Connect with us

Marknadsnyheter

NYAB stärker sin position och expanderar till Norge och andra regioner globalt genom att förvärva verksamheter från Dovre Group Plc

Published

on

NYAB AB (”NYAB” eller ”Bolaget”) har ingått ett villkorat aktieöverlåtelseavtal för att förvärva Dovre Group Plc:s norska konsultverksamhet och globala projektpersonalsverksamhet (“Förvärvet”). Förvärvet stärker NYAB:s position som en ledande aktör inom ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster för infrastruktur och energi, samt utgör en plattform för fortsatt expansion till nya geografier både inom och utanför Norden i linje med Bolagets tillväxtstrategi. Baserat på nuvarande uppskattningar skulle den totala köpeskillingen uppgå till cirka 34 miljoner euro. Tillträde av Förvärvet förväntas ske omkring den 2 januari 2025.

Verksamheter att förvärvas

Dovre Group Plc är en leverantör av projektledningstjänster och är noterat på Nasdaq Helsinki. Förvärvet omfattar Dovre Group Plc:s konsultverksamhet i Norge och projektpersonalsverksamheter i Norge, Asien-Stillahavsregionen, Nordamerika och Mellanöstern. Därutöver omfattar förvärvet ett antal kundavtal och därtill hänförlig personal som kommer att överföras till de förvärvade enheterna. Konsultverksamheten i Norge erbjuder projektledningsexpertis för utveckling och genomförande av stora investeringsprojekt främst inom offentlig sektor såsom inom transport, konstruktion och energi. Projektpersonalsverksamheten tillhandahåller projektpersonal genom t.ex. personaluthyrning och bemanningslösningar för storskaliga investeringsprojekt, främst inom sektorerna energi, infrastruktur och industri.

Oreviderade räkenskaper proforma för de förvärvade verksamheterna enligt lokala allmänt accepterade redovisningsprinciper (GAAPs)

Miljoner euro 1 januari – 31 december 2023* 1 januari- 30 september 2024
Intäkter 125.4 84.1
Justerat rörelseresultat (EBIT) 5.0 3.2

*Räkenskaperna proforma för räkenskapsåret 2023 innehåller en icke-väsentlig verksamhet som inte är föremål för Förvärvet.

För tolvmånadersperioden fram till slutet av september 2024 hade de förvärvade verksamheterna ett justerat rörelseresultat (EBIT) proforma om cirka 4,6 miljoner euro och cirka 604 anställda proforma per den 30 september 2024.

Köpeskilling och finansiering

Baserat på nuvarande uppskattningar skulle den totala köpeskillingen uppgå till cirka 34 miljoner euro. Den överenskomna preliminära köpeskillingen på kassa- och skuldfri basis uppgår till 30,1 miljoner euro, baserat på ett uppskattat justerat rörelseresultat (EBIT) för räkenskapsåret 2024 på 4,3 miljoner euro. I samband med tillträdet av Förvärvet kommer NYAB att betala 80 % av den preliminära köpeskillingen, vilken kommer justeras för den uppskattade positionen för nettokassan och nettorörelsekapitalet för de förvärvade verksamheterna vid tillträdet. Resterande 20 % av köpeskillingen kommer att betalas efter tillträdet från ett s.k. escrow-konto, och beloppet är föremål för eventuella justeringar baserat på bland annat faktiskt justerat rörelseresultat (EBIT) för räkenskapsåret 2024.

NYAB avser att finansiera Förvärvet genom extern skuldfinansiering och tillgängliga kontanta medel.

Motiv och förväntade effekter på NYAB:s räkenskaper och verksamhet

NYAB har en framgångsrik förvärvshistorik i linje med sin förvärvsstrategi, inklusive sin geografiska expansion till Finland genom förvärvet av Skarta group under 2022.

Förvärvet passar väl in i NYAB:s människocentrerade affärsmodell som leverantör av ingenjörs- och projektledningstjänster. Detta strategiska plattformsförvärv kommer att diversifiera NYAB:s tjänsteutbud genom att täcka en större del av värdekedjan. Det innebär också möjligheter att vidareutveckla de förvärvade verksamheterna, att tillvarata ytterligare affärsmöjligheter på den svenska marknaden, samt att tillvarata nya möjligheter till tillväxt och expansion i nya regioner.

Förvärvet förväntas bidra positivt till vinst per aktie, diversifiera intäktsströmmarna och ytterligare balansera koncernens säsongsmässiga intäktsprofil.

Det strategiska plattformsförvärvet av Dovre Groups projektpersonals- och konsultverksamheter stärker vår expertis och tjänsteportfölj ytterligare inom infrastruktur- och energisektorerna. Genom att utnyttja de förvärvade verksamheternas expertis och starka kundrelationer kan vi leverera mer heltäckande lösningar till en större kundbas över en större geografi. Verksamheterna som förvärvas passar perfekt in i och kompletterar NYAB:s nuvarande verksamhet. Vi håller fast vid vår unika affärsmodell och möjliggör ytterligare tillväxt utan att öka vår risk,” säger Johan Larsson, VD, NYAB AB.

För att värna den strategiska betydelsen av de förvärvade verksamheternas starka rykte och kultur kommer de förvärvade verksamheterna att fortsätta under samma namn och ledning. Följaktligen kommer, efter slutförandet av Förvärvet, den nuvarande VD:n för Dovre Group Plc, Arve Jensen, att lämna sin nuvarande befattning och fortsätta som chef för de förvärvade verksamheterna på NYAB.

”Vi är glada över att vidareutveckla vår verksamhet i samarbete med NYAB. Deras imponerande historik av lönsam tillväxt över alla geografiska områden och djupgående branschkunskap gör dem till en utmärkt partner för oss. Våra kombinerade tjänsteutbud och expertis kommer inte endast att stärka vår position när det gäller att tillhandahålla projektledning och ingenjörer för storskaliga projekt och konsulttjänster till våra kunder, utan också öppna upp för nya tillväxtmöjligheter,” säger Arve Jensen, VD, Dovre Group Plc.

Villkor för transaktionen

Tillträde och fullföljande av Förvärvet är villkorat av godkännande vid en extra bolagsstämma i Dovre Group Plc som kommer att hållas ett datum som meddelas av Dovre Group Plc genom ett börsmeddelande vid en senare tidpunkt.

Tillträde av Förvärvet förväntas ske omkring den 2 januari 2025, bland annat villkorat av uppfyllande av tillämpliga sedvanliga villkor för transaktionen.

Rådgivare

Snellman Advokatbyrå agerar huvudansvarig legal rådgivare till NYAB, och KPMG finansiell rådgivare, i förhållande till Förvärvet.

Kontakter

Johan Larsson, VD, NYAB AB, +46 70 182 5070, johan.larsson@nyabgroup.com

Jan Öhman, styrelseordförande, NYAB AB, +46 70 226 7534

NYAB AB:s Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, +46 8 604 22 55.

Denna information är sådan information som NYAB AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom de häri angivna kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 20 november 2024, kl. 21:00 CET.

Om NYAB

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. NYAB erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB är verksamt i Sverige och Finland, inom både privat och offentlig sektor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ballbreaker blir Green Key-certifierat

Published

on

By

B A L L B R E A K E R  –  P A R T  O F  M O M E N T  G R O U P
Ballbreaker har nått en ny nivå i sitt hållbarhetsarbete genom att få sin konferensverksamhet certifierad genom Green Key, en internationellt erkänd miljömärkning för anläggningar inom besöksnäringen. Certifieringen är ett kvitto på att Ballbreaker uppfyller höga krav inom 13 olika hållbarhetsområden, samtidigt som den stärker engagemanget för att fortsätta utveckla verksamheten för en hållbar framtid.

