Connect with us

Marknadsnyheter

Nyårsbrev till våra aktieägare

Published

on

Ja, så har åter ett år gått till ända. Ett år som avslutades med en nyemission för att kunna ta tillvara på det vi byggt upp under året. Vi fick i samband med den också ett stort antal nya aktieägare, genom att Dividend Sweden kommer dela ut 850.000 aktier de förvärvade i emissionen till sina egna aktieägare. Vi är då nära 7000 aktieägare som hoppas att Zoomability ska kunna ta till vara på de möjligheter vi har med en mycket konkurrenskraftig produkt på en starkt växande marknad.

Tyvärr blev utfallet i emissionen inte vad vi hoppats, men tidpunkten kunde nog inte varit sämre vald. Vi har de senaste 6 månaderna sett drastiskt sjunkande aktiekurser för de flesta listade bolag, samtidig som inflationen har tagit fart, räntorna stigit och elpriset nått nya rekord – vi är inne i den värsta lågkonjunkturen på länge. Och så har Rysslands försök att annektera Ukraina, som startade 24 februari, övergått till terrorbombningar av civilsamhället.

Vi hade dock inget val, emissionen var nödvändig om vi ville ta tillvara på det vi byggt upp de senaste 15 månaderna.

De 5,47 MSEK brutto (43% av max) vi nu fick in hjälper oss en bit på vägen att nå våra mål, men vi hade behövt betydligt mer för att accelerera utvecklingen ordentligt. Men de pengar vi fick in ger oss ändå möjlighet att fortsätta genomföra delar av den tillväxtplan vi redan initierat. Vi får helt enkelt göra ännu starkare prioritering.

Med satsningar på nyckelmarknader som USA, Sverige, Italien och Norge kan vi dock komma en bra bit på vägen för att nå vårt aggressiva tillväxtmål för 2023, som innebär mer än en fördubbling av försäljningen mot den prognos vi har för 2022. Med mer pengar hade vi givetvis kunnat sätta ännu högre mål då marknaden finns och vi har en unik produkt som är mycket konkurrenskraftig.

Det gångna året har i alla händelser varit det bästa sedan jag tog över som VD i januari 2018. Vi har nu byggt upp en stabil bas att stå på för framtiden. Vi hade också redan efter 3 kvartal 2022 sålt lika mycket som hela 2021. I vår Bokslutskommuniké som publiceras 23 februari kommer årets siffror redovisas i detalj.

Förutom att bygga upp våra interna processer gjorde vi en hel del kring sälj och marknad under 2022. I Sverige var det allt från en rad mindre event med våra samarbetspartners som RG Aktiv, Active Life Foundation och Willut, till deltagande i tre större mässor såsom Hjultorget på Kistamässan och Focus Hjälpmedel i Malmö och Örebro. Vi deltog också på RehaCare i Düsseldorf, den årliga mässan där alla större bolag med mobilitetsprodukter i världen ställer ut, men som på grund av coronan varit inställd både 2020 och 2021.

En större satsning gjorde vi också i början av augusti då vi var huvudsponsor för ”Den långa vandringen” mellan Sälen och Mora under 8 dagar, och där vi sista dagen också körde hela den 94 km långa sträckan på 8h och 49 min utan batteribyte med två specialbyggda Zoomar. Det får ses som inofficiellt världsrekord för elrullstolar.  

Några helsidesannonser har vi också haft i bilagor till SVD under hösten, samt en helsida i Gate Report, men också annonser i en del specialtidningar med mindre upplagor.

Mycket glädjande under året var att Höganäs kommun skaffade två Zoomar för att via Sportbanken lånar ut dem gratis till sina rullstolsburna kommuninnevånare för att öka tillgängligheten till naturen. Höganäs var först med det i Sverige, men vi är övertygade om att fler kommuner kommer följa deras goda exempel under 2023. Vi kommer i alla händelser fortsätta jobba för det och har en del på gång.

Vi var i november också och körde Zoom 80 meter under jord i Äventyrsgruvans gångar i Idekerberget. Det kan bli en häftig upplevelse för all rullstolsburna framöver.

Blickar vi ut åt i världen så har vi fått några nya distributörer under 2022. Det är i Spanien, Irland och Kanada. Vi har också stöttat vår italienska distributör Greenova i sin stora satsning med ett 10-talet event på olika turistanläggningar i norra Italien för att låta rullstolsburna testa Zoomen ända upp på 2000 m höjd. Det har bland annat lett till att Cortina, som arrangerar Paraolympiska vinterspelen 2026, köpt in ett par Zoomar.

Vänder vi blicken framåt mot 2023 så kommer vi att göra en större satsning i USA tillsammans med GoToMarketUSA och vår distributör McCabe Outdoor Mobility. USA är vår största marknad där vi ju också har ett dotterbolag och sålt flest Zoomar genom åren. Tyvärr har utvecklingen de senaste 3 åren hämmats mycket beroende på coronan. Detta trots en bra start för McCabe i början av 2020.

Tyvärr finns det också en del andra saker som inte riktigt gått som vi tänkt. Dels har vi skjutit upp planerna på ett JV i Kina. En omfattande affärsplan togs fram under året, och en rad möten har hållits med vår samarbetspartner i Kina och potentiella investerare, men åter har covid grusat våra planer. För att genomföra affärer måste man träffas personligen, och det har varit omöjligt. Vi har ännu inte heller kunnat visa upp någon Zoom som styrs med joystick. Detta beroende på att Handitec i Vasa, som utvecklar den åt oss, inte kunnat få en del av de komponenterna som behövs för prototyp 3. De lär komma under Q1, 2023 av vad vi hört.

Slutligen så är vi fortfarande inte klara med testningen enligt EN12184 (elrullsolsdirektivet). Det är en mycket omfattande standard från 2014 där vi redan i slutet av juni var klara med den mekaniska- och körbarhetstestningen. Men när vi efter semestrarna kom till elsystemet och EMC fick göra några smärre omkonstruktioner för att sedan genomgå ytterligare testning. Vi räknar dock med att få en fullständig testrapport i januari.

Nu ser vi dock fram emot 2023. Och även om vi fortfarande kommer vara inne i en lågkonjunktur, och vi har flera andra omvärldsfaktorer emot oss, ser vi med tillförsikt framtiden an. Vi ska på bästa sätt försöka ta tillvara på det förtroende vi fått från de aktieägare som deltog i emissioner, men även de som passivt förvaltat sitt innehav och alla de nya aktieägarna som får aktier via Dividend eller köper in sig via börsen.

Som nämnts tidigare så räknar vi alltså med en fortsatt positiv utveckling det här året, men hur positivt vår kurva kommer bli beror mycket på inlösen av TO2 i juni. Men i alla händelser kommer 2023 innebära att fler rullstolsburna personer kommer kunna få ta del av naturens läkande krafter med en Zoom Uphill i många olika länder i världen. Det är inte bara vara i de prioriterade länderna USA, Sverige, Italien och Norge, då vi givetvis inte glömma bort övriga 13 länder där vi finns representerade.

Redan 26 januari genomför vi för övrigt årets första event i Sverige på Hemus skidstadion i Mora tillsammans med Willut, Vasaloppsbyarna och Dalarna Outdoor. Det blir Zoomtestning och föredrag inför ”Den långa vandringen 2023”, då vi också är med och sponsrar.

Önska alla en god fortsättning på 2023,

Pehr-Johan Fager
Zoomability Int AB

Naturligt molnfenomen på himlen i mitten av december 2022 fotograferat från vårt kontor i Västerås – vår symbol för Zoomability och A Free Mind In Motion sen 2011.

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABAS Protect – Snart trettio år med ISO 9001

Published

on

By

Återigen har kvalitetsledningssystemet hos ABAS Protect AB blivit godkänt och certifierat enligt ISO 9001. Första gången det hände var 12 mars 1996. Snart trettio år sedan.

Varje år genomgår ABAS Protect AB en ISO-revision av hela sin produktionsprocess. Vart tredje år är det dags för en omcertifiering. Nu har SCAB Svensk Certifiering Norden granskat och godkänt ledningssystemet och därmed återigen certifierat oss enligt ISO 9001. Kvalitetsledningssystemet innefattar utveckling, tillverkning, montage, service och marknadsföring av produkter inom segmentet områdesskydd.

”Det är bra och tryggt att få vårt ledningssystem granskat med jämna mellanrum. Dels för vår medarbetares skull att de har bra rutiner att arbeta efter, dels för att få bekräftat att vi gör saker rätt”, säger Maria Carlsson, COO/CFO på ABAS Protect.

Frågor besvaras av:
Maria Carlsson, COO/CFO på Abas Protect, 0733-73 25 22 eller maria@abas.se

ABAS Protect AB
Gislavedsvägen 3
514 93 Ambjörnarp
0325-61 80 30
info@abas.se
www.abas.se

 

ABAS Protect erbjuder smarta områdesskydd för alla typer av offentliga förvaltningar och industrier. Företagets produkter och tjänster skapar trygghet och förhöjer intrycket av det inramade området. Företaget AB Ambjörnarps Stängselfabrik grundades 1925. Under snart 100 år har ABAS levererat högkvalitativa stängsel och grindar, alltid med kunden i fokus. Företaget utvecklar, tillverkar och levererar områdesskydd i olika skyddsklasser med höga krav på kvalitet och driftsäkerhet till industrier, ambassader, byggarbetsplatser och säkerhetsobjekt såsom kärnkraftverk och fängelser. ABAS Protect erbjuder trygg inramning med omtanke och har fortfarande sin verksamhet i Ambjörnarp. Företaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1 november 2022.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med kompakt design och hållbara prestanda ger Getinges cGMP-diskmaskin renrumseffektivitet en ny innebörd

Published

on

By

Idag presenterar Getinge GEW 888 neo, en cGMP-diskmaskin utformad för att effektivisera renrumsutrymmen. GEW 888 neo är designad för att uppfylla de strängaste kraven inom den biofarmaceutiska industrin och gör det möjligt för kunder att maximera sina renrumsutrymmen.

Renrumsutrymmen är en värdefull facilitet för alla biofarmaceutiska företag, och designen av GEW 888 neo främjar utformningen av dessa utrymmen. Tack vare en kombination av mindre platsbehov och exceptionell diskkapacitet kan biofarmaceutiska företag optimera sin installation och få ut mesta möjliga av sina renrumsanläggningar.

– En av egenskaperna hos GEW 888 neo är förmågan att leverera hållbara prestanda samtidigt som högkvalitativa diskresultat säkerställs. Diskmaskinen har en reducerad vatten- och energiförbrukning och bidrar därmed till renare miljö och lägre driftskostnader. Den robusta konstruktionen och högkvalitativa komponenter garanterar lång livslängd med minimerade stilleståndstider och låg total ägandekostnad, säger Robert Hohner, Product Line Manager Life Science washers på Getinge.

GEW 888 neo har en användarvänlig design tack vare placeringen av det intuitiva pekskärmsgränssnittet och tillägget av lastställsidentifiering och autostart-systemet som underlättar hanteringen och garanterar säker och effektiv drift i renrumsmiljön. Gränssnittet stöder aktuella branschkrav och möjliggör problemfri anpassning till förändrade krav. Dess vertikala utrymmesbesparande skjutdörr möjliggör en ergonomisk lastning/avlastning av laststället. Lastställets identifiering & AutoStart-systemet garanterar att korrekt validerat program är förvalt, eller startas automatiskt när lastningen har slutförts. Identifieringen kommer att loggas på batchrapporten och revisionsspåret för att säkerställa spårbarhet.

– Utöver sin kompakta storlek och hållbara prestanda möjliggör GEW 888 neo hög kapacitet och tillförlitlighet i rengöringsprocesser. Den höga diskkapaciteten garanterar effektiv bearbetning av produktionsutrustning, komponenter och glasgods. Den toppmoderna patenterade sköljningsprocessen i ett enda steg säkerställer optimala prestanda med mycket låg förbrukning av vatten för injektion (WFI). Denna nya innovativa tekniska lösning gör att vi kan utföra flera sköljningar i slut- eller försköljningsfasen. Flexibiliteten som detta innebär uppskattas mycket av våra kunder, förklarar Robert.

Driftstopp utgör en betydande utmaning för produktionslinjer, därför introducerar GEW 888 neo ett I/O-länksystem, som är ett kommunikationsprotokoll för sensorer och ställdon som ansluts via fältbussanslutningar.

– Det möjliggör kommunikation vid fel och minskar behovet av kabeldragning. Dessutom kan systemet enkelt anpassas om ytterligare funktioner skulle krävas i framtiden. I det stora hela kommer I-O-länksystemet att säkerställa högre drifttid och bättre övervakning, säger Robert.

Han fortsätter:

– Vår GEW 888 neo representerar tekniska framsteg inom renrumsdiskmaskiner. Dess kompakta design, hållbara prestanda och utmärkta diskkapacitet gör det möjligt för våra kunder att optimera sin renrumsverksamhet och uppnå oöverträffad effektivitet.

Lanseringen av GEW 888 neo är ett bevis på Getinges engagemang för att främja utveckling och innovation inom life science-branschen och leverera lösningar som uppfyller kundernas behov.

Läs mer om Getinges GEW 888 neo >>

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Tel: 010 335 0041
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.