Connect with us

Marknadsnyheter

Ny undersökning: 6 av 10 svenska bilister otrygga vid ishalka och snöoväder

Published

on

Allt från svåra väglag till omgivande trafikanter påverkar hur trygga bilförare känner sig bakom ratten. Men vad och vem som får svenska bilförare att känna sig otrygga och stressade kan bero på faktorer som var de bor och hur gamla de är. Det visar en undersökning från Continental.

Svåra väglag och tuffa väderförhållanden toppar listan över det som får svenska bilister att känna sig otrygga i trafiken, kanske inte helt oväntat är det snöoväder och ishalka som skrämmer svenska bilister mest. Så många som 57 procent känner sig mycket eller ganska otrygga vid kraftigt snöoväder och 56 procent mycket eller ganska otrygga vid ishalka. Dessutom orsakar vinterhalvårets mörker obehag – 33 procent uppger att de känner sig mycket eller ganska otrygga vid mörker.

”Det faktum att fler än hälften av alla känner sig otrygga vid ishalka eller snöoväder är självklart ett problem eftersom vi bor i ett land där snö och is är verklighet under stora delar av året. Continental genomför varje år mängder av tester av sina nordiska vinterdäck, både dubb- och friktionsdäck, på plats i Sverige under typiska vinterväglag för att både optimera nuvarande däck samt utveckla nya generationer av däck. Precis som svenska Trafikverket jobbar Continental efter en nollvision (Vision Zero) där ingen ska skadas allvarligt eller förolyckas i trafiken. Därmed kan du alltid känna dig trygg med att Continental prioriterar din säkerhet när det gäller vinterdäcken”, säger Per Linder, produktspecialist på Continental i Sverige.

”Continentals nya dubbdäck IceContact 3 har uppmärksammats i flera tester för sitt fantastiska isgrepp och körgrepp på snöfyllda vägar. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett däck som är specifikt framtaget för det nordiska klimatet och hoppas att det kommer att öka trygghetskänslan hos användarna”, säger Per Linder.

Undersökningen visar också på skillnader mellan kvinnor och män – vid samtliga väglag som presenteras svarar kvinnor i högre grad än män att de känner sig otrygga. Trygghetskänslan tycks också variera beroende på var i landet bilisten bor – smålänningar känner sig tryggare vid ishalka jämfört med boende i övriga delar av landet, medan boende i Sydsverige känner sig mer otrygga vid kraftigt snöoväder.

Många bilförare skulle med största sannolikhet känna sig lugnare om det var mindre trafik på vägarna – hela 46 procent svarar nämligen att övriga trafikanter är det som stressar dem mest när de kör bil. Att sitta i kö är inte heller populärt bland svenska bilförare – drygt en av fyra svarar att köbildning är det som stressar dem mest. Lugnast i trafiken är stockholmare och pensionärer, 27 respektive 29 procent svarar att ingenting stressar dem när de kör.

”Vi arbetar hårt för att svenska bilister ska känna sig tryggare på vägarna och vill eliminera så många stressmoment som möjligt. Vi kan inte göra något åt mängden trafik – men vi kan erbjuda däck som vi vet levererar en trygg och stabil körupplevelse. Köbildning orsakar dessutom isiga vägar – och på isigt underlag är Continentals IceContact 3 oslagbart”, säger Per Linder.

Om IceContact 3
IceContact 3 är specifikt utformat för det kalla nordiska klimatet. Continental har under lång tid genomfört omfattande tester med IceContact 3 i tuffast möjliga förhållanden, vilket har resulterat i ett däck med fantastiskt bra grepp på is och förbättrade köregenskaper på slaskiga och snöfyllda vägar. Den nya dubbtekniken, ContiFlexStud, ger dessutom bättre grepp liksom lägre ljudnivå eftersom gummikroppen som inhyser själva dubbstiftet inte ger upphov till buller.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Continental. Syftet är att undersöka bilisters känsla av trygghet i trafiken. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år. Totalt har 1054 intervjuer genomförts under perioden 13–19 september 2018. 

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Adam Erlandsson, AxiCom PR för Continental Däck Sverige
adam.erlandsson@axicom.com
0735-18 24 80

###

Continental develops pioneering technologies and services for sustainable and connected mobility of people and their goods. Founded in 1871, the technology company offers safe, efficient, intelligent and affordable solutions for vehicles, machines, traffic and transport. In 2017, Continental generated preliminary sales of €44 billion and currently employs more than 235,000 people in 61 countries.

The Tire Division currently has more than 24 production and development locations worldwide. The broad product range and continuous investments in R&D make a major contribution to cost-effective and ecologically efficient mobility. As one of the world’s leading tire manufacturers with around 52,000 employees, the Tire Division achieved sales of €10.7 billion in 2016.

Continental Commercial Vehicle Tires is one of the largest manufacturers of truck, bus and commercial specialty tires worldwide. The business unit is continuously developing from a pure tire manufacturer to a solution provider, offering a broad range of products, services and tire-related solutions.

Hur trygg eller otrygg känner du dig när du kör bil vid följande väderlek/väglag?

När det regnar kraftigt
Mycket otrygg 2 %
Ganska otrygg 33 %
Varken eller 20 %
Ganska trygg 35 %
Mycket trygg 7 %
När det är mörkt
Mycket otrygg 4 %
Ganska otrygg 29 %
Varken eller 18 %
Ganska trygg 38 %
Mycket trygg 10 %
Vet ej 0 %
När det är ishalka
Mycket otrygg 20 %
Ganska otrygg 36 %
Varken eller 17 %
Ganska trygg 23 %
Mycket trygg 3 %
Vet ej 1 %
När det är lövhalka
Mycket otrygg 2 %
Ganska otrygg 24 %
Varken eller 30 %
Ganska trygg 33 %
Mycket trygg 7 %
Vet ej 3 %
Vid motljus
Mycket otrygg 7 %
Ganska otrygg 33 %
Varken eller 28 %
Ganska trygg 28 %
Mycket trygg 4 %
Vet ej 1 %
Vid kraftigt snöoväder
Mycket otrygg 19 %
Ganska otrygg 38 %
Varken eller 17 %
Ganska trygg 21 %
Mycket trygg 3 %
Vet ej 1 %
När det töar
Mycket otrygg 2 %
Ganska otrygg 18 %
Varken eller 35 %
Ganska trygg 37 %
Mycket trygg 7 %
Vet ej 1 %

Vad, om något, stressar dig mest när du sitter bakom ratten? (Max 3 svar)

Övriga trafikanter (bilar, cyklister, motorcyklister) 46 %
Köbildning 26 %
”Baksäteschaufförer” 20 %
Barn i bilen 7 %
Musik och/eller radioprat 3 %
Jag stressas inte av något när jag kör 19 %
Inget av ovanstående 9 %
Vet ej 3 %
Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.