Connect with us

Marknadsnyheter

Nya, spännande butiker och koncept till Westfield Mall of Scandinavia

Published

on

Många spännande nyheter i Westfield Mall of Scandinavia. & Other Stories uppdaterar sitt butikskoncept i ny lokal och Kids Brand Store, Pilgrim och Normal öppnar nya butiker. Lindt satsar på en svensk flagship store, Lakrids by Bülow har öppnat nytt, La Botanica har smygöppnat och TAG Heuer inviger officiellt sin butik som öppnade under sommaren.

Hösten 2023 bjuder på många spännande nyheter i Westfield Mall of Scandinavia. & Other Stories, som flyttade ut från sin lokal den 14 augusti, öppnar upp igen i ny lokal på plan 1 i Flagship Avenue – mitt emot deras tidigare lokal. Butiken kommer att presentera ett uppdaterat butikskoncept.

”Sedan öppningen av vår första butik i Westfield Mall of Scandinavia 2015, har & Other Stories butikskoncept utvecklats och nu ser vi fram emot att återigen möta våra kunder med en ny och inspirerande butiksupplevelse”, säger Anna Geijer, Head of Expansion på & Other Stories

I september öppnar Kids Brand Store en helt ny butik bredvid Jackie på plan 1 i Designers Gallery, som kommer att erbjuda kläder för barn och unga inom både vardag, fest, träning och de senaste trenderna. Kedjan samarbetar med flertalet stora modevarumärken som bland andra Lyle and Scott, Polo Ralph Lauren, Nike och Gant där de handplockar utbudet och ambitionen är att erbjuda så hållbart mode som möjligt.

”Vi är glada att öppna ytterligare en mötesplats i Stockholm där vi får chansen att träffa och inspirera våra kunder – den modemedvetna killen eller tjejen som söker de senaste trenderna eller mamman som behöver hjälp att hitta rätt kläder till sina barn. Lokalen i Westfield Mall of Scandinavia ger oss alla förutsättningar i vår resa, som den ledande destinationen för ungdomsmode i Norden”, säger Jonas Nilsson, CFO Kids Brand Store

Normal, med sitt koncept ”helt normala varor till helt onormala priser” öppnar butik på plan 0 vid BikBok. Normal säljer märkesvaror till fasta, låga priser inom personlig vård och hushållsartiklar, samt ett stort antal dagligvaror. De erbjuder välkända varumärken som bland annat L´Oréal, Gillette, Colgate och Ajax. I dagsläget har Normal över 500 butiker i Europa varav 88 i Sverige. Butiken kommer att öppna senast i början på 2024.   

Vi ser verkligen fram emot att öppna i Westfield Mall of Scandinavia. Vårt koncept skiljer sig från andra detaljhandelskedjor med våra onormalt låga priser och vi tror att denna etablering kommer att uppskattas av våra kunder”, säger Jan Nyberg, Sverigechef på Normal

I oktober öppnar det danska varumärket Pilgrim sin tredje butik i Stockholm, i Westfield Mall of Scandinavia. Varumärket, som säljer handgjorda smycken och solglasögon, har funnits i 40 år och säljs idag i 50 länder världen över.

Lundbergs Handskar & Väskor flyttar till en ny lokal på plan 0, där de kommer att erbjuda sitt sortiment inom handskar, väskor och resväskor. Öppningen är planerad till slutet på september.  

La Botanica, som erbjuder en fantastisk buffé med smaker från hela världen, har smygöppnat på våning 2 intill O’learys. Den officiella öppningen dröjer ett par veckor till men redan nu kan man besöka restaurangen.

Under sommaren öppnade den vietnamesiska restaurangen Hello Bamii och i oktober presenterar Joe & Juice sitt nya designkoncept. Konceptet innebär bland annat en ny färgpalett och ett fortsatt fokus på design i inredningen för att skapa en ljus och fräsch känsla. Besökaren kommer att mötas av en digitaliserad meny tillsammans med andra innovativa idéer som verkställs för att optimera gästupplevelsen.

Lakrids by Bülow har nyligen öppnat butik på Flagship Avenue där de erbjuder gourmetlakrits med starkt fokus på lakrits med choklad.

”Vår vision är att får världen till att älska lakrits under devisen ”We make the world love liquorice”. Vi uppfann gourmetlakrits och är så glada över att vi nu öppnar vår fjärde butik i Stockholm och vår 30:e butik i världen i Skandinaviens största shoppingcenter. Butiken, som innehåller vårt fulla sortiment med ett starkt fokus på lakrits med choklad, erbjuder spännande limited editions och produkter som endast kan erhållas i våra egna butiker”, säger Fredrik Nilsson, VD Lakrids By Bülow.

Lindt satsar på en svensk flagship store genom att flytta till en större lokal på plan 1 intill Peak Performance och Samsonite. Där kommer de att erbjuda kunderna nya spännande smaker i sitt ordinarie sortiment, samtidigt som de lanserar det nya konceptet Grema Gelata tillsammans med varma och kalla drycker. Butiken öppnar i början på november med en mängd härliga erbjudanden.

”Vi ser fram emot att fortsätta förtrolla kunderna med vår choklad och nu med ett utökat sortiment. Flytten till en större lokal innebär att vi kan satsa mer på gåvor och andra segment som inte är lika utvecklade i vår nuvarande butik”, säger Sanna Holst, Head of Retail Lindt Nordic

Under sommaren öppnade även The Watches of Switzerland Group, Storbritanniens ledande specialist på lyxklockor, tillsammans med TAG Heuer sin första svenska flagship boutique i Westfield Mall of Scandinavia. Boutiquen, som ligger på plan 1, erbjuder besökare att kunna upptäcka ett stort utbud av klockor från det ikoniska varumärket, inklusive The Watches of Switzerland Groups exklusiva upplaga av Carrera, de senaste lanseringarna från Aquaracer Professional 200 Solargraph (en klocka för oändliga äventyr och utforskning) till det färgstarka utbudet av kronografer i Formel 1-kollektionen och Connected-klockor för teknikentusiaster. Butiken blir under september officiellt invigd och erbjuder sitt fulländade koncept.

”Det är väldigt roligt att få börja hösten med att presentera så många nyheter för Westfield Mall of Scandinavia. Såklart ser vi mycket fram emot att få se & Other Stories uppdaterade butikskoncept och vi är väldigt glada över att vi fortsätter ett fint samarbete. De nya butikerna som öppnar är efterfrågade koncept och vi tror att de kommer passa målgruppen ”, säger Louise Bergqvist, Director of Leasing Unibail-Rodamco-Westfield, Northern Europe

Fler nyheter presenteras även hos Depart.a.mental som fått in nya varumärken i butiken, och en tillfällig butik som öppnar under november och december är Happy Socks.

Besök Westfield Mall of Scandinavias hemsida eller följ centrumets sociala medier för uppdateringar gällande nyheter och öppningar. 

För ytterligare information, vänligen kontakta
Isabelle Holgård

Communications Manager, Nordic
+46 76 525 58 54
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 74 köpcentrum i 12 länder, varav 39 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 51 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 30 juni 2023).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam. URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.