Connect with us

Marknadsnyheter

Nyexaminerade Berghsstudenter vinner Grand Prix i Future Lions i Cannes

Published

on

En grupp nyexaminerade Art Director/Copywriter-studenter från Berghs har idag belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Grand Prix i årets upplaga av Future Lions. Det vinnande bidraget heter Ten Week Tee, och arbetsgruppen kommer i samband med vinsten få förverkliga sin idé tillsammans med Gymshark och AKQA.

Idag presenterades vinnarna i Future Lions, AKQA’s årliga tävling under Cannes Lion där nästa generationens kreativa talanger hyllas och prisas. I år deltog studenter från 145 skolor och 45 olika länder i tävlingen. Prisutdelningen ägde rum i Cannes Lions International Festival of Creativity och under förmiddagen stod det klart att de nyexaminerade Berghsstudenterna Anna Zetterlund, Claes Holm, Fabian Luthander och Nicolas Lindberg tog hem årets Grand Prix med bidraget Ten Week Tee. 

Årets tävling, som var ett samarbete med Gymshark och TikTok, bjöd in kreatörer mellan 18-25 år att skicka in sina kreativa lösningar. Utmaningen var att visa hur man skulle kunna stärka människor genom att sammanföra en träningscommunity och överbrygga eventuella hinder som deltagare möter för att skapa en mer hälsosam livsstil.

Det vinnande bidraget Ten Week Tee är en analog produkt för en digital värld. Lösningen är tydliga träningsinstruktioner tryckta på träningskläder som bleknar bort ju mer kläderna tvättas och används på nytt. Resultatet är människor som känner sig självsäkra när de tränar för första gången, och som fortsätter bygga sitt självförtroende på gymmet ju mer instruktionerna bleknar.

– I en tävling där många bidrag är väldigt tekniska, känns det superkul att vinna med något som är ganska analogt. Det känns som att juryn har sett att vår idé belyser något som är sant och som många kan relatera till. Appar för att hjälpa oss träna finns redan. I massor. Så det ville vi undvika. Vi ville skapa något som inte kräver något av eller distraherar användaren på något sätt, säger Fabian Luthander, en av Grand Prix-vinnarna. 

Studentgruppen gick det tvååriga programmet Art Director/Copywriter på Berghs med Rikard Linder som programansvarig, och tog examen i juni 2022. 

– Jag är så stolt över den här gruppens insatser. Talang i all ära, men det krävs hårt arbete för att komma fram med den här typen av insiktsfulla lösningar. På Berghs tror vi på och uppmuntrar våra studenter i att tänka tidlöst när det kommer till lösningar. Det viktigaste är att det faktiskt är en lösning och berör människor på riktigt, vilket gör att det känns extra kul att det här projektet som har en relativt sett analog kärna vinner i en tävling som handlar om innovation och framtiden, säger Rikard Linder, programansvarig för Art Director/Copywriter-programmet på Berghs.

Studenter från Berghs har under de senaste tio åren belönats med höga poäng och placeringar, och Berghs som skola har vunnit utmärkelsen School of the Year fem gånger i rad. 

– Årets kund uttrycker att de tyckt det var svårt att välja då de fått många innovativa bidrag. Att våra studenter håller hög internationell nivå år efter år är något vi är otroligt stolta över och måste jobba hårt för att upprätthålla. Vår ambition är att säkra en bredd på föreläsare med olika perspektiv, ett shared value-tänk och fortsatt satsning på att öva upp förmågan att jobba i team, säger Camilla Wallander, VD på Berghs. 

Se det vinnande bidraget här: https://vimeo.com/699075293

För mer information, kontakta:
Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication
camilla.wallander@berghs.se
+46 73 74 70 021

Respina Gholinia, Content Manager Berghs School of Communication 
respina.gholinia@berghs.se
+46 70 74 74 738 

Om Future Lions
Future Lions-tävlingen grundades av AKQA i samarbete med Cannes Lions International Festival of Creativity. Nu på sitt 16:e år riktar programmet fokus på nya talanger och att diversifiera och förbättra tillgången till den kreativa industrin för unga människor.

Om Berghs School of Communication
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Skolan erbjuder heltidsutbildningar och internationell bachelor, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på skolans inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering Industribrand Linnarhult

Published

on

By

Branden på Långavallsgatan är nu under kontroll. Det brinner fortfarande på platsen och räddningsarbetet kommer att fortgå under lördagen med en minskad resurs. Vissa avstängningar kvarstår men Gråbovägen är åter öppen för trafik.

Vakthavande befäl

Anders Lundblad

Continue Reading

Marknadsnyheter

Industribrand Linnarhult

Published

on

By

Det brinner i en industrifastighet på Långavallsgatan. Larmet inkom strax före klockan 01 och räddningstjänsten är på plats med ett stort resurspaket. Branden är ännu inte under kontroll.  Det intilliggande området, inklusive Gråbovägen är avspärrat. Allmänheten uppmanas att undvika röken och kontakta sjukvårdsupplysningen på 1177 om man känner obehag.

Arbetet kommer att fortgå under hela natten och sannolikt en bit in på lördagen.

Vakthavande befäl

Anders Lundblad

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.