Connect with us

Marknadsnyheter

Nyexaminerade Berghsstudenter vinner Grand Prix i Future Lions i Cannes

Published

on

En grupp nyexaminerade Art Director/Copywriter-studenter från Berghs har idag belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Grand Prix i årets upplaga av Future Lions. Det vinnande bidraget heter Ten Week Tee, och arbetsgruppen kommer i samband med vinsten få förverkliga sin idé tillsammans med Gymshark och AKQA.

Idag presenterades vinnarna i Future Lions, AKQA’s årliga tävling under Cannes Lion där nästa generationens kreativa talanger hyllas och prisas. I år deltog studenter från 145 skolor och 45 olika länder i tävlingen. Prisutdelningen ägde rum i Cannes Lions International Festival of Creativity och under förmiddagen stod det klart att de nyexaminerade Berghsstudenterna Anna Zetterlund, Claes Holm, Fabian Luthander och Nicolas Lindberg tog hem årets Grand Prix med bidraget Ten Week Tee. 

Årets tävling, som var ett samarbete med Gymshark och TikTok, bjöd in kreatörer mellan 18-25 år att skicka in sina kreativa lösningar. Utmaningen var att visa hur man skulle kunna stärka människor genom att sammanföra en träningscommunity och överbrygga eventuella hinder som deltagare möter för att skapa en mer hälsosam livsstil.

Det vinnande bidraget Ten Week Tee är en analog produkt för en digital värld. Lösningen är tydliga träningsinstruktioner tryckta på träningskläder som bleknar bort ju mer kläderna tvättas och används på nytt. Resultatet är människor som känner sig självsäkra när de tränar för första gången, och som fortsätter bygga sitt självförtroende på gymmet ju mer instruktionerna bleknar.

– I en tävling där många bidrag är väldigt tekniska, känns det superkul att vinna med något som är ganska analogt. Det känns som att juryn har sett att vår idé belyser något som är sant och som många kan relatera till. Appar för att hjälpa oss träna finns redan. I massor. Så det ville vi undvika. Vi ville skapa något som inte kräver något av eller distraherar användaren på något sätt, säger Fabian Luthander, en av Grand Prix-vinnarna. 

Studentgruppen gick det tvååriga programmet Art Director/Copywriter på Berghs med Rikard Linder som programansvarig, och tog examen i juni 2022. 

– Jag är så stolt över den här gruppens insatser. Talang i all ära, men det krävs hårt arbete för att komma fram med den här typen av insiktsfulla lösningar. På Berghs tror vi på och uppmuntrar våra studenter i att tänka tidlöst när det kommer till lösningar. Det viktigaste är att det faktiskt är en lösning och berör människor på riktigt, vilket gör att det känns extra kul att det här projektet som har en relativt sett analog kärna vinner i en tävling som handlar om innovation och framtiden, säger Rikard Linder, programansvarig för Art Director/Copywriter-programmet på Berghs.

Studenter från Berghs har under de senaste tio åren belönats med höga poäng och placeringar, och Berghs som skola har vunnit utmärkelsen School of the Year fem gånger i rad. 

– Årets kund uttrycker att de tyckt det var svårt att välja då de fått många innovativa bidrag. Att våra studenter håller hög internationell nivå år efter år är något vi är otroligt stolta över och måste jobba hårt för att upprätthålla. Vår ambition är att säkra en bredd på föreläsare med olika perspektiv, ett shared value-tänk och fortsatt satsning på att öva upp förmågan att jobba i team, säger Camilla Wallander, VD på Berghs. 

Se det vinnande bidraget här: https://vimeo.com/699075293

För mer information, kontakta:
Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication
camilla.wallander@berghs.se
+46 73 74 70 021

Respina Gholinia, Content Manager Berghs School of Communication 
respina.gholinia@berghs.se
+46 70 74 74 738 

Om Future Lions
Future Lions-tävlingen grundades av AKQA i samarbete med Cannes Lions International Festival of Creativity. Nu på sitt 16:e år riktar programmet fokus på nya talanger och att diversifiera och förbättra tillgången till den kreativa industrin för unga människor.

Om Berghs School of Communication
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Skolan erbjuder heltidsutbildningar och internationell bachelor, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på skolans inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.