare, men att de negativa effekter som kommer ur exempelvis sociala jämförelser kvarstår, säger Martin Wolgast, docent och ansvarig forskare för studien.

Så här gick forskningen till
I studien medverkade 174 unga vuxna, i åldern 18 – 29 år, som alla använde sig av sociala medier dagligen. De medverkande delades slumpmässigt in i tre grupper; en grupp som fick begränsa användandet av sociala medier till max 30 minuter per dag, en som endast fick använda sociala medier passivt, samt en så kallad kontrollgrupp som fick använda sociala medier som de brukar göra.

Genomsnittet för deltagarnas användning av sociala medier före studien uppgick till cirka två timmar per dag. Före och efter den tre veckor långa studieperioden fick deltagarna uppge hur de mådde genom att besvara väletablerade och beprövade självskattningsmått som mäter olika aspekter av psykisk hälsa och ohälsa.

Det finns sedan tidigare enstaka studier som studerat effekterna av att minska användandet av ett eller flera sociala medier, men det vetenskapliga underlaget på området är, enligt Martin Wolgast, fortfarande mycket begränsat.

– I vår studie ville vi därför undersöka effekterna av att minska användandet av sociala medier till 30 minuter per dag under en treveckorsperiod. Dessutom har det saknats studier på vilka effekter det får om man endast använder sociala medier passivt. Här ville vi undersöka om ett passivt användande har positiva effekter på grund av att det leder till en minskad emotionell och social investering i vad som händer på sociala medier, till exempel genom hur andra reagerar – eller inte reagerar – på det innehåll man publicerar, säger Martin Wolgast.

Om studien:
Studien heter “Effects of reduced and altered use of social networking sites – a randomized controlled study” och är publicerad i tidskriften Journal of Social and Clinical Psychology. Forskningsgruppen bakom studien består av Martin Wolgast, Katja Lundberg, Eric Palmqvist och Sima Nurali Wolgast.

Länk till studien:
https://guilfordjournals.com/doi/10.1521/jscp.2023.42.6.558?fbclid=IwAR3hA6mltdRmZrNcMDdG81VEFLNXd-sD2QFSkuC0XDVF3Bg81fcLzTFh5Qk 

Kontaktuppgifter ansvarig forskare: Martin Wolgast, Institutionen för Psykologi martin.wolgast@psy.lu.se mobil: 0704872585.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Concejo avslutar avtal om likviditetsgaranti

Published

on

By

Concejo AB (publ) har beslutat avsluta avtalet med Carnegie Investment Bank AB som likviditetsgarant för bolagets aktie. Sista dagen för likviditetsstödd handel är den 30 december 2024.

Syftet med garantin har varit att främja likviditeten i bolagets aktie, minska volatiliteten samt underlätta handel. Concejo bedömer att rådande handel och därmed likviditeten i aktien är god och att behovet av en likviditetsgarant är begränsad.

Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2024 kl. 14.30 CET.
 

Concejo AB (publ)

För ytterligare information, kontakta:
Carl Adam Rosenblad
Vd och koncernchef
E-post: ca.rosenblad@concejo.se
Mobil: +46-73 672 48 01
www.concejo.se

Om Concejo
Concejo är ett blandat investmentbolag med målsättningen att skapa långsiktiga värden genom att investera i och utveckla verksamheter med entreprenörskap som grund. Concejos B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Exelity AB (publ) offentliggör NAV-kurs 101,94 för november 2024

Published

on

By

Stockholm 2 december 2024 – Exelity AB (publ), (nedan kallat Fonden), i vilken allmänheten och institutionella investerare givits möjlighet att teckna Vinstandelslån.

Exelity AB (publ) är noterat på Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm.
Fondens namn på NGM är Exelity Kapitalandelsbevis 1 med symbolen EXLY1.

– Fondens NAV-kurs är satt till 101,94 för november 2024

(NAV kursen anges i procent av nominellt belopp)

Fondens utveckling

returntable-exelity-nov24.png

Denna information är sådan som Exelity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 december 2024 kl.14:25 CET 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marlon Värnik, VD, tfn +46-70-270 71 63, marlon@exelity.se

Om Finserve AB
Finserve Nordic AB står under tillsyn och kontroll av Finansinspektionen i Sverige, med tillstånd att bedriva verksamhet inkluderande förvaltning av UCITS, AIF, diskretionär portföljförvaltning (LAIF/LVF),och investeringsrådgivning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kährs förstärker sitt lokala produktionsupplägg för förbättrad kundupplevelse

Published

on

By

Kährs fortsätter att göra framsteg inom hållbarhet och kundfokuserade lösningar. En viktig del av Kährs strategi är att föra produktion och inköp närmare sina kunder och slutkonsumenter, vilket minskar miljöpåverkan och ökar tillgängligheten till företagets golvlösningar.

Som en del av denna satsning har Kährs sedan september i år stärkt sin närvaro i USA genom en lokaliserad försörjning av golvlösningar producerade i USA, för den nordamerikanska marknaden.

Nästa milstolpe är att konsolidera produktionen av trägolv för nordiska kunder till Nybrofabriken i Sverige. Följaktligen har Kährs som avsikt att överföra golvproduktion från sin fabrik i Satulung, Rumänien. Den rumänska fabriken kommer att utvecklas för att stödja de centraleuropeiska marknaderna i olika faser där man startar med produktion av strategiska komponenter till vårt europeiska golverbjudande.

Denna strategiska förändring återspeglar Kährs engagemang för att stärka sina hållbarhetsinsatser och sin marknadsnärvaro, men innebär också förändringar som påverkar cirka 90 anställda vid fabriken i Rumänien. Förhandlingar med representanter för de anställda kommer nu att inledas för att säkerställa att dessa förändringar genomförs på ett ansvarsfullt sätt.

”Vi är drivs av att serva våra kunder på ett sätt som överensstämmer med våra hållbarhetsmål och som samtidigt förbättrar den lokala tillgängligheten och relevansen,” säger Johan Magnusson, vd för Kährs Group. ”Samtidigt värderar vi högt det arbete som våra kollegor i Rumänien har bidragit med och deras insatser har varit en betydande del av vår framgång.”

”Vi kommer att samarbeta med våra anställdas representanter för att hitta de bästa möjliga lösningarna för dem som nu påverkas. Våra anställdas lojalitet och kompetens har varit ovärderlig, och vi kommer göra allt vi kan för att stödja dem genom dessa förändringar”, säger Carl-Henrik Stenermark, COO för Kährs Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Henrik Stenermark, COO, Kährs Group, tel: +46 73 087 70 05

Johan Magnusson, vd & koncernchef, Kährs Group, tel: +46 70 540 13 96

Om Kährs Group
Kährs Group är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 067 anställda och en årlig omsättning på 2,5 miljarder SEK.  www.kahrsgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.