Connect with us

Marknadsnyheter

Ny undersökning: Det här lägger vi pengarna på när ekonomin förbättras

Published

on

Hypoteket har i en ny undersökning frågat sina kunder hur de kommer att ändra sina vanor och sitt beteende när ekonomin förbättras 2025. Det vanligaste svaret är att man kommer att spara mer när ekonomin ljusnar. Det finns också de som planerar att spendera mera, framför allt på renovering.  Svensk ekonomi har inte riktigt kommit igång än, vilket också speglas i svaren i Hypotekets undersökning. 

Svensk ekonomi 

Även om inflationen har kommit ner så är priserna inte avsevärt lägre. De är fortfarande högre än vad de var och löneökningarna kompenserar inte de stigande priserna. Eftersom en majoritet av svenska folket har rörlig bolåneränta påverkades privatekonomin negativt när räntan steg, både snabbt och mycket. Nu när räntan sjunker, inflationen verkar ha toppat och det kommer skattelättnader kan man hoppas att konsumtionen kommer igång igen. Oron i omvärlden, Trump  och allmän osäkerhet verkar vara en hämsko för konsumtionen. 

– Många menar att konsumtionen står och stampar, att den inte riktigt tar fart. Hushållen vill inte bara läsa om den förbättrade privatekonomin utan verkligen uppleva den. Jag tror att när man insett att privatekonomin förbättrats under ett par månader har man både möjlighet och vilja att konsumera igen. Allt man upplevt som fördyrat vardagen  faller inte genast i glömska, och det är bra på sitt sätt, säger Claudia Wörmann, sparekonom på Hypoteket. 

Spara mera 

38 procent svarar att de kommer att spara mer när ekonomin förbättras. Individuella faktorer påverkar.  För en del personer innebär en förbättrad ekonomi att de kan fylla på sitt sparande igen. En del av förklaringen kan sannolikt också vara att det finns en större medvetenhet om att ekonomin kan förändras snabbt. Alla påverkades, i olika grad, av stigande räntor, ökade kostnader för livsmedel, drivmedel och el. I den dyrare vardagen  fanns det hushåll som behövde ta av sitt sparande, och de med bättre ekonomi dra ned på sparandet. Fler blev varse att ett sparande är viktigt och kan mildra omställningen till en vardag med dyrare omkostnader 

Spendera mera 

Inte bara privatekonomiska och individuella faktorer styr. Även krig, säkerhetshot och Donald Trump skapar osäkerhet och bidrar till att människor håller hårt i plånboken. Sjunkande räntor och ändrade skatteregler bidrar till förbättrad privatekonomi under 2025. Effekten kommer inte direkt, hushållen behöver sannolikt längre tid på sig innan de ändrar sitt beteende till följd av bättre ekonomi. Det finns en vilja att spendera mera när ekonomin förbättras. 22,5 procent planerar att spendera mera och flest personer har planer på att lägga pengarna på att renovera, följt av en utlandsresa. 

Det här planerar privatpersoner att lägga mer pengar på när ekonomin förbättras: 

Svaren i kronologisk ordning. 

  1. Renovera 
  2. Resa utomlands
  3. Köpa bil 
  4. Äta ute oftare 
  5. Inrikesresa
  6. Köpa dyrare livsmedel
  7. Köpa fritidshus 
  8. Köpa båt
  9. Köpa elcykel, scooter eller moppe 

Källa: Hypotekets kundpanel 

Övriga svar 

28 procent svarar att de inte kommer att ändra något i takt med att ekonomin förbättras. 9 procent kommer att amortera mera. 

– Det verkar finnas två läger. Dels de som planerar att spara mer och dels de som kommer spendera mer när privatekonomin förbättras. Jag tror inte att det är svårare än att de som tagit av sparade medel under perioden med dyrare kostnader i vardagen nu vill fylla på sitt sparande. Och de som redan har ett sparande planerar att spendera mera på konsumtion. Vår undersökning visar att den gamla regeln, spara först och spendera sen,  verkar stämma. Sen kan det finnas ett uppdämt behov av inköp, och det kan ju i högsta grad variera, säger Claudia Wörmann, sparekonom på Hypoteket. 

Om undersökningen

Frågan till Hypotekets kunder gick ut via ett digitalt nyhetsbrevi början av januari 2025. Frågan ställdes så här:

Föreställ dig att du får mer pengar i plånboken under 2025. Kommer du att ändra ditt beteende? Svara det du ser som mest troligt att du lägger dina pengar på. (1 svar).

Undersökningen genererade 597 svar från kunder med bolån hos Hypoteket. 

För mer information 

Claudia Wörmann, sparekonom på Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 – 90 68 14. 

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ola Klingenborg ny vd och koncernchef på Coor

Published

on

By

Ola Klingenborg tillträder som vd och koncernchef i Coor den 1 mars 2025. Ola Klingenborg efterträder Peter Viinpauu som varit tf vd och koncernchef sedan 1 december 2024.

Ola Klingenborg kommer närmast från rollen som VD för Coor i Sverige, en roll han tillträdde den 7 januari 2025. Innan dess arbetade Ola som koncernchef för omsorgsbolaget Team Olivia och har även bred erfarenhet från Clear Channel, en upphandlingsbaserad affär inom både privat och offentlig sektor. Ola har också en bakgrund som managementkonsult på McKinsey&Company.

