Marknadsnyheter
Ökad efterfrågan på cyberförsäkring – men kraven höjs


Allt fler vill ha en cyberförsäkring. En ny undersökning visar att marknaden har mognat, samtidigt som många företag har svårt att förstå och uppfylla kraven som ställs för att få teckna en cyberförsäkring.
Arctic Wolf, ledande inom operativ IT-säkerhet, har släppt en ny rapport om marknaden för cyberförsäkringar. The Cyber Insurance Outlook 2024 bygger på en undersökning bland 257 europeiska företag som lyfter fram att marknaden för cyberförsäkringar har mognat, samtidigt som den växer.
Försäkringsbranschen strävar efter att erbjuda mer heltäckande försäkringar för att minimera följderna av cyberincidenter. Det betyder också att de skärper sina krav på säkerheten hos de försäkrade. Nära hälften (46%) av de tillfrågade företagen uppger att deras försäkringsgivare har lagt till nya villkor för försäkringen. 15% har förlorat en del av sitt försäkringsskydd och 43% uppger att deras organisation fått någon form av anmärkning från sin försäkringsgivare.
För att få teckna en heltäckande cyberförsäkring gäller det att kunna visa upp starka IT-säkerhetslösningar, välutbildade medarbetare och gedigna krisplaner. Det positiva med dessa krav är att sådana insatser också bidrar till lägre försäkringspremier, samtidigt som sannolikheten minskar för att man drabbas av en cyberattack och behöver utnyttja sin försäkring.
När det gäller att veta vilken slags försäkring de behöver och vad den ska täcka är det svårt för många företag att reda ut förutsättningarna och veta hur en cyberförsäkring fungerar. Nästan hälften (47%) av deltagarna i undersökningen menar att det är svårt att bestämma vad som ska ingå i deras försäkring och hur omfattande skydd de behöver.
Några resultat från undersökningen:
- Allt fler företag skaffar cyberförsäkring. 62% av organisationerna i undersökningen uppger att de har för närvarande har en cyberförsäkring och ytterligare 38 % överväger eller utvärderar detta. Bland dem som har cyberförsäkring är det många som skaffat det nyligen. Mer än en tredjedel (34%) har varit försäkrade mindre än ett år.
- Premierna höjs. Mer än hälften (53%) av de tillfrågade företagen i Europa har fått ökade kostnader för sina cyberförsäkringar under det senaste året, men för 47% har ökningen varit 10% eller mindre.
- Krav