– Omtanke om både människor och miljö har alltid varit en hjärtefråga för oss. Jag och mitt  team brinner verkligen för hållbarhet och att bli Green Key-certifierade är ett fantastiskt bevis på att vi är på rätt väg. Det ger oss ännu mer energi att fortsätta arbetet med att ständigt bli bättre, säger Karin Ives,
VD på Ballbreaker.

Ballbreaker är en 3900 kvm stor aktivitetsrestaurang på Kungsholmen i Stockholm, fylld med spännande aktiviteter, restaurang, bar och konferensrum. Ballbreaker bildar tillsammans med STAR Bowling i Göteborg, Bermuda Deck Shuffle Club i Malmö samt SLiCE i Malmö och Göteborg det affärsområde inom Moment Group som går under namnet Kungsportsgruppen.

– Ballbreaker är först ut inom Kungsportsgruppen att certifieras och teamet kommer nu med stolthet att kunna visa upp miljömärkningen för sina affärspartners. Men kanske viktigast av allt – Ballbreaker kommer att attrahera alla de gäster som gör aktiva val baserade på aktörens arbete inom hållbarhet, säger Frode Flygelring, AO-chef och VD Kungsportsgruppen.

Inom upplevelsekoncernen Moment Group, där Ballbreaker ingår, pågår nu arbetet med att skapa en koncerngemensam hållbarhetsstrategi, där varje verksamhet adderar initiativ anpassade till sin unika inriktning.

– Att erbjuda upplevelser där gemenskap och välbefinnande står i centrum är inte bara en framgångsrik affärsidé, det är också ett sätt att bidra till ett mer hållbart samhälle. Det är därför otroligt glädjande att Ballbreaker nu lever upp till Green Keys höga krav och de ska verkligen bära märkningen med stolthet, säger Martin du Hane, Group CEO för Moment Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Ives, VD Ballbreaker
karin@ballbreaker.se, 070-958 82 20   

Frode Flygelring, AO-chef & VD Kungsportsgruppen
frode.flygelring@kungsportsgruppen.se, 070-260 03 64

Ia Lindahl Idborg, Head of Communication & IR, Moment Group AB
ia.lindahl@momentgroup.com, 070-181 59 71

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sen selektiv fosterreduktion är etiskt godtagbart vid mycket allvarlig fosterskada

Published

on

By

Statens medicinsk-etiska råd (Smer) publicerar i dag ett yttrande med rekommendationer för hur sen selektiv fosterreduktion bör hanteras inom svensk sjukvård.

Sen selektiv fosterreduktion innebär att livet avslutas på ett skadat foster sent i graviditeten vid flerbörd. De medicinska och etiska frågeställningarna kring detta ingrepp är komplexa och det krävs tydliga regler och riktlinjer för att säkerställa en jämlik och etiskt hållbar vård.

Frågan har behandlats i rådet efter en förfrågan om etisk analys från överläkaren Peter Lindgren, som vid tidpunkten var chef för Centrum för fostermedicin vid Karolinska Universitetssjukhuset.

En majoritet av rådets ledamöter menar att ingreppet kan vara etiskt godtagbart i vecka 26–32 vid mycket allvarlig fosterskada. Beslut bör fattas av den behandlande läkaren i samråd med ett multidisciplinärt team med expertis inom bland annat medicin, etik och omvårdnad. För att säkerställa enhetlighet och hög kvalitet rekommenderar Smer att sen selektiv fosterreduktion endast bör utföras inom Nationell högspecialiserad vård.

Smer menar att nuvarande regelverk är oklart och inte fullt ut ger vägledning i de svåra frågor som fosterreduktion kan aktualisera. För att skapa trygghet och förutsebarhet för både patienter och vårdpersonal föreslår Smer en särskild reglering som tydligt fastställer vilka medicinska indikationer och graviditetsveckor som är aktuella för fosterreduktion. Ett regelverk skulle ge en enhetlig praxis för fosterreduktion, både tidig och sen, i hela landet och skapa rättssäkerhet för alla inblandade.

