Connect with us

Marknadsnyheter

Nya papperspåsar för avfall testas i Värmland

Published

on

Bärkassar av papper blir allt vanligare i sopkärlen i takt med att plastpåsarna fasas ut i handeln. Men de är inte anpassade för restavfall och skapar problem för hushåll, sophämtare och energibolag. Nu samverkar fyra värmländska aktörer för att lösa utmaningen och ge papperspåsen en given plats i sopsystemet.

Sedan i våras har Karlstads Energi AB, Paper Province, Nordic Paper och Norbag samarbetat för att ta fram en helt ny typ av papperspåse för restavfall. Den nya påsen har potential att göra sophanteringen effektivare samt mer hållbar.

Plastpåsar blir allt sällsyntare, vilket påverkar hur vi hanterar vårt avfall. Karlstads Energi har märkt av detta i form av fler papperspåsar i sopkärlen, men även mer löst skräp. Detta beror på att papperskassar är svårare att försluta än de av plast.

– Den nya papperspåsen ska vara förslutningsbar, vilket gör den till ett bättre alternativ för restavfallet än de pappersbärkassar som vi idag ser blir allt vanligare i soptunnorna, säger David Bohn Stoltz, affärsutvecklare på Karlstads Energi.

En förslutningsbar påse förenklar hanteringen väsentligt då avfallet inte riskerar att falla ut i avfallskärlet. Det innebär också att kärlen inte behöver tvättas lika ofta.

Mer hållbart alternativ

Karlstads Energi vill att papperspåsen ska bli mer kostnadseffektiv samt skonsammare mot miljön än de bärkassar av plast som ofta används som soppåsar. Förhoppningen är också att den fiberbaserade påsen på sikt ska kunna bli ett mer hållbart alternativ till de avfallspåsar av plast som säljs på rulle i butikerna.

Om plastpåsarna byts ut minskar mängden plast i avfallsförbränningen och således även förbränningens koldioxidutsläpp.

– För Nordic Papers del är det här helt i linje med många kunders önskemål om att ersätta plast med papper. Vårt starka kraftpapper gjort på förnyelsebar lokal råvara ökar ständigt i efterfrågan. Att dessutom samarbeta med andra värmländska aktörer är något vi gjort tidigare och som synes gärna fortsätter att göra, säger Pia Lundin produktchef för kraftpapper på Nordic Paper.

Pilottester i Karlstad

Utvecklingen av den nya papperspåsen är på god väg och inom kort kommer utvalda hushåll i Karlstad att få testa den. Målet är att kunna sälja påsen i butik under 2022.

Utvecklingsprojektet leds av Karlstads Energi och övriga aktörer bidrar med papper, påstillverkning, tryck, pilottest, rådgivning samt utvärdering och marknadsföring.  

För mer information, kontakta:

Nordic Paper
Marie Stenquist
Telefon: 072-5189773
E-post: marie.stenquist@nordic-paper.com

Karlstads Energi:
David Bohn Stoltz, affärsutvecklare
Telefon: 054-540 40 64
E-post: david.bohn.stoltz@karlstad.se

Paper Province
Peter Edberg, projektledare
Telefon: 073-061 75 17

Norbag
Jerry Andersson, platschef
Telefon: 070-007 20 67
E-post: jerry.andersson@norbag.com

Nordic Paper är en skandinavisk specialpappersproducent, som tillverkat högkvalitativt papper sedan 1800-talet. Vi är en ledande leverantör av kraftpapper och naturligt fettresistent livsmedelspapper. Våra produkter är baserade på förnyelsebara skogsråvara från lokala skogar. Från våra fyra skandinaviska pappersbruk levererar vi till kunder i över 70 länder. Nordic Paper hade 2020 intäkter om cirka MSEK 2 900, cirka 630 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.nordic-paper.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.