Marknadsnyheter
Ny tvättprocess för schaktmassor ökar återanvändningen av ballast
Norditek har levererat en ny tvättprocess till Ragn-Sells Heljestorp utanför Vänersborg, med en maxkapacitet på 200 ton per timme vilket är ett stort steg framåt för återanvändningen av ballast – det stenmaterial som används i vägar och byggprojekt. Resultatet blir mer cirkulärt bergmaterial tillgängligt på marknaden.
– Genom att kombinera en torr siktning och tvättning får vi en lösning som ökar kapaciteten och vatteneffektiviteten. Resultatet är en cirkulär sand-, och stenprodukt som kan återanvändas i nya infrastrukturprojekt, säger Daniel Carlberg, vd på Norditek.
Den nya tekniken är skalbar och kostnadseffektiv, vilket gör den lämplig för implementering i fler regioner. Det torra steget separerar stor sten och lera innan tvätten, vilket ökar kapaciteten och minskar onödig vattenanvändning – leran behöver nämligen inte tvättas. I nästa steg avlägsnas allt järn innan tvätten påbörjas. Själva tvättprocessen avlägsnar resterande silt, lera och föroreningar såsom textil, trä och plast, och ger en slutprodukt av ren sand och sten helt fri från föroreningar. Tvättvattnet renas genom sedimentering i en bassäng och återförs sedan i processen, vilket möjliggör återanvändning av upp till 90 procent av vattnet.
– Genom att tvätta och återanvända förorenade schaktmassor i stället för att deponera dem, kan vi minska trycket på våra deponier. Samtidigt ökar vi tillgången på återanvänd ballast, vilket är viktigt för en resurseffektiv framtid, säger Tommy Ohlsson, regionchef på Ragn-Sells.
Trots de tekniska framstegen är det fortfarande en utmaning att konkurrera med priset på ny ballast, något som branschen behöver adressera för att skynda på omställningen till en mer cirkulär materialhantering.
– För att städer som Göteborg ska kunna nå sina ambitiösa mål om 50 procent återvunnet ballast till 2030, måste både tillgången på och efterfrågan för återvunnet material öka, avslutar Tommy Ohlsson.
För mer information, kontakta:
Daniel Carlberg
Vd, Norditek
daniel.carlberg@norditek.se
070-219 04 91
Philip Bergendahl
Marknadsansvarig, Norditek
076-327 38 10
Philip.bergendahl@norditek.se
Marknadsnyheter
Vermiculus öppnar nytt kontor i Umeå för att stödja fortsatt tillväxt
Med etableringen i en av Nordens starkaste fintech-hubbar stärker Vermiculus sin kapacitet att möta den globala efterfrågan.
Umeå, 6 november, 2024. Vermiculus, en internationell leverantör av börs-, clearing- och värdepapperscentralsystem, växer kraftigt och är stolta över att meddela öppnandet av sitt nya kontor i universitetsstaden Umeå i norra Sverige.
”Vi är glada över att välkomna våra första kollegor till Umeå-kontoret och detta utgör ytterligare en milstolpe för oss. Jag ser fram emot resan framöver med vårt växande team i Umeå och att arbeta så nära med många briljanta personer,”säger Vermiculus ordförande Nils-Robert Persson.
Rekryteringen till Umeåkontoret har redan påbörjats och kommer att fortsätta växa under slutet av 2024 och 2025.
“Den här expansionen utgör ett betydelsefullt steg i företagets fortsatta tillväxtstrategi och det nya kontoret kommer att bli en integrerad del av Vermiculus kärnverksamhet samt sköta både kundprojekt som produktutveckling,” kommenterar Taraneh Derayati, vd på Vermiculus. Hon fortsätter: “Kontoret i Umeå erbjuder specialiserad expertis inom trade och post-trade, tillsammans med bred kompetens inom många områden, från IT till finans.”
Vermiculus, som uppnådde en nettoomsättning på 97 miljoner SEK under 2023 och såg en nästan 50-procentig ökning av personalstyrkan, fortsätter sin kraftiga expansion.
För mer information om vårt nya kontor, lediga tjänster eller för att boka ett besök, vänligen kontakta Henrik Rouet-Leduc.
Styrelseordförande Nils-Robert Persson och VD Taraneh Derayati
Om Vermiculus Financial Technology
Vermiculus Financial Technology AB startade verksamheten 2020 med målet att förse börser, clearinghus och värdepapperscentraler med den modernaste och mest effektiva tekniken för att kunna möta morgondagens utmanande marknad. Läs mer om Vermiculus på www.vermiculus.se
Vermiculus kontaktinformation:
Amelie Hedenstierna, Marketing & Communications
+46736222454
Amelie.hedenstierna@vermiculus.se
Marknadsnyheter
Snabbare, säkrare och skalbar: Vaxxa lanserar ny plattform
Vaxxa AB (publ) meddelar att den nya revolutionerande plattformen nu officiellt är lanserad, och kommer rullas ut i etapper på app.vaxxa.se. I enlighet med bolagets löfte har den första etappen lanserats under oktober, vilket markerar en betydelsefull milstolpe för Vaxxas framtid. Plattformen, som utvecklats på mindre än ett år, kommer ligga till grund för en snabbare och säkrare användarupplevelse samt tillhandahåller en skalbar infrastruktur för fortsatt tillväxt.
Det här är ett stort ögonblick för oss på Vaxxa. Trots att vi är ett mindre bolag har vi, på en kort tid, lyckats utveckla ett helt nytt system från grunden. Med den här satsningen är vi nu redo att skala upp vår verksamhet på allvar. Vi har skapat en teknisk lösning som både stärker vår marknadsposition och erbjuder våra användare högsta möjliga prestanda och säkerhet, säger Karl Frindberg, VD för Vaxxa.
Lanseringen av den nya plattformen, som vi kallar Vaxxa 2.0, markerar en ny era för bolaget. Plattformen har redan börjat användas av våra användare, och den första etappen lanserades den 18 oktober. Då fick användarna möjlighet att utforska och ge feedback på den kraftfulla sökfunktionen. Detta har gett Vaxxa värdefulla insikter för att finslipa och optimera användarupplevelsen.
Plattformen bygger på moderna tekniska lösningar som förbättrar både säkerheten och användarvänligheten. Målet är att säkerställa en pålitlig och sömlös upplevelse, samtidigt som systemet ger Vaxxa möjligheten att effektivt hantera en större användarbas i takt med företagets tillväxt.
Vår resa har bara börjat, fortsätter Karl. Vi ser fram emot att rulla ut fler funktioner successivt och fortsätta leverera en produkt som sätter användarnas behov i centrum. Det här är bara starten på Vaxxas utvecklingsresa, och vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder det allra bästa.
Denna lansering markerar ett viktigt steg i bolagets utveckling, och vi ser fram emot att fortsätta bygga en plattform som sätter våra användares behov först. Tillsammans formar vi Vaxxas framtid och vi välkomnar alla att bli en del av denna spännande resa.
Observera att vi fortsätter att kommunicera vår webbplats som www.vaxxa.se [vaxxa.se]. Användare som besöker app.vaxxa.se kommer använda precis samma plattform.
För mer information, vänligen kontakta:
Karl Frindberg, VD
070 – 530 31 23
kalle@vaxxa.se
Om Vaxxa AB
Vaxxa är ett svenskt publikt aktiebolag, listad på Spotlight Stock Market i Sverige. Via bolagets auktionsplattform vaxxa.se, erbjuder vi privatpersoner och företag att sälja och köpa begagnade objekt inom fordon, maskin, bygg och industri. Genom att kombinera självbetjäningsfunktioner med tillgång till erfarna auktionsmäklare levererar vi en flexibel och pålitlig försäljningsupplevelse. Vår passion och motivation är att göra försäljningsprocessen mer lättillgänglig för både privatpersoner och företag, samtidigt som vi strävar efter att främja en mer cirkulär marknad.
Marknadsnyheter
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300 g
ICA återkallar ICA Wrap Norrländsk Grillost, 300g, då produkten kan innehålla selleri, vilket är en allergen som inte deklareras på förpackningen. Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Produkten utgör endast eventuell risk för konsumenter som är allergiska mot selleri.
Återkallelsen gäller ICA Wrap med norrländsk, 300 g, med samtliga bäst-före-datum mellan 06-11-2024 och 12-11-2024.
– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.
Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 033-47 47 90. ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00
För mer information
För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/
För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke