Marknadsnyheter
NYA TOYOTA COROLLA CROSS
- Fösta modellen i Sverige med Toyotas femte generation av elhybridsystem
- Högre prestanda, större körglädje och lägre CO2 -utsläpp
- Senaste generationen av Toyota Safety Sense med nya och uppgraderade funktioner
- Samtliga versioner med intelligent fyrhjulsdrift, AWD-i
Helt nya Corolla Cross är en familjepraktisk mindre SUV som kompletterar den moderna Corolla-serien och ger Toyota en ännu starkare närvaro i C-segmentet. Corolla Cross är den första modellen med den femte generationen av Toyotas elhybridteknik som ger både mer kraft och högre effektivitet. Drivlinan, en 2,0-liters hybridmotor, har kalibrerats för en än mer givande körbarhet. Modellen kommer också med Toyotas intelligenta fyrhjulsdrift (AWD-i), med en kraftfull elmotor på bakaxeln
Elhybridteknik och Toyotas engagemang för koldioxidneutralitet
Toyota har sedan länge ett stort engagemang i arbetet för minskade utsläpp av koldioxid. Koncernens filosofi för att klara den gröna omställningen är att satsa på flera olika teknologier utifrån tillgång på energikällor, olika marknaders varierande infrastruktur samt individuella behov och krav på rörlighet.
Toyota har genom åren gjort stora investeringar i batteriteknik, inte bara för att driva en ny generation av batteridrivna elfordon, som nya bZ4X SUV, utan också för att stödja alternativa lösningar med låga koldioxidutsläpp inklusive den senaste generationens självladdande elhybrider som bland annat används i nya Corolla Cross. Dessa prisvärda och tillgängliga modeller har en viktig roll för att fler ska kunna ta steget och påskynda takten i CO2- minskningarna.
Femte generationen av Toyotas elhybridlina
Corolla Cross är den första modellen globalt som använder den femte generationen av Toyotas självladdande elhybridsystem. Denna mindre SUV är ett utmärkt alternativ för de som vill gå från bensin- eller dieselbil men inte har förutsättningarna att välja laddhybrid eller batterielektrisk elbil.
Den nya modellen kommer med en 2,0-liters hybridmotor med intelligent fyrhjulsdrift (AWD-i). De största förändringarna i det nya elhybridsystemet är lättare och mer kompakta komponenter vilket resulterar i mer kraft och prestanda men med lägre CO2-utsläpp. Systemet har en ny Power Control Unit (PCU) som minskar nivån av elektriska förluster i systemet och hjälper till att bibehålla bränsleeffektiviteten. Även det nya litiumjonbatteriet är mindre och lättare men med högre effekt – egenskaper som bidrar till både bilens dynamiska prestanda och dess bränsleeffektivitet. Toyota har även optimerat batteriets kylsystem för att säkerställa tystare prestanda och längre batteritid. Femte generationens hybridsystem inkluderar också en mer belönande körupplevelse. Kraftleveransen är mer linjär, förutsägbar och lättkontrollerad under acceleration, på så sätt att bilens hastighet bättre följer motorns varvtal vilket ger en mer behaglig upplevelse
*CO2-utsläpp från 120/km och bränsleförbrukning blandad körning (WLTP) från 5,3 1/100km
Kraftfullare intelligent fyrhjulsdrift (AWD-i)
Det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet är en vidareutveckling av tekniken i Yaris Cross med en sexfaldig ökning av den bakre elmotorns effekt till 40 hk och en tredubbling av dess maximala vridmoment till 84 Nm. Systemet ger optimal kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln, vilket tex ger bättre grepp på hala underlag och stabilare prestanda vid kurvtagning och acceleration. Vid normal körning riktas kraften endast till framhjulen, vilket optimerar bränsleeffektiviteten.
Exteriör – skräddarsydd för Europa
Corolla Cross har ett kraftfullt, robust SUV-utseende med karakteristisk grill – skräddarsydd för den europeiska marknaden. Smala, bi-LED-strålkastare finns i alla utrustningsnivåer. SUV-karaktären förstärks ytterligare av karossbreddningen över hjulhusen som kontrasterar mot den avsmalnande midjan, medan den tydliga kupéprofilen visar på bilens inre rymlighet. Corolla Cross placerar sig storleksmässigt mellan C-HR och RAV4 i Toyotas produktportfölj.
*Mått: 4 460 mm långt, 1 825 mm brett, 1 620 mm högt och har en hjulbas på 2 640 mm.
Interiör – med fokus på funktion
Interiören är designad för att underlätta människors vardag. Utmärkande är den öppna kupén med en hög förarposition och stora sidorutor vilket ger god sikt för alla i bilen. Stora bakre dörrar och gott om både ben- och takutrymme, garanterar smidig åtkomst och komfort. Lastutrymmesmåtten är generösa med en bred öppning och lasthöjden är endast 720 mm. Lastkapaciteten är 436 liter. Den öppna känslan kan förstärkas med ett 1 021 mm panoramatak med elektrisk persienn, som erbjuds som tillval.
Toyota T-Mate förbättrade säkerhetssystem och förarassistans
Säkerhet är högsta prioritet för Toyota – i synnerhet då barnfamiljer är en viktig målgrupp för Corolla Cross. Den här nya modellen visar den ökande bredden av säkerhet och förarassistans som Toyota T-Mate erbjuder.
Den senaste utvecklingen av Toyota Safety Sense har medfört en rad förbättringar och även nya funktioner för ökad säkerhet. Corolla Cross är en av de första modellerna att använda nya uppdaterade förarstödsystemet Pre-Collision System (PCS) med en ny främre kamera och radar som täcker ett mycket bredare fält framför bilen.
Även Emergency Steering Assist-systemet har uppgraderats med bland annat en accelerationsdämpningsfunktion, ett skydd mot plötsligt och oavsiktlig användning av gaspedalen vid låg hastighet. Även Full Range Adaptive Cruise Control har reviderats för att ge en mer sofistikerad respons, tillexempel sker en mer gradvis inbromsning när fordon kör in i bilens körfält.
Corolla Cross Toyota T-Mate stödjer också föraren med funktioner som Panoramic View Monitor, vilken ger en överblick över fordonets omedelbara omgivning vid manövrering i låg hastighet. Samt en ”Dödavinkelvarning” som också aktiverar en varningslampa för att förhindra ouppmärksam dörröppning framför fordon eller cyklister som närmar sig bakifrån.
Ny digital plattform för förbättrad användarupplevelse
Toyotas TNGA-C-plattform medger en helt ny elektronikplattform med digital instrumentering, Toyota Smart Connect multimedia- och informationssystem och uppkopplade tjänster.
Corolla Cross är den första Toyota-modellen som använder en ny, helt digital förardisplay med en 12,3-tumsskärm där det går att välja mellan flera olika vyer för presentationen av informationen. Som standard på alla Corolla Cross modeller kommer en 10,5 tum stor multimediaskärm med Toyota Smart Connect-systemet som bland annat inkluderar molnbaserad navigering med trafikhändelseinformation i realtid, röststyrning och smartphoneintegration
* Lanseringen av Corolla Cross hos Toyotas svenska återförsäljare är beräknad till första halvan av november.
Christian Hallin
PR-Chef
Telefon: 08-706 71 00 Mail: pr@toyota.se
Marknadsnyheter
Så skyddar du din hund från köldskador
När temperaturen sjunker är det viktigt att skydda hunden från kyla och köldskador, något som små och kortpälsade raser är extra känsliga för. AniCuras chefsveterinär Sandra Douglas delar sina bästa råd för att hålla din hund trygg och säker under vintern.
– Det är viktigt att hunden får röra på sig även under vintern, men vi måste också tänka på att skydda den från stark kyla som kan leda till allvarliga skador, säger Sandra Douglas.
Köldskador drabbar oftast de mest utsatta delarna på hunden, såsom öron, tassar, nos och svanstipp. De vanligaste symptomen är att huden känns kall, vit eller hård.
– Om din hund visar sådana tecken är det viktigt att agera snabbt. Värm upp hunden omedelbart, helst med filtar eller kroppsvärme. Kontakta också veterinär så snart som möjligt om du misstänker att din hund fått en köldskada, förklarar Sandra Douglas.
För att förebygga köldskador rekommenderar AniCuras chefsveterinär följande åtgärder:
- Låt inte hunden stå bunden ute i kylan – även en kall bil kan innebära risk för köldskador.
- Ta flera korta promenader snarare än färre och längre.
- Håll i gång hunden under promenaden. Rörelse håller blodcirkulationen i gång och minskar risken för nedkylning.
- Skydda tassarna med tassalva eller skyddande vax och torka dem noggrant efteråt.
- Värmande täcken är bra för små, kortpälsade eller känsliga hundar.
Tecknen på köldskador
- Huden blir vit, kall och hård. Den kan även skifta i röd eller blå nyans, eller i värsta fall bli svart om vävnaden har dött till följd av köldskadan.
- Blåsor kan uppstå på de drabbade områdena.
- Hunden kan visa tecken på smärta, ex genom att bita eller slicka mot området
Om din hund visar något eller några av dessa symtom är det viktigt att agera snabbt.
För mer information:
Rebecca Lindh, Head of Marketing and Communication, AniCura Sverige
Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.lindh@anicura.se
Om AniCura
AniCura är en familj av framstående djursjukhus och djurkliniker specialiserade på sällskapsdjur. Företaget föddes ur idén att med gemensamma resurser skapa en bättre djursjukvård och grundades 2011 som den första sammanslagningen av djursjukhus i Norden.
Idag är AniCura en förebild inom avancerad djursjukvård och en uppskattad partner till djurägare och remitterande veterinärer i Europa. Inom AniCura erbjuds ett stort utbud av medicinska och kirurgiska tjänster. Detta innefattar alltifrån förebyggande vård och bassjukvård, till avancerad diagnostik, invärtesmedicin, intensivvård, kirurgi och ortopedi. AniCura erbjuder även rehabilitering, sjukgymnastik och kostrådgivning samt utvald djurmat och vårdprodukter.
AniCura erbjuder modern och högkvalitativ djursjukvård på 500 orter i Europa och skapar trygghet för djurägare genom hög tillgänglighet och patientsäkerhet. Företagets 12 000 passionerade medarbetare tar varje år hand om 4,5 miljoner patienter. AniCura är en erkänd utbildnings- och remissinstans.
Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se och www.anicuragroup.com.
Marknadsnyheter
Swedavias trafikstatistik för december och helåret 2024: 40-tal nya flyglinjer och fortsatta satsningar på ett starkare Arlanda
I december reste över 2,3 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Det innebär en ökning med fyra procent jämfört med december 2023. Under helåret 2024 nådde flygresandet en total på över 32 miljoner, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Året präglades av ett starkt utrikesresande, medan efterfrågan på inrikesresandet fortsatt minskar. Ett 40-tal nya flyglinjer med merparten på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport tillkom under 2024, vilket stärker Swedavias position ytterligare. Satsningarna på Arlandas nya Marknadsplats fortsätter under 2025 med en sista etapp.
–Året avslutades starkt och antalet passagerare på våra tio flygplatser ökade under december med fyra procent jämfört med december 2023. Efterfrågan på utrikesresor har fortsatt att växa och nedgången i inrikesresandet mattades av under andra halvan av månaden. Samtidigt har den sista reguljärflighten med BRA lyft från Bromma och sedan årsskiftet har inrikestrafiken samlats på Arlanda, vilket på sikt stärker hela Sveriges tillgänglighet för både inrikes- och utrikesresor. Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Linjeutveckling:
Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit under 2024. Merparten av de nya linjerna, 24 linjer, flygs via Arlanda. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda och Norwegian är det flygbolag som har öppnat flest nya linjer via Arlanda och Landvetter.
Nya flyglinjer – december 2023 och januari 2024
Kiruna – Köpenhamn med SAS.
Kiruna – Paris med Air France.
Arlanda – Duabi med Norwegian.
Arlanda – Halmstad med SAS.
Arlanda – Kalmar med SAS.
Arlanda – Sälen med SAS.
Arlanda – Tokyo med ANA.
Totalt reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under 2024. Det är en procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent.
På Arlanda ökade resandet totalt sett med fyra procent och på Landvetter ökade resandet med
sammanlagt tre procent under 2024 jämfört med året innan. Utrikesresandet på Arlanda ökade sju procent medan inrikesresandet minskade med tio procent under 2024 jämfört med 2023. På Landvetter ökade utrikesresandet med sex procent medan inrikesresandet minskade med 20 procent under 2024 jämfört med året innan.
Under december reste drygt 2,3 miljoner resenärer via Swedavias flygplatser. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med tre procent till drygt 569 000 resenärer. Flygresandet i december ligger totalt sett fyra procent högre jämfört med december 2023. Det totala resandet via Swedavias flygplatser i december ligger på 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.
Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under december, vilket är 90 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med sju procent till drygt 1,3 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med fyra procent till drygt 236 000 resenärer.
Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 358 000 resenärer under december. Flygresandet i december ökade med två procent jämfört med december i fjol. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 322 000 resenärer och inrikesresandet minskade med tolv procent till drygt 36 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 77 procent av prepandeminivåerna.
Swedavias övriga åtta flygplatser hade en skiftande utveckling under årets sista månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutveckling i december jämfört med december 2023 samt den starkaste utvecklingen jämfört med prepandeminivåerna i december 2019. Ronneby Airport hade den svagaste utvecklingen i december jämfört med december i fjol.
Luleå Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen under helåret 2024 av Swedavias regionala flygplatser jämfört med nivåerna före pandemin, 2019. Totalt sett av Swedavias flygplatser har Arlanda den bästa återhämtningen under 2024 jämfört med före pandemin.
December månads trafikutveckling – antal resenärer:
Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia
Tips till resenärer inför flygresan:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.
Marknadsnyheter
Naturtid hjälper barns psykiska hälsa
En studie från McGill och Université de Montréal visar att två timmar i naturen varje vecka kan minska stress och förbättra beteende hos barn med psykiska problem som ångest, depression och aggressivitet.
Studien omfattade 1 000 barn i Quebec, där hälften deltog i naturbaserade aktiviteter som mindful promenader och naturteckning under tre månader. Störst förbättringar sågs hos barn med högst symptom från början.
Forskare kallar programmet lågbudget och riskfritt, med potential att stödja utsatta elever i skolor nära grönområden.
Studie: A Nature-Based Intervention and Mental Health of School Children
DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.44824
Källa: mcgill.ca
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke