Connect with us

Marknadsnyheter

Nysatsning på Friluftsfrämjandets Magasin Friluftsliv

Published

on

Friluftsfrämjandet gör under hösten en satsning på medlemstidningen Magasin Friluftsliv. Tidningen får ny ansvarig redaktör, Jenny Grundemark, och ett vässat redaktionellt uppdrag, som ska leda till större digital spridning för tidningens friluftsinspiration. Prisbelönta byrån A4 får uppdraget att producera magasinet.

Omslag Magasin Friluftsliv Magasin Friluftslivs nya redaktr

Magasin Friluftsliv har nyligen fått ny design och delvis nytt innehåll. Nu tar Friluftsfrämjandet ytterligare ett utvecklingssteg.  

Uppdraget att inspirera både den initierade friluftsexperten, och den entusiastiska nybörjaren tydliggörs. Ett nytt inslag är att tidningen ska granska friluftspolitiken, och friluftslivets förutsättningar och villkor. Populära inslag som tester, guider och matinspiration utvecklas, och tidningen ska genomsyras av ett hållbarhets- och mångfaldsperspektiv. Tidningen ska bli en innehållsmotor för fler av Friluftsfrämjandets kanaler, vilket innebär att mer innehåll ska spridas digitalt. På så sätt kan nya målgrupper inspireras till friluftsliv samtidigt som innehållet används mer resurseffektivt.  

– Vi ser mycket fram emot att utveckla ett redan mycket uppskattat medlemsmagasin tillsammans med A4. Friluftslivet skapar livsglädje och motverkar ensamhet, stillasittande, psykisk ohälsa och andra stora samhällsutmaningar. Genom ett inspirerande och kunnigt innehåll bidrar Magasin Friluftsliv till att fler kommer ut i naturen. Nu vässar vi innehållet och tar ut det i nya kanaler, för att friluftsinspirationen ska nå nya målgrupper, säger Friluftsfrämjandets kommunikations- och samhällschef Helena Färnsten.  

A4 har stor erfarenhet av redaktionell produktion för organisationer inom civilsamhället, och gör tidningar, grafisk form och digitala medier för bland annat Akademikerförbundet SSR, Amnesty, Reumatikerförbundet, Svensk biblioteksförening, RFSU, Svensk sjuksköterskeförening och Bröstcancerförbundet. A4 tar över produktionen av Magasin Friluftsliv från och med september.  

– Det blir en ära och ett nöje att få producera en så populär medlemstidning som Magasin Friluftsliv, säger Jens Stenberg, vd på A4. Friluftsfrämjandet är en starkt värderingsdriven verksamhet med hög trovärdighet och ett viktigt samhällsuppdrag, på alla sätt en inspirerande uppdragsgivare och en perfekt matchning med A4 och vår redaktionella kvalitet. 

Jenny Grundemark tar över som ny ansvarig redaktör för Magasin Friluftsliv. Jenny har lång erfarenhet som journalist, redaktör och redaktionschef från bland annat Expressen och Aller Media, där hon har arbetat med flera av Sveriges mest kända tidskriftsvarumärken. Hon har bland annat varit ansvarig för flera resetitlar och lett redaktionella satsningar för etablerade tidskrifter som MåBra och Femina. Jenny är utbildad skidlärare inom Friluftsfrämjandet och har arbetat flera vintrar i den svenska fjällvärlden. 

– Jag är otroligt stolt över att få axla rollen som ansvarig redaktör för Magasin Friluftsliv. Med min erfarenhet, i kombination med min passion för friluftsliv, ser jag fram emot att utveckla tidningen och stärka dess röst inom friluftspolitiska frågor, samtidigt som vi fortsätter att inspirera både nybörjare och erfarna friluftsentusiaster. Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta med något som ligger så nära mitt hjärta, säger Jenny Grundemark. 

Art Director för Magasin Friluftsliv blir Ulrika Sandh, senior AD och teamleader på A4. Ulrika har bland annat genomfört redesignen av Socionomen som vann Tidskriftspriset 2021. 

Ansvarig utgivare för Magasin Friluftsliv blir Friluftsfrämjandets kommunikations- och samhällschef Helena Färnsten. 

Fakta: 
Magasin Friluftsliv är Friluftsfrämjandets medlemsmagasin som utkommer 4 gånger per år, i en upplaga på cirka 40 000. En undersökning från 2022 visar att 9 av 10 läsare uppskattar innehållet i tidningen. För 8 av 10 organisationens medlemmar är tidningen en viktig medlemsförmån.  

För mer information: 
Friluftsfrämjandet, Helena Färnsten, 070 345 56 51 
A4, Jens Stenberg, 070 357 40 06 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vilseledande jämförelse av gympriser

Published

on

By

Zmarta har gjort en jämförelse av gympriser mellan olika kedjor. Slutsatsen är enligt dem att ”gymkedjornas prissättningar skiljer sig stort”.
– En vilseledande och osaklig jämförelse säger Katarina Andersson på Active Sweden.

Jämförelsesajten Zmarta har tagit fram en rapport där gympriser jämförs mellan olika städer och olika kedjor. Eftersom priserna skiljer sig en hel del påstår Zmarta att konsumenterna kan spara stora pengar.

– Prisjämförelsen är mycket märklig. Att priserna skiljer sig beror på att gymmen erbjuder olika saker. En del gym erbjuder mer och korten blir därför dyrare, medan andra har ett enklare utbud. Priserna speglar detta. Att framställa det som att ett gymkort är samma sak oavsett anläggning är rent vilseledande, säger Katarina Andersson, ordförande i branschorganisationen Active Sweden.