Smer föreslår att regeringen tar fram en särskild reglering vad gäller fosterreduktion (både tidig och sen), och att begreppet livsduglighet i abortlagen ses över.

Läs yttrandet https://smer.se/2024/11/21/yttrande-om-sen-selektiv-fosterreduktion/ på Smer hemsida.

Kontaktpersoner:

Sven-Eric Söder, 076-785 78 88
ordförande Smer

Mikael Sandlund, 070-517 53 79
sakkunnig Smer

Peter Lindgren, 070-609 29 23
fostermedicinskt sakkunnig extern expert

Lotta Eriksson, 08-405 27 58
huvudsekreterare

Continue Reading

Marknadsnyheter

Efterfrågan fortsatt svag i konsultbranschen

Published

on

By

Vändningen dröjer för konsultbranschen. Tillväxten under det tredje kvartalet var endast i genomsnitt 0,6 (5,5) procent och för årets första nio månader endast 0,5 procent. Bolagen har haft god kostnadskontroll och hälften hade högre rörelsemarginal jämfört med förra året samtidigt som medelmarginalen sjönk något till 4,4 (4,9) procent. 

Detta visar Cinodes senaste sammanställning av de börsnoterade konsultföretagens Q3-rapporter.

– De flesta trodde på en tydligare vändning under hösten. Trots gradvisa förbättringar sker vändningen långsamt och marknaden förblir svag under hösten. Vi tror att vändningen istället kommer mot sommaren. Det är dock stor skillnad på olika sektorer. Försvar, energi och cyber security har fortsatt väldigt hög efterfrågan, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode, den ledande SaaS-plattformen för konsultföretag.

CombinedX, Prevas och Norconsult har den högsta tillväxten i branschen, där de två förstnämnda har förvärvat bolag. 

– Flera konsultbolag vittnar också om att den nya uthyrningslagen har drabbat dem negativt. Detta eftersom vissa kunder, med hänvisning till försiktighetsprincipen, har tolkat lagen genom försiktighetsprincipen att den även gäller konsultföretag. Andra kunder och branschorganisationer har gjort andra tolkningar. Den senaste EU-domen klargör att konsultföretag i regel inte ska betraktas som bemanning och därmed inte omfattas av lagen. Eftersom spelreglerna nu är tydligare tror vi att detta lägger sig inom kort, fortsätter Mattias. 

Softronic, Gofore och Tietoevry har haft högst rörelsemarginaler under kvartalet. Flera nedskärningar har genomförts under året.

– Hälften av konsultföretagen har, trots förvärv, färre medarbetare sista september jämfört med första januari. De stora nedskärningarna som gjordes första halvåret verkar dock nu ha avtagit och framöver tror vi att bolagen inom kort kommer att växa på medarbetarsidan igen, avslutar Mattias Loxi.

Se hela sammanställningen av konsultföretagens tredje kvartalsrapporter 2024 i infogram här.

Mattias Loxi
Co-founder/CMO
mattias.loxi@cinode.com
+46 73-514 21 70

About Cinode

Who knows what, who’s available, what can I sell? Cinode is the all-in-one Saas-platform that boost consultancy’s growth by giving crucial insights into sales, delivery, and skills.

“Cinode is the best solution on the market for consulting companies” – Jami Sjöblom Sales Director, Nitor.

Cinode, established in Stockholm in 2010, has emerged as the leading Saas-platform for consultancy firms in the Nordics. Cinode enhances growth and profitability. It provides essential insights into sales, delivery, and skills, helping nearly 300 customers streamline operations. The platform’s capabilities include quick client response times, optimized utilization, and transparent information for informed decision-making.

Apart from boosting internal efficiency, Cinode connects you to an expansive network of over 7000 consultancies. This network facilitates collaboration around deals and skills.

Learn more at https://cinode.com/en/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.