Connect with us

Marknadsnyheter

Nya listningar för DUG Foodtech i Tyskland

Published

on

DUG Foodtech får fler kunder och nya listningar på den tyska marknaden.

2025 inleds med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

 

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

 

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

 

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa och leverera hållbara och innovativa livsmedelslösningar till en alltmer medveten konsumentbas.

 

Fakta om den tyska marknaden

Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas nå 2,78 miljarder USD år 2030, med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 12,14 % under prognosperioden (2025–2030).*

 

Fakta om den tyska detaljhandeln

De fyra största dagligvarukedjorna i Tyskland har tillsammans 26 086 butiker:**

  • Edeka – 11 126 butiker
  • Lidl & Kaufland – 4 020 butiker
  • Rewe – 6 725 butiker
  • Aldi – 4 215 butiker

 

Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-17 klockan 08:30 CET.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

Tel: +46 732 22 76 35

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

 

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

 

*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/germany-non-dairy-milk-market

** https://ecommercegermany.com/blog/supermarket-chains-in-germany

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ngenic offentliggör tilläggsprospekt

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I USA, AUSTRALIEN, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, HONGKONG, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDKOREA, RYSSLAND, BELARUS ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER NÅGON ANNAN ÅTGÄRD UTÖVER VAD SOM KRÄVS ENLIGT SVENSK RÄTT

Ngenic AB (“Ngenic” eller “Bolaget”) har upprättat ett tilläggsprospekt (”Tilläggsprospektet”) till det prospekt som godkändes av Finansinspektionen och offentliggjordes den 7 januari 2025 (”Prospektet”). Tilläggsprospektet är en del av och ska läsas tillsammans med Prospektet.

Tilläggsprospektet har upprättats med anledning av att Bolaget har erhållit ytterligare garantiåtaganden om cirka 3,5 MSEK, vilket Bolaget genom pressmeddelande offentliggjorde den 14 januari 2025.

Tilläggsprospektet har upprättats i enlighet med artikel 23 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Tilläggsprospektet är en del av, och ska i alla avseenden läsas tillsammans med, Prospektet. Prospektet och Tilläggsprospektet finns tillgängliga på Bolagets hemsida, www.ngenic.se, och Sedermera Corporate Finance hemsida, www.sedermera.se.

Investerare som före offentliggörandet av Tilläggsprospektet har gjort anmälan eller på annat sätt samtyckt till teckning av units i företrädesemissionen har enligt artikel 23.2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 rätt att återkalla sin anmälan inom tre arbetsdagar från offentliggörandet av Tilläggsprospektet, det vill säga till och med den 22 januari 2025. Återkallande ska meddelas till Nordic Issuing AB, ämne: NGENIC ÅTERKALLANDE, e-post: info@nordic-issuing.se. Investerare som anmält sig för teckning av units genom förvaltare ska kontakta sin förvaltare avseende återkallelse. Anmälan som ej återkallas inom angiven tid kommer att förbli bindande och om investerare önskar kvarstå vid sin teckning av units behöver denne ej vidta några åtgärder.

För fullständiga villkor och övrig information om Företrädesemissionen hänvisas till Prospektet och Tilläggsprospektet.

Rådgivare

I samband med Företrädesemissionen är Sedermera Corporate Finance AB finansiell rådgivare, Advokatfirman Lindahl AB är legal rådgivare och Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut.

Kontaktinformation

För mer information om Bolaget, vänligen kontakta:
Björn Berg, VD Ngenic AB
E-post: bjorn.berg@ngenic.se
Telefon: +46 70 570 70 17.

För ytterligare information om Företrädesemissionen, vänligen kontakta:
Sedermera Corporate Finance AB
Telefon: +46 40 615 14 10
E-post: cf@sedermera.se
Hemsida: www.sedermera.se

 

 

Om Ngenic

Ngenic är ett ledande energiteknikföretag som arbetar med digitalisering och effektivisering av energisystem, med energiföretag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och villaägare som kunder. Produkterna och systemet möjliggör ett mer kostnadseffektivt utnyttjande av befintlig infrastruktur i el- och fjärrvärmenät samtidigt som kundvärdet av energileveransen ökar. Energieffektiviseringsföretagen (EEF) utsåg Ngenic till Årets framtidsföretag 2019. Huvudkontoret ligger i Uppsala. Ngenic är noterat på Spotlight Stock Market (ticker: NGENIC). För mer information, besök: www.ngenic.se
 

VIKTIG INFORMATION

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Ngenic i någon jurisdiktion, varken från Ngenic eller från någon annan. 

 

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Ett prospekt, motsvarande ett EU-tillväxtprospekt, avseende Företrädesemissionen som avses i detta pressmeddelande har upprättats och publicerades av Bolaget den 7 januari 2025.

 

Detta pressmeddelande varken identifierar eller utger sig för att identifiera risker (direkta eller indirekta) som kan vara hänförliga till en investering i Bolaget. Informationen i detta pressmeddelande är endast till för att beskriva bakgrunden till Företrädesemissionen och gör inget anspråk på att vara fullständigt eller uttömmande. Ingen försäkran ska lämnas med anledning av informationen i detta pressmeddelande avseende dess noggrannhet eller fullständighet. Sedermera agerar för Ngenic i samband med Företrädesemissionen och inte för någon annans räkning. Sedermera är inte ansvarig gentemot någon annan för att tillhandahålla det skydd som tillhandahålls deras kunder eller för att ge råd i samband med Företrädesemissionen eller avseende något annat som omnämns häri.

 

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydkorea, Ryssland, Belarus eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

 

I Storbritannien distribueras och riktas detta pressmeddelande, och annat material avseende värdepapperen som omnämns häri, endast till, och en investering eller investeringsaktivitet som är hänförlig till detta dokument är endast tillgänglig för och kommer endast att kunna utnyttjas av, ”qualified investors” (i betydelsen i den brittiska versionen av förordning (EU) 2017/1129 som är en del av brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018) som (i) har professionell erfarenhet i frågor som rör investeringar som faller inom den vid var tid gällande Artikel 19(5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”), (ii) är personer som omfattas av Artikel 49(2) (a) till (d) (”high net worth companies, unincorporated associations etc.”) i Ordern, (iii) är utanför Storbritannien, eller (iv) är personer till vilka en inbjudan eller incitament att delta i investeringsverksamhet (i den mening som avses i avsnitt 21 i Financial Services and Markets Act 2000) i samband med emission eller försäljning av värdepapper på annat sätt lagligen kan riktas till eller medverkas i riktandet till (alla sådana personer benämns tillsammans ”relevanta personer”). Detta pressmeddelande är endast riktat till relevanta personer och personer som inte är relevanta personer får inte agera på eller förlita sig på informationen i detta pressmeddelande. En investering eller investeringsåtgärd som denna kommunikation avser är enbart möjlig för relevanta personer och kommer endast att fullföljas med relevanta personer.

 

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Ngenic aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”kommer”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

 

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller, Spotlight Stock Markets regelverk eller Nasdaq First North Growth Markets för Bolaget aktuella regelverk för emittenter.

 

INFORMATION TILL DISTRIBUTÖRER

I syfte att uppfylla de produktstyrningskrav som återfinns i: (a) Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU om marknader för finansiella instrument, i konsoliderad version, (”MiFID II”); (b) artikel 9 och 10 i Kommissionens delegerade direktiv (EU) 2017/593, som kompletterar MiFID II; och (c) nationella genomförandeåtgärder (tillsammans ”Produktstyrningskraven i MiFID II”) samt för att friskriva sig från allt utomobligatoriskt, inomobligatoriskt eller annat ansvar som någon ”tillverkare” (i den mening som avses enligt Produktstyrningskraven i MiFID II) annars kan omfattas av, har de erbjudna aktierna varit föremål för en produktgodkännandeprocess, som har fastställt att dessa värdepapper är: (i) lämpliga för en målmarknad bestående av icke-professionella investerare och investerare som uppfyller kriterierna för professionella kunder och godtagbara motparter, såsom definierat i MiFID II; och (ii) lämpliga för spridning genom alla distributionskanaler som tillåts enligt MiFID II (”Målmarknadsbedömningen”).

 

Oaktat Målmarknadsbedömningen bör distributörer notera att: priset på Bolagets aktier eller teckningsoptioner kan sjunka och investerare kan förlora hela eller delar av sin investering, att Bolagets aktier och teckningsoptioner inte är förenade med någon garanti avseende avkastning eller kapitalskydd och att en investering i Bolagets aktier eller teckningsoptioner endast är lämplig för investerare som inte är i behov av garanterad avkastning eller kapitalskydd och som (ensamma eller med hjälp av lämplig finansiell eller annan rådgivare) är kapabla att utvärdera fördelarna och riskerna med en sådan investering och som har tillräckliga resurser för att bära de förluster som en sådan investering kan resultera i. Målmarknadsbedömningen påverkar inte andra krav avseende kontraktuella, legala eller regulatoriska försäljningsrestriktioner med anledning av Företrädesemissionen.

 

Målmarknadsbedömningen utgör, för undvikande av missförstånd, inte (a) en ändamålsenlighets- eller lämplighetsbedömning i den mening som avses i MiFID II eller (b) en rekommendation till någon investerare eller grupp av investerare att investera i, förvärva, eller vidta någon annan åtgärd avseende Bolagets aktier eller teckningsoptioner.

 

Varje distributör är ansvarig för att genomföra sin egen Målmarknadsbedömning avseende Bolagets aktier samt för att besluta om lämpliga distributionskanaler.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindex gör det enklare för sina kunder att ge kläder nytt liv

Published

on

By

Lindex introducerar en ny konsument-till-konsument-plattform (C2C) som gör det enkelt och tryggt för kunder att köpa och sälja tidigare använda Lindex-plagg. Satsningen är en del i Lindex strategi att utforska nya affärsmodeller och tjänster samt driva sin cirkulära transformation.

A person with long blonde hair Description automatically generated

”Vi vill inspirera våra kunder att ta vara på och älska de kläder de redan har och göra det enkelt att låta plagg som inte längre används att få nya ägare. Tillsammans med vår befintliga tjänst för barn- och babykläder gör vi det nu möjligt att förlänga livslängden på fler plagg samt bidra till mer ansvarsfulla och medvetna val. Genom innovation och nya idéer utforskar vi ständigt hur vi kan möta våra kunders föränderliga behov och samtidigt ha en positiv påverkan i hela vår värdekedja”, säger Caroline Öhgren, Chief Commercial Officer på Lindex.

Plattformen kompletterar Lindex befintliga insamlingsprogram där kunder, i Sverige, kan skicka in barn- och babykläder och få ersättning. Med den nya konsument-till-konsument-plattformen introduceras nu även en lösning för damkläder, där kunder enkelt kan köpa och sälja plagg direkt till varandra och ge kläderna ett nytt liv.

”Vi är stolta över att samarbeta med Lindex. Deras ambitiösa arbete mot cirkulära kundresor, genom bland annat secondhand, går hand i hand med vårt arbete. Detta partnerskap är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för modebranschen. Vi är imponerade av Lindex mod att våga testa, lära, förnya och samarbeta längs vägen. Samarbetet har präglats av snabbt och agilt arbetssätt vilket visar på Lindex förmåga att vara en banbrytare inom branschen”, säger Karin Rehnberg, VD och medgrundare Revive Retail.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson, Head of Communications
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 17 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp Ytterligare information finns på www.lindex.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ett öppet brev till Spotify från Musikerförbundet, Symf & SAMI

Published

on

By

Musiken berikar våra liv. Men musikalisk mångfald och kreativitet kan inte tas för given, utan är kraftigt hotad av nya affärsmodeller.

Den ökade tillgängligheten av musik som streamingen har gett har varit revolutionerande, inte minst tack vare Spotify. Men samtidigt som streamingtjänsterna gör det möjligt att nå miljontals låtar med några enkla klick, innebär affärsmodellerna i dagsläget ett hot mot musiklivets framtid. De algoritmstyrda rekommendationerna i kombination med den kortsiktiga vinstjakten hotar att på sikt kväva den musikaliska mångfalden och reducera musikupplevelsen till standardiserade spellistor med billig generisk musik. Värdet på musik hotas i grunden, och i förlängningen musikers och artisters möjlighet till försörjning.

Den amerikanska journalisten Liz Pellys nyligen publicerade bok ’Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist’ kastar nytt ljus över hur Spotifys strategi påverkar musikens ekosystem. Hon beskriver på djupet hur så kallade “fake-artister”, som producerar billig musik i ett flertal genrer, blivit en del av Spotifys strategi för att minska kostnaderna för musik genom att styra lyssnarna till denna lågprismusik och därmed öka vinsterna. De som drabbats negativt är de artister som får den vanliga ersättningen och blir bortvalda från de populära spellistorna. Enligt Liz Pelly har musiker bakom sådana ”fake-artister” kallat det för ett ”race to the bottom” och även Spotifys egna anställda ska ha uttryckt oro.

Det som beskrivs i Liz Pellys bok är både cyniskt och ohållbart. Det är också djupt orättvist och underminerar förutsättningarna för artister och musiker att nå ut och försörja sig. Vi på Musikerförbundet, Symf och SAMI vill ha svar från ansvariga på Spotify:

  • Vi vill veta hur det program som beskrivs i Liz Pellys bok (Perfect Fit Content) fungerar och hur det, enligt era analyser, påverkar musikens ekosystem.
  • Hur tar Spotify ansvar för att bidra till ett hållbart musikliv?
  • Hur säkrar ni att artisters och musikers perspektiv inkluderas i er verksamhet?

För oss är vägen framåt tydlig. Vi kan inte sitta och se på medan musikens ekosystem urholkas. Vi förväntar oss konkreta svar och genuina åtaganden från Spotify. Framtidens musikliv står på spel!

Som musikjournalisten Ted Gioia konstaterar står vi inför ett vägval: antingen hittar vi hållbara lösningar inom de befintliga systemen, eller så måste vi som värdesätter musiken före kortsiktiga vinster skapa nya alternativ.

Med hopp om ett levande musikliv,

Karin Inde
Ordförande, Musikerförbundet

Gunnar Jönsson
Ordförande, Symf

Stefan Lagrell
VD, SAMI

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
070-444 72 28

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.