Active Sweden befarar att jämförelsen, som även togs upp i TV4 Nyhetsmorgon nyligen, får besökarna att tro att de riskerar bli lurade på gymmen.

– Det är väldigt olyckligt. Svenska gympriser är dessutom låga om man jämför med andra länder, där en betydligt mindre andel av befolkningen tränar aktivt. Vi ska uppmuntra människor att träna och värna om sin hälsa. Inte antyda att gymkedjorna sätter oskäliga priser när det inte alls stämmer, säger Katarina Andersson

För ytterligare information eller frågor:

Katarina Andersson, tel 0739-40 99 00

Om Active Sweden

Active Sweden är en branschorganisation för gym- och friskvårdsföretag i Sverige. Vi är branschens röst i samhällsdebatten och verka för ett aktivare Sverige och en välmående bransch.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vilseledande jämförelse av gympriser

Published

on

By

Zmarta har gjort en jämförelse av gympriser mellan olika kedjor. Slutsatsen är enligt dem att ”gymkedjornas prissättningar skiljer sig stort”.
– En vilseledande och osaklig jämförelse säger Katarina Andersson på Active Sweden.

Jämförelsesajten Zmarta har tagit fram en rapport där gympriser jämförs mellan olika städer och olika kedjor. Eftersom priserna skiljer sig en hel del påstår Zmarta att konsumenterna kan spara stora pengar.

– Prisjämförelsen är mycket märklig. Att priserna skiljer sig beror på att gymmen erbjuder olika saker. En del gym erbjuder mer och korten blir därför dyrare, medan andra har ett enklare utbud. Priserna speglar detta. Att framställa det som att ett gymkort är samma sak oavsett anläggning är rent vilseledande, säger Katarina Andersson, ordförande i branschorganisationen Active Sweden.

Active Sweden befarar att jämförelsen, som även togs upp i TV4 Nyhetsmorgon nyligen, får besökarna att tro att de riskerar bli lurade på gymmen.

– Det är väldigt olyckligt. Svenska gympriser är dessutom låga om man jämför med andra länder, där en betydligt mindre andel av befolkningen tränar aktivt. Vi ska uppmuntra människor att träna och värna om sin hälsa. Inte antyda att gymkedjorna sätter oskäliga priser när det inte alls stämmer, säger Katarina Andersson

För ytterligare information eller frågor:

Katarina Andersson, tel 0739-40 99 00

Om Active Sweden

Active Sweden är en branschorganisation för gym- och friskvårdsföretag i Sverige. Vi är branschens röst i samhällsdebatten och verka för ett aktivare Sverige och en välmående bransch.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förlängt patentskydd för Strangvac i Storbritannien

Published

on

By

Stockholm, 20 september 2024 – Intervacc AB (publ) har glädjen att meddela att ansökan om tilläggsskydd för Strangvac, ett innovativt vaccin mot kvarka, nu har godkänts i Storbritannien. Detta tilläggsskydd förlänger det befintliga patentskyddet från maj 2031 till maj 2036 på den brittiska marknaden.

Det sedan tidigare godkända europeiska patentet för Strangvac är giltigt till maj 2031. Med det nu beviljade tilläggsskyddet i Storbritannien, samt tidigare ansökningar i andra europeiska marknader inkluderat Sverige, Nederländerna, Italien, Irland, Frankrike, Spanien, Tyskland och Österrike, har vi goda förhoppningar om att skyddet för Strangvac kommer att förlängas och bli giltigt till maj 2036 även på övriga europeiska marknader. Vacciner har vanligtvis lång produktlivscykel och risken för att någon tar fram en biosimilar till vaccin när patent löpt ut är liten. Inom EU och i USA finns särskilda regelverk för att godkänna biosimilarer och bland dessa drygt 130 godkända biosimilarer finns inget, varken veterinärt eller humant, vaccin godkänt.

Tilläggsskydd, eller Supplementary Protection Certificate (SPC), är en immateriell rättighet som fungerar som en förlängning av patentskyddet. Det är specifikt utformat för läkemedel och växtskyddsmedel som skyddas av patent och har blivit godkända för försäljning av EU-kommissionen. Detta skydd syftar till att kompensera patenthavaren för den tid som krävs för att uppfylla omfattande regulatoriska krav innan ett myndighetsgodkännande för försäljning och marknadsföring kan ges.

”Vi är mycket glada över att ha fått detta tilläggsskydd godkänt i Storbritannien. Det ger oss en viktig förlängning av vårt patentskydd på en av våra nyckelmarknader” kommenterar VD Jonas Sohlman och fortsätter ”Vår bedömning är att Strangvac kommer att bli det ledande vaccinet mot kvarka globalt och fortsatt bidra till förbättrad djurhälsa långt efter att patent och tilläggsskydd löpt ut.”

 

För mer information vänligen kontakta:

Jonas Sohlman, VD

Tel: +46 (0)8 120 10 600

E-post: jonas.sohlman@intervacc.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 september 2024, kl 08.30 CET.

Om kvarka

Kvarka, orsakad av bakterien Streptococcus equi, är en allvarlig, vanlig och mycket smittsam infektionssjukdom som drabbar hästar. Kvarka är endemisk i hästpopulationer över hela världen, med undantag för Island.

 

Om Intervacc

Intervacc AB (publ) är en koncern inom djurhälsa som utvecklar vaccin för djur. Bolagets vaccin och vaccinkandidater bygger på mångårig forskning vid Karolinska Institutet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Intervacc aktien är sedan i april 2017 noterad på NASDAQ First North Growth Market.

Kontaktuppgifter Certified Adviser

Eminova Fondkommission AB

E-post: adviser@eminova.se, Tel: +46 (0)8 – 684 211 10

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.