          Jag är mycket glad över att Ola har tackat ja till rollen som vd och koncernchef. Han är en stark ledare med omfattande erfarenhet av strategi och förändringsledning. Det är också mycket fördelaktigt att Ola har en bakgrund inom vårdbranschen och erfarenhet av att leda stora företag med många anställda. Med sitt starka kundfokus och stora intresse för människor är jag övertygad om att Ola kommer att bidra till vår fortsatta utveckling, säger Mats Granryd, styrelseordförande i Coor.

Rekryteringen av en efterträdare till Ola Klingenborgs roll som VD för Coor i Sverige har påbörjats. Under en övergångsperiod kommer Ola Klingenborg att inneha både rollen som vd och koncernchef för Coor och rollen som vd för Coor i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Granryd, styrelsens ordförande
+46 70 780 30 00
mgranryd@gsma.com

Ola Klingenborg, tillträdande vd och koncernchef Coor

+46 702-68 64 30

ola.klingenborg@coor.com

 

Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com

 

Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörandeden 17 februari 2025 kl. 11.00 CET. 

Om Coor:

Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.

Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.

Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 7, 2025

Published

on

By

Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 10 februari 2025 och 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).

Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.

Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier): Viktat genomsnittspris per dag (SEK): Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK):
10 feb 2025 54 000 280,2540 15 133 716
11 feb 2025 54 000 278,7589 15 052 981
12 feb 2025 54 000 279,2098 15 077 329
13 feb 2025 54 000 282,7463 15 268 300
14 feb 2025 54 000 283,0950 15 287 130
Total ackumulerat under vecka 7, 2025 270 000 280,8128 75 819 456
Total ackumulerat under återköpsprogrammet 9 072 000 298,1070 2 704 426 947

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 9 072 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 58 973 654 aktier av serie A och 643 368 835 aktier av serie B.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2024 hade Essity en nettoomsättning på cirka 146 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LFV Aviation Consulting och Knowledge Agency samverkar för att främja digitaliseringen av flygtrafiken

Published

on

By

LFV Aviation Consulting AB och Knowledge Agency Europe AB har tecknat ett ramavtal om att dela resurser och samarbeta i internationella projekt. Båda parter ser fram emot att stärka relationerna mellan de två företagen. Huvudfokus för samverkan är System Wide Information Management, SWIM.

Betydelsen av SWIM för Air Traffic Management, ATM, kan inte överskattas. Med den ständigt ökande komplexiteten i flygtrafiken och den växande efterfrågan på säkrare och effektivare verksamhet blir implementeringen av SWIM inte bara en fördel utan ett regulatoriskt krav.

SWIM består av standarder, infrastruktur och styrning som möjliggör hantering av Air Traffic Management och dess utbyte mellan kvalificerade parter via interoperabla tjänster

Driva innovation inom flygledningstjänst

– Vi ser en stor efterfrågan på expertis och tjänster relaterade till området Air Traffic Management och särskilt SWIM-tjänster runt om i världen. Genom att samarbeta med Knowledge Agency stärker vi tillsammans den svenska närvaron på den globala flygmarknaden med ett starkt team av experter med nyckelkunskap inom SWIM, säger Maria Wall Petrini, VD på LFV Aviation Consulting AB

– Den globala marknaden återhämtar sig i snabb takt efter Covid och vi ser ett växande behov av modernisering och digitalisering av flygtrafikledningen för att bli mer effektiv och även för att öka kapaciteten och säkerheten på och kring flygplatser. Vi ser fram emot att arbeta närmare teamet från LFV Aviation Consulting, säger Peter Olofsson, VD på Knowledge Agency Europe AB.

Framtiden för SWIM

– Rätt information vid rätt tidpunkt är avgörande för att förbättra beslutsprocesserna, optimera resursutnyttjandet och minska potentiella risker. SWIM främjar en samarbetsmiljö där intressenter kan utbyta kritiska data sömlöst och därigenom främja ett mer flexibelt ekosystem för transporter, säger Peder Blomqvist, CIO och ”Father of SWIM” på Knowledge Agency Europe AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Wall Petrini
CEO, LFV Aviation Consulting AB
maria.wallpetrini@lfv.se
+46 708 148653

Peter Olofsson
CEO, Knowledge Agency Europe AB
peter.olofsson@knowledgeagency.se          
+46 709 595900

Peder Blomqvist
CIO, Knowledge Agency Europe AB
peder.blomqvist@knowledgeagency.se
+46 733 477471

Om LFV Aviation Consulting:

LFV Aviation Consulting AB är ett dotterbolag till Luftfartsverket (LFV), med syfte att marknadsföra LFV utomlands och att genomföra internationella projekt inom det civila luftfartsområdet.

Företaget erbjuder ett komplett utbud av toppmoderna tjänster, från utbildning till ANS-operationer till tillhandahållande av olika komplexa ANS- och flygplatsrelaterade tekniska tjänster till kunder över hela världen.

LFV Aviation Consulting har levererat tjänster till flygplatser, leverantörer av flygtrafiktjänster, luftfartsinstitutioner, Eurocontrol, EU, European Space Agency, ICAO och i mer än 50 länder runt om i världen.

Om Knowledge Agency:

Knowledge Agency Europe AB levererar innovativa lösningar för att modernisera och digitalisera flygtrafiksystem, med fokus på att förbättra säkerhet, effektivitet och kapacitet.

Sedan 2009 har KA levererat expertis och rådgivning inom informationshantering i komplexa miljöer internationellt. KA har bland annat levererat tjänster till SESAR, Eurocontrol, ENAV, NATS och LFV.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.