Connect with us

Marknadsnyheter

Offentliggörande av delårsrapport 3, 2023

Published

on

Syncro Group AB (publ) (”Syncro Group” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed delårsrapport för tredje kvartalet (juli-september) jämte januari-september 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida (www.syncro.group). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Nettoomsättningen ökar i tredje kvartalet och uppgick till 49 mkr motsvarande en tillväxt om 6 procent, med ett rörelseresultat (EBITDA) som förbättrades med 32 procent

 

Tredje kvartalet (juli – september) 2023 i sammandrag

          Nettoomsättningen uppgick till 48,7 (45,9) mkr

          Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5,5 (-8,2) mkr

          Periodens kassaflöde uppgick till -0,6 (-7,3) mkr

          Periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,07* (-0,05) kr

          Eget kapital per aktie före utspädning uppgick till 0,15* (0,50) kr

 

Första nio månaderna (januari – september) 2023 i sammandrag

          Nettoomsättningen uppgick till 139,9 (133,4) mkr

          Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -21,1 (-26,3) mkr

          Periodens kassaflöde uppgick till 2,6 (-12,8) mkr

          Periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,12* (-0,16) kr

          Eget kapital per aktie före utspädning uppgick till 0,15* (0,50) kr

 

Väsentliga händelser under perioden

          Cube ingår avtal om 3,2 mkr med global dryckesleverantör

          Bolaget genomför en företrädesemission som tillför Bolaget cirka 22,5 mkr före emissionskostnader

          Cube utökar avtal med global aktör inom online dating med 2,7 mkr

          Bolagets teckningsoption TO5 tas upp till handel på Spotlight Stock Market

          Olle Stenfors ökar sitt aktieägande till cirka 10,68 procent av röster och 10,77 procent av kapital

          Cube ingår nordiskt avtal om 2 mkr med global detaljhandelskedja

          Bolagets VD, Ebbe Damm, lånar ut närmare 5 miljoner aktier till Mangold Fondkommission som anlitas som likviditetsgarant för Bolaget

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

          Bolagets teckningsoption TO4 tillför Bolaget cirka 8,3 tkr

 

 

VD har ordet – ”Ny tillväxtstrategi lägger grunden för framtiden…”

 

I samband med denna kvartalsrapport kommunicerar vi även att Syncro har antagit en ny tillväxtstrategi för att på bästa sätt ta vara på skalbarheten i vår SaaS- och AI-baserade influencer marketing-plattform Collabs. Genom att utveckla försäljningen i tre kanaler räknar vi med att öka tillväxttakten markant, vilket också möjliggör snabbt växande lönsamhet.

 

Under kvartalet har vi sett ett överväldigande intresse för vår SaaS- och AI-baserade influencer marketing-plattform Collabs som lanserades som freemium den 1 februari i år. Sedan dess har plattformen kontinuerligt utvecklats och uppdaterats för att möta marknadens snabbt växande uppskattning och behov.

 

I september lanserade vi Collabs för reklambyråer. Medie- och reklambyråer kan nu hantera en kampanjs hela influencer-resa i Collabs; från AI-stött val av optimala influencers, till betalning av influencers och kundfakturering. Det stora intresset för att använda plattformen har fortsatt att överstiga våra interna prognoser, och nu förfinar vi vår säljstrategi i en uppdaterad tillväxtplan. I denna tillväxtplan, som adresserar nationella liksom internationella kunder, fokuserar vi på tre nyckelsegment; direkta kunder, strategiska partners och plattformsleverantörer.

 

Collabs breda bas av direkta kunder innefattar allt från start-ups till globala bolag, där en del även väljer att ta hjälp av våra konsulter i Cube för att utveckla och driva sina kampanjer. Vår andra viktiga kanal är strategiska partneravtal med medie- och reklambyråer, som använder plattformen för sina kunders kampanjer. I vår tredje säljkanal gör vi rena tekniksamarbeten med globala plattformsleverantörer, som integrerar Collabs i sina plattformar. Detta för att exempelvis komplettera en e-handelsplattform med vår funktionalitet för influencer marketing.

 

Denna trekanalsstrategi möjliggör snabb access av Collabs till varumärken runt om i världen. För att få veta mer om vår nya tillväxtstrategi, se gärna det pressmeddelande som offentliggjordes tidigare.

 

VD har ordet (forts.) – ” ”…kombinerat med besparings- och effektivitetsaktiviteter ger positiv effekt som syns i resultatet.”

 

Vi märker ett ökat marknadsintresse för Collabs och genom fokus på försäljning genom våra tre kanaler och god kostnadskontroll ser vi att vi kommer att uppnå god lönsamhet under kommande år.

 

Cube levererade en rad stora avtal med namnkunniga kunder under kvartalet och Gigger växer fortsatt stadigt och i högre takt än marknaden i stort och presterar i linje med vår tillväxtplan.

 

Besparings- och effektivitetsaktiviteter visar tydlig positiv effekt genom fortsatt lägre kostnader, som också tydligt syns i resultatet. I takt med att kostnadsdrivande avtal och åtaganden löper ut så sjunker kostnaderna ytterligare och åtgärderna bedöms ge full effekt under nästa år. En avsevärt lättare kostnadskostym i kombination med vår kostnadseffektiva och skalbara tillväxtstrategi skapar en tydlig grund för vår utstakade resa mot lönsamhet.

 

Under tredje kvartalet steg nettoomsättningen 6 procent till 48,7 miljoner kronor och rörelseresultatet förbättrades med nästan tre miljoner kronor jämfört med föregående år. Vi gör en nedskrivning för Happyr som inte levt upp till initiala förväntningar vilket gör att vi går in i fjärde kvartalet med en lättare balansräkning. Vid utgången av tredje kvartalet uppgick eget kapital per aktie, efter nedskrivningen, till 0,15 kronor, vilket är tre gånger högre än aktiekursen den sista september.

 

Allt som allt visar rapporten för tredje kvartalet att vi är på rätt väg; vi växer omsättningen, sänker våra kostnader och minskar förlusten. Under september månad uppnådde vi nästan nollresultat, vilket visar att lönsamheten ligger inom räckhåll. Jag är mycket stolt över det arbete som lagts ned inom hela koncernen för att ta oss dit vi är idag.

 

Sammantaget presterar vi i linje med vår plan om att bli ett globalt skalbart och lönsamt bolag. Med vår nya strategi på plats och ett överväldigande intresse för vårt erbjudande ser jag med stor tillförsikt framåt.

 

Ebbe Damm, VD

 

 

Presentation hos Infront Direkt Studios

Idag, den 9 november 2023 kl. 08:30, kommenterar Syncro Groups VD Ebbe Damm rapporten samt berättar mer om Bolagets tillväxtstrategi tillsammans med Collabs VD Fredrik Grufvisare hos Infront Direkt Studios, som är en fristående del av Nyhetsbyrån Direkt. Se sändningen genom att klicka här.

 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD Syncro Group

Telefon:  0705 46 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Henrik Sundewall, CFO Syncro Group

Telefon:  0768 77 00 00

E-post:  henrik.sundewall@syncro.group

 

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Syncro Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november 2023.

 

Om Syncro Group

Syncro möjliggör samarbete mellan människor och varumärken genom innovativ tech. Vi investerar i bolag som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och som samtidigt stärker och vidgar vårt erbjudande. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm.

 

Bolagets Qualified Adviser på Spotlight Stock Market är Mangold Fondkommission AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.