Connect with us

Marknadsnyheter

Nya arbetssätt ger mer tid för vårdens medarbetare

Published

on

on, okt 18, 2017 14:12 CET

PRESSMEDDELANDE

Idag beslutade regionstyrelsen att införa ett nytt arbetsätt inom den östgötska vården. Metoden
bygger på
att skapa en
förändring av arbetsuppgifter för
att använda rätt kompetens för rätt uppgift.
Det sker
genom införa
ndet

av
vårdnära service
som
har prövats i
ett
pilotprojekt
i verksamheter i Linköping och Motala. R
esultaten är goda och kan nu införas brett inom regionens verksamhet.

Syftet med att införa det nya arbetssättet är att avlasta vårdpersonalen och frigöra tid för vårdrelaterat patientnära arbete. Det är viktigt att vårdutbildad personal får använda sin arbetstid och sin kompetens till vårdrelaterat patientnära arbete som kräver vårdkompetens. För att nå dit måste vårdpersonalen ges ökade möjligheter att fokusera på vård och omvårdnad i stället för att utföra arbetsuppgifter som inte kräver vårdkompetens. Metoden avlastar vårdpersonalen genom att servicepersonal utför serviceuppgifter.

– Det finns många arbetsuppgifter som idag utförs av vårdutbildad personal som mycket väl kan utföras av någon annan. Genom att anställa servicepersonal avlastar vi våra sjuksköterskor och undersköterskor, säger Anders Härnbro (S), regionråd med ansvar för personalfrågor.

Arbetsmarknadsprognoser säger att bristen på specialistsjuksköterskor fortsätter öka och att det även blir brist på undersköterskor, något som pilotenheterna redan märker av. Detta innebär att det är ännu viktigare att vårdpersonal ägnar sig åt vård – rätt använd kompetens.

– Omfördelningen av arbetsuppgifter har i pilotprojekten visat flera fördelar. Våra medarbetare får mer tid för patienterna och blir mer effektiva i sitt arbete. Piloten har exempelvis visat att en undersköterska fått avsevärt mer tid per arbetspass för vård och patientarbete, säger Anders Härnbro (S), regionråd.

 

Exempel på fördelar som pilotprojekten visat är:

Kvalitet i vården

Exempel på ökad vårdkvalitet är att varje undersköterska lägger två timmar mer per arbetspass på patientarbete och omvårdnad istället för service. Undersköterskorna slipper bli avbrutna i sitt arbete och kan slutföra det i lugn och ro, vilket ökar patientsäkerheten. Vårdpersonalen upplever också att de kan samtala med patienter och anhöriga utan att känna stress och istället vara ”här och nu” i samtalet. Patientenkäten visar att patienterna upplever att de får hjälp snabbare när de ringer på klockan. Patienterna får också bättre information om olika kostalternativ samt får välja vad de vill äta i större utsträckning än tidigare när servicepersonalen tar upp matbeställningarna.

Kvalitet inom service

Sedan servicepersonalen tog över den dagliga patientnära städningen och hemgångsstädningen ses en stor kvalitetsförbättring. Städkvaliteten för all patientnära städning kontrolleras med objektiva mätmetoder. Resultatet förbättrades från 30% godkända mätningar till 72% när servicepersonalen tog över. Bra städkvalitet är en av åtta viktiga faktorer för att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner. En vårdskada innebär i genomsnitt 6 extra vårddygn. Ett vårddygn i regionen kostar i genomsnitt 12 800 kr enligt KPP 2016.

Effektivitet i vården

Att undersköterskorna kan lägga två timmar mer per arbetspass på omvårdnad har bland annat lett till att patienterna på ortopeden är utskrivningsklara på ”rätt” dag i högre utsträckning än tidigare, vilket gör att medelvårdtiden minskar och patientflödet ökar. En minskning av medelvårdtiden med 0,1 dag ger en besparing på 1,5 milj kr/år.

Effektivitet inom service

När servicepersonal tar hand om service kan arbetet effektiviseras. Ett exempel på detta är att hemgångsstädningar nu samordnas med ordinarie lokalvård så att servicepersonalen rengör och desinficerar de patientnära ytorna samt bäddar rent sängen medan lokalvårdaren städar golv och toalett. Tidigare städades golv och toalett både av vårdpersonalen när de hemgångsstädade samt av lokalvårdaren.

Medarbetarperspektivet

Vårdpersonalen upplever mindre stress sedan metoden infördes. Sjuksköterskorna vet att undersköterskorna hinner med sitt arbete och kan därmed koncentrera sig på sitt eget arbete. Både korttidssjukskrivningar och övertid har minskat mer på pilotenheterna än i regionen som helhet. Flera av medarbetarna som började arbeta inom metoden när det infördes på piloterna har valt att studera vidare till undersköterska eller sjuksköterska.

 

För mer information:

Anders Härnbro (S), regionråd med ansvar för personalfrågor, 072-451 74 30 

 

Koalition för Östergötland är den politiska majoriteten i Region Östergötland bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Högpotent cannabis kan påverka DNA och signalera psykosrisk

Published

on

By

Forskare vid King’s College London har upptäckt att användning av högpotent cannabis (med THC-halt över 10 %) lämnar unika spår i DNA, vilket kan kopplas till ökad risk för psykos. Studien, publicerad i Molecular Psychiatry, är den första att visa hur frekvent cannabisbruk påverkar DNA-metylering, en process som förändrar geners funktion utan att ändra DNA-sekvensen.

Resultaten visade att de som ofta använder högpotent cannabis uppvisar förändringar i gener relaterade till energiproduktion och immunsystemet, särskilt genen CAVIN1. Dessa förändringar kan kopplas till en ökad sårbarhet för psykos, vilket öppnar möjligheter för framtida blodprov som kan identifiera riskindivider.

Källa: news-medical

nature

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecallers valberedning inför årsstämman 2025

Published

on

By

Följande representanter för Truecaller AB:s största aktieägare per 30 september 2024, kommer tillsammans med styrelsens representant Alan Mamedi, att ingå som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2025.

  • Kamjar Hajabdolahi, utsedd av Nami Zarringhalam
  • Sven Törnkvist, utsedd av Alan Mamedi
  • Mattias Lampe, utsedd av Peak XV

Truecaller AB:s årsstämma kommer att hållas fredagen den 23 maj 2025 i Stockholm.

 

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till investors@truecaller.com, senast den 31 januari 2025.

 

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramlösa shipping (publ) bjuder in till presentation av kvartalsrapport juli-september 2024 den 26 november 2024, kl. 9:30

Published

on

By

Tisdagen den 26 november publicerar Ramlösa shipping AB (publ) sin delårsrapport för perioden juli-september 2024. Med anledning av detta bjuder Ramlösa Shipping in till en digital presentation via Teams där vd Stefan Norrsell kommer kommentera resultatet och svara på frågor, tillsammans med Magnus Granander styrelseledamot och CFO Fredrik Stenberg.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på:  https://www.ramlosashipping.se/investerare/rapporter/

Presentationen inleds kl. 9.30 och hålls på svenska.

Föranmälan krävs och görs till elin.eriksson@skillscorp.se

För ytterligare information, vänligen kontakta

VD Stefan Norrsell

Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se

Telefon: 070 -256 15 03

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.