Connect with us

Marknadsnyheter

Nya regler stärker kontrollen inom transportbranschen och motverkar fusk

Published

on

Regeringen har i dag beslutat om ett antal nya regler som ska göra det svårare att utnyttja utländska yrkesförare, som stärker kontrollen av transportföretagen och som medför hårdare sanktionsavgifter vid fusk. Förordningarna träder i kraft den 2 och 21 februari 2022. 

– Regeringen har varit drivande i EU för att få igenom mobilitetspaketet med krav på att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar. Nu införs delar av paketet genom skärpta regler för användningen av utländska fordon, bättre kontroller av transportföretagen och ytterligare utökade sanktionsmöjligheter. Det är bra, jag vill ha ordning och reda på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

I juni 2020 antogs mobilitetspaketet i EU. Reformen innebär skärpta regler för transportbranschen inom tre områden – utstationering, kör-och vilotider och cabotagetransporter. Som ett led i arbetet med att genomföra mobilitetspaketet har regeringen beslutat om en rad förordningsändringar inom området.

För att motverka att utländska transportföretag missbrukar reglerna om kombinerade transporter kommer nu de begränsningar som gäller för cabotagetransporter gälla samtliga inrikestransporter som utförs av utländska åkerier inom Sverige. Tidigare har godstransporter som genomförs med flera olika transportslag under vissa förutsättningar varit undantagna från de så kallade cabotagereglerna, det vill säga de regler som innebär att utländska åkerier registrerade i ett EU-land tillfälligt kan genomföra inrikestransporter.

För att det inte ska vara möjligt att kringgå dessa regler och använda bulvanverksamhet i Sverige skärps även bestämmelserna kring användning av utländska fordon. Detta innebär att svenska transportföretag enbart får använda utländska fordon om det föreligger särskilda skäl och utländska fordon får enbart köras av tillståndshavaren eller dennes personal.

Övriga förordningsändringar rör bland annat skärpta kontroller av kör-och vilotider. Exempelvis ska Polismyndigheten utföra vägkontroller för att säkerställa att reglerna om vägarbetstid efterlevs och en sanktionsavgift för utebliven registrering av gränspassage i fordonets färdskrivare införs.

Regeringen väntas lämna en proposition till riksdagen under våren som genomför de återstående delarna av mobilitetspaketet. Däribland krav som ska säkerställa att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.

Kontakt:

Jennie Zetterström
Pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth
Mobil 073-053 92 70
jennie.zetterstrom@regeringskansliet.se

Fakta: 

Utländska åkerier som är registrerade i ett EU-land har under vissa förutsättningar rätt att genomföra tillfälliga inrikestransporter inom ett annat EU-land. Detta kallas för cabotagetransporter.

Hårdare tag mot fusket i transportbranschen – Regeringen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.