Connect with us

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar: Svenskarnas favoritfärg på kaffet

Published

on

Mängden mjölk i kaffet är en högst individuell fråga. Nio av tio kaffe med mjölkdrickare ser på färgen om mängden mjölk är rätt för den egna smaken. Inför Kaffets dag den första oktober har mejeriföretaget Valio tagit reda på vilken färgnyans vi svenskar föredrar på kaffet. Preferenserna skiftar något från norr till söder men den gemensamma favoriten är den bruna nyansen 8B5C29.

I Sverige dricker sex av tio (58,6 procent) sitt kaffe med någon form av mjölkdryck i. Avslöjar kaffefärgen om det är för mycket eller för lite mjölk för ens smak? Nio av tio svenskar anser det. Bland de i Sverige som dricker kaffe med mjölk så är den vanligaste nyansen 8B5C29 enligt HEX-kodningen*. Det är nyansen man får fram om man häller en matsked Valio laktosfri mellanmjölk i en vit porslinskopp med 1,25 deciliter bryggkaffe**.

Undersökningen gav deltagarna en färgkarta med sex bruna nyanser att välja mellan. Nyanserna är baserade på hur det ser ut i en standardkopp kaffe med olika mängd Valio laktosfri mellanmjölk i.

– Ofta vet vi inte vilken mängd mjölk vi häller i för att få den perfekta nyansen. Det är i stället färgen på kaffet som avgör hur mycket man häller i. Därför hoppas vi att våra tydliga mängdanvisningar i form av kafferecept kan guida när du ber någon annan hälla mjölken i kaffet, kommenterar Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef på Valio i Sverige.

Kvinnor föredrar ljusare färg i koppen
Undersökningsresultatet visar att män föredrar mörkare och kvinnor ljusare kaffe. Den mörkaste nyansen i undersökningen är en kopp kaffe med en tredjedels matsked mjölk i. Bland de som föredrar den är 3 av 5 män. Medan nästan 7 av 10 som väljer den ljusaste nyansen, 1 dl mjölk på 1,25 dl kaffe, är kvinnor.

Olika färgpreferenser i landet
Stockholmarna har en viss tendens att ha mycket mjölk i kaffet. Av de som vill ha mest mjölk i kaffet är 25 procent huvudstadsbor men bara 6 procent från norra Sverige. Boende i södra mellersta Sverige har benägenhet att föredra ett mörkare kaffe, 37 procent av de som valde den mörkaste koppen är därifrån.

Hur du blandar storfavoriten

  • Brygg kaffe i kaffebryggare med lika många strukna matskedar eller kaffemått kaffe som koppar vatten.
  • Häll upp 1,25 dl nybryggt kaffe i din favoritkopp
  • Mät upp 15 gram eller 1 msk mjölk och häll det i koppen

Besök Valios hemsida om du vill veta vilken mängd mjölk du behöver för din favoritkaffefärg.

*Färgkod
Kaffefärgen är utskriven med hexadecimal färgkod. Värdena är en speciell kod som representerar färgvärden från 0 till 255. Med hjälp av hexadecimala koder går det att få fram mer än 16 miljoner unika färger, vilket antas vara mer än det mänskliga ögat kan uppfatta.

**Valios testmetod för kaffefärger:
Testet genomfördes med mellanrostat kaffe i en kaffebryggare med kapacitet om 10 kaffekoppar. Kannan bryggdes med 10 strukna kaffemått och 10 koppar vatten. Kaffe mättes upp till 1,25 dl och hälldes i en vit porslinskopp med öra. Kall Valio laktosfri mellanmjölk 1,5% hälldes i det heta kaffet där olika mängd mjölk blandades i för att ta fram nyanserna. Färgkoder för nyanserna bestämdes i kontrollerat dagsljus mot färgkarta. Andra färgnyanser kan uppstå beroende på val av mjölkdryck, temperatur, typ av bryggare, typ av kaffe, val av kopp och ljus i rummet.

Om undersökningen
1) Undersökningen om kaffefärgpreferenser utfördes under perioden 15–17 augusti 2022 av YouGov på uppdrag av Valio. Sammanlagt genomfördes 1010 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Anette Björnlund, Media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se

Telefon: 0703 033 561

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.