Marknadsnyheter
Odd Molly i samarbete med We aRe SpinDye®
må, okt 23, 2017 17:10 CET
Odd Molly är det första modevarumärket som samarbetar med företaget We aRe SpinDye
®
– ett företag som erbjuder hållbara infärgningstekniker för syntetiska material i klädindustrin.
Istället för att de färdiga tygerna läggs i kemikaliebad, smälts färgpigmentet in i tygets plastfibrer. Detta tillvägagångssätt minskar dramatiskt användandet av vatten, kemikalier, koldioxid och energi.
Tyget och därmed slutprodukten har enastående prestanda och enorma fördelar för miljön. Färgen tål UV-strålning, tvätt och slitage mycket bättre än traditionellt infärgat tyg.
”För oss är det fantastiskt kul att se att Odd Molly har visat allvar med sitt hållbarhetsengagemang och antagit utmaning till att göra en mer hållbar produktion av sin kollektion tillsammans med oss på We aRe SpinDye®.”
säger
Martin Berling, co founder We aRe SpinDye®
Av tyget har Odd Molly designat jackan, ”Earth Saver jacket ” i 100% återvunnen polyester. Vadderingen är också miljövänlig då den är tillverkad av ett växtbaserat material och ändå har liknande isoleringsförmåga som dun.
”Vårt mål är att hela tiden förbättra oss och att succesivt öka andelen hållbara material och produkter i vårt sortiment. Resultatet av samarbetet med WeaReSpindye är en produkt vi verkligen är stolta över – helt i linje med vårt mål att förse vår kund med tidlösa kläder av hög kvalitet med så lite negativ påverkan på miljön som möjligt.” säger Kristin Roos, produktionschef på Odd Molly.
Följande effektivitetsvinster uppnås med den återvunna SpinDye® PET-plasten jämfört med ny polyester som färgats på traditionellt sätt.
75% mindre vatten
67% färre kemikalier
39% mindre energi
20% lägre koldioxidutsläpp
För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta Jenny Annerhult,
jenny@oddmolly.com
, 070-742 25 29
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke