Connect with us

Marknadsnyheter

Nyexaminerade Berghsstudenter vinner Grand Prix i Future Lions i Cannes

Published

on

En grupp nyexaminerade Art Director/Copywriter-studenter från Berghs har idag belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Grand Prix i årets upplaga av Future Lions. Det vinnande bidraget heter Ten Week Tee, och arbetsgruppen kommer i samband med vinsten få förverkliga sin idé tillsammans med Gymshark och AKQA.

Idag presenterades vinnarna i Future Lions, AKQA’s årliga tävling under Cannes Lion där nästa generationens kreativa talanger hyllas och prisas. I år deltog studenter från 145 skolor och 45 olika länder i tävlingen. Prisutdelningen ägde rum i Cannes Lions International Festival of Creativity och under förmiddagen stod det klart att de nyexaminerade Berghsstudenterna Anna Zetterlund, Claes Holm, Fabian Luthander och Nicolas Lindberg tog hem årets Grand Prix med bidraget Ten Week Tee. 

Årets tävling, som var ett samarbete med Gymshark och TikTok, bjöd in kreatörer mellan 18-25 år att skicka in sina kreativa lösningar. Utmaningen var att visa hur man skulle kunna stärka människor genom att sammanföra en träningscommunity och överbrygga eventuella hinder som deltagare möter för att skapa en mer hälsosam livsstil.

Det vinnande bidraget Ten Week Tee är en analog produkt för en digital värld. Lösningen är tydliga träningsinstruktioner tryckta på träningskläder som bleknar bort ju mer kläderna tvättas och används på nytt. Resultatet är människor som känner sig självsäkra när de tränar för första gången, och som fortsätter bygga sitt självförtroende på gymmet ju mer instruktionerna bleknar.

– I en tävling där många bidrag är väldigt tekniska, känns det superkul att vinna med något som är ganska analogt. Det känns som att juryn har sett att vår idé belyser något som är sant och som många kan relatera till. Appar för att hjälpa oss träna finns redan. I massor. Så det ville vi undvika. Vi ville skapa något som inte kräver något av eller distraherar användaren på något sätt, säger Fabian Luthander, en av Grand Prix-vinnarna. 

Studentgruppen gick det tvååriga programmet Art Director/Copywriter på Berghs med Rikard Linder som programansvarig, och tog examen i juni 2022. 

– Jag är så stolt över den här gruppens insatser. Talang i all ära, men det krävs hårt arbete för att komma fram med den här typen av insiktsfulla lösningar. På Berghs tror vi på och uppmuntrar våra studenter i att tänka tidlöst när det kommer till lösningar. Det viktigaste är att det faktiskt är en lösning och berör människor på riktigt, vilket gör att det känns extra kul att det här projektet som har en relativt sett analog kärna vinner i en tävling som handlar om innovation och framtiden, säger Rikard Linder, programansvarig för Art Director/Copywriter-programmet på Berghs.

Studenter från Berghs har under de senaste tio åren belönats med höga poäng och placeringar, och Berghs som skola har vunnit utmärkelsen School of the Year fem gånger i rad. 

– Årets kund uttrycker att de tyckt det var svårt att välja då de fått många innovativa bidrag. Att våra studenter håller hög internationell nivå år efter år är något vi är otroligt stolta över och måste jobba hårt för att upprätthålla. Vår ambition är att säkra en bredd på föreläsare med olika perspektiv, ett shared value-tänk och fortsatt satsning på att öva upp förmågan att jobba i team, säger Camilla Wallander, VD på Berghs. 

Se det vinnande bidraget här: https://vimeo.com/699075293

För mer information, kontakta:
Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication
camilla.wallander@berghs.se
+46 73 74 70 021

Respina Gholinia, Content Manager Berghs School of Communication 
respina.gholinia@berghs.se
+46 70 74 74 738 

Om Future Lions
Future Lions-tävlingen grundades av AKQA i samarbete med Cannes Lions International Festival of Creativity. Nu på sitt 16:e år riktar programmet fokus på nya talanger och att diversifiera och förbättra tillgången till den kreativa industrin för unga människor.

Om Berghs School of Communication
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Skolan erbjuder heltidsutbildningar och internationell bachelor, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på skolans inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.