Marknadsnyheter
Nytt kapitel i Mercy Ships historia – det specialbyggda sjukhusfartyget Global Mercy™ har levererats

Efter högtidligt firande av både färdigställande och överlämnande vid varvet Tianjin Xingang i Kina, har välgörenhetsorganisationen Mercy Ships nu formellt tagit sitt nybyggda, och världens största civila, sjukhusfartyg i bruk.
Överlämnandet av det nybyggda sjukhusfartyget Global Mercy, från varvet till fartygets ägare Mercy Ships, firades i närvaro av representanter från Mercy Ships, projektledare från Stena RoRo och varvets ledning. Mercy Ships personal och besättning från hela världen deltog digitalt på distans. Härmed är byggnationen av fartyget avslutad och den första operationen ombord har kommit ett steg närmare. De traditionella ceremonierna vid överlämnandet genomförs av varvet för att skänka lycka till fartyget och dess besättning på de sju haven.
Don Stephens, grundare av Mercy Ships, deltog i ceremonin via länk:
”Idag är det en dröm som går i uppfyllelse – inte bara för oss utan också för dem vi hjälper. Jag har ofta hört afrikanska presidenter och hälsoministrar uttrycka att de önskar att deras vårdpersonal ska kunna utbilda sig i sina hemländer. Det här fartyget kommer att möjliggöra just det. Och många som lider av funktionshinder och missbildningar kommer att få tillgång till kirurgisk och annan vård och därmed kunna leva sina liv i sin fulla potential. Vår förhoppning är att detta nya fartyg och den besättning av volontärer som jobbar ombord ska bringa hopp, läkedom och livsavgörande förvandlingar till människor under de kommande 40–50 åren.”
Per Westling, vd på Stena RoRo, som ansvarat för genomförande av projektet, talade också vid ceremonin: ”Vi är mycket stolta över att leverera detta speciella fartyg. Verksamheten som ska utföras ombord har ställt särskilda och höga krav på fartygsbyggnationen. Det var första gången som varvet byggde den här typen av fartyg – en utmaning som de klarat mycket bra. För Mercy Ships betyder leveransen att deras kapacitet att hjälpa mer än fördubblas, och på Stena RoRo är vi glada för att genom Global Mercy få vara en del av deras fantastiska arbete.”
Mercy Ships inledde arbetet med det nya fartyget för mer än åtta år sedan. 2013 signerades avtalen, kölsträckningen ägde rum 2015 och i slutet av april i år kunde den officiella provturen till havs, en så kallad ”sea trial”, genomföras med gott resultat.
Slutlig utrustning av världens största civila sjukhusfartyg
I juli seglar Global Mercy mot Europa. Med start i början av september kommer hon att utrustas med it, medicinsk teknik och inredningsdetaljer i hamnen i Antwerpen. Där inleds också bemanningen med volontärer. Under första kvartalet 2022 ska Global Mercy, då förflyttad till Rotterdam, visas upp för sponsorer, potentiella volontärer, media och andra intresserade. Innan hon tas i full drift ska hennes ankomst till Afrika också firas i Dakar, Senegal.
Fördubblad kapacitet
Fem miljarder människor i världen har inte tillgång till säker kirurgi till en kostnad som de har råd med, och sjukdomstillstånd som kräver kirurgi står för nästan en tredjedel av världens samlade sjukdomsbörda (Lancet 2015). Mercy Ships har levererat säker kirurgisk vård i Afrika i över 30 år. Med Global Mercy bygger man vidare på den gärningen. Det nya fartyget är utrustat med förstklassiga utbildningslokaler som kommer att bidra till att nyttan av insatserna i mottagarländerna flerdubblas. Volontärer med olika professionell bakgrund kommer att arbeta tillsammans med lokal vårdpersonal. På fartygets 12 däck finns bland annat sex operationssalar, vårdplatser för 200 personer, ett komplett laboratorium och utbildningsutrustning för simulering av olika vårdsituationer.
Globalt samarbete
Den svenska skeppsbyggaren Stena RoRo har ansvarat för genomförandet av det unika och globala projektet. Franska Barry Rogliano Salles, BRS, bistod i kontraktsskrivningen, den slutliga designen är gjord av finska Deltamarin och byggnationen har skett i Kina. Global Mercy är klassifierad av Lloyd´s Register i Storbritannien och seglar under maltesisk flagg. Ytterligare många andra företag från hela världen har bidragit till färdigställandet av fartyget, som är det första i sitt slag.
Volontärer kan fortfarande ansöka
Inför den kommande säsongen intensifierar Mercy Ships rekryteringen av volontärer som är villiga att bidra med sin kunskap och sin tid under kortare eller längre perioder. Fler än 640 personer med kompetens inom bland annat medicin, sjöfart och it kommer att leva och arbeta ombord på Global Mercy. När fartyget ligger i hamn har det plats för 950 personer. I dagsläget har Mercy Ships volontärer från fler än 60 olika länder. Mer information om volontärsjobb ombord finns här: https://mercyships.se/bli-volontar
Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 5 448 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter
Bilder:
- Invigningsbandet klipps på varvet,Tianjin Xingang och nu är Global Mercy officiellt vårt
- Några av alla de människor som varit med och gjort detta arbete möjligt
- Wang Xiaohai, ordförande på XGSIC varvet och Jim Paterson, Mercy Ships
- Global Mercy under provturen till sjöss
För mer information, v.v. kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org Mobil: +46 729 85 07 77
Stefan Sonesson, tillträdande Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org Mobil: +46 730 400 205
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.
För mer information se: www.mercyships.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke