Connect with us

Marknadsnyheter

Nytt butikskoncept trycktestar cirkulär affärsmodell inom detaljhandeln

Published

on

Outdoor-företaget Houdini är först i Sverige med att erbjuda konsumenter cirkulär detaljhandel fullt ut. Butiken är resultatet av ett samarbete mellan Houdini och Boston Consulting Group (BCG) som tillsammans utvecklat affärsmodellen för det nya konceptet. Houdinis cirkulära experimentbutik i Stockholm öppnade för sina första kunder i oktober 2023. 

Detaljhandeln står i dag inför stora påtryckningar att ändra sina affärsmodeller för att bli mer hållbara. Många företag startar ambitiösa initiativ för att minska sin klimatpåverkan genom hela sin leverantörskedja ända fram till slutprodukten till kund. Samtidigt ligger den stora möjligheten för att minska sin klimatpåverkan i att ta itu med den stora drivkraften i företagens klimatavtryck – hur konsumenter köper och använder företagets produkter.  

– Den enskilt största utmaningen i att minska klädföretagens klimatpåverkan är att minska andelen plagg som tillverkas och köps och samtidigt bibehålla eller stärka kundupplevelsen och lönsamheten. För att lyckas med det krävs ett skifte både hos företag och konsumenter. Vi har erbjudit och testat cirkulära affärsmodeller i drygt tio år och med våra lärdomar tar vi nu steget fullt ut och möjliggör för kunden att själv välja hur de vill ha tillgång till varje enskild produkt. Det kommer vara avgörande för att göra skillnad för våra kunder och för planeten, säger Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear.   

Är cirkularitet lösningen? 
Cirkularitet har med god anledning blivit ett hett ämne inom detaljhandeln. Det innebär ett skifte från den traditionellt linjära värdekedjan där företag säljer nyproducerade produkter som aldrig återvänder till företaget, till nya sätt att saluföra och återbruka kläder. För att lyckas med en cirkulär affärsmodell krävs det att kunna skapa värde ur en produktionskedja som minskar, saktar ned och stänger materialkedjan. Det finns en rad cirkulära affärsmodeller som kan användas för att öka användandet av varje producerat plagg och därmed bromsa materialloopen, till exempel uthyrning, delägande, reparationer, återanvändning av använda plagg och återvinning. Många bolag har testat varianter av detta men oftast är det svårt att nå lönsamhet.   

– Att lyckas skapa en affärsmodell där färre produkter tillverkas, med bibehållen lönsamhet, är nyckeln till hållbar detaljhandel men det är otroligt svårt. Det kräver både att man kan förändra sitt kunderbjudande, aktivera det lager som både bolag och kunder har och som inte används, samt att man har IT-infrastrukturen som stöder denna förändring. Det är riktigt spännande och inspirerande att ett företag som Houdini vågar vara först ut att experimentera med en mer helhetlig cirkulär butik, säger Nanna Gelebo, partner på BCG och ansvarig för projektet.  

Tre lärdomar från arbetet med att skapa Houdinis cirkulära butik: 

1.Det krävs ett tydligt erbjudande för att ändra konsumentbeteenden 
Det finns en uppsjö av varianter på delvis cirkulära butiker, allt från butiker som säljer ut enbart gammalt lager till de som tar emot begagnat men ingen tydlig standard. Vad en helt cirkulär butik innebär är därför oklart för många kunder. Den första frågan som måste besvaras handlar därför om att tydligt förklara vad erbjudandet innebär och varför det är bra för kunden och klimatet. Detta är särskilt relevant när man är branchledande som Houdini och erbjuder kunderna alla olika cirkulära alternativ i en butik. För att förstå vilka modeller som verkligen kommer ta fart ger det stor mening att experimentera sig fram: datadrivet och i snabba iterationer. 

2.Utveckla solida prismodeller för att uppnå mer ur mindre 
Cirkulära affärsmodeller kräver nya system för prissättning där en och samma produkt kan ha olika pris beroende på hur kunden vill nyttja den, exempelvis köpa ny, köpa begagnad, hyra eller prenumerera. Därför behövs en enkel men robust prismodell som ger ett attraktivt pris men även säkrar lönsamhet vad kunden än väljer. Priset behöver också reflektera produktens skick och attraktionskraft samt vara logiskt jämfört med marknadspris likväl som mellan olika kunderbjudanden (hyra, köpa begagnat etc). 

3.Säkerställ enkel och skalbar systemarkitektur för alla kunderbjudanden och kanaler 
En vanlig utmaning för detaljhandlare är att backend systemen inte kan hantera den ökade komplexiteten som en cirkulär affärsmodell innebär. Det kan till exempel handla om att kunna spåra produkterna för att se tillgång i butik och följa upp kunder som inte återlämnar sina hyrda produkter i tid. Cirkulära butiker behöver också betalsystem som kan hantera olika typer av köp – både engångstransaktioner som köp av begagnat som återkommande betalningar för prenumerationer.  

Läs artikeln ”Produce Less, Earn More: Learnings from a Houdini Circularity Experiment”

Ulrika Engellau
Presskontakt
+46761271619
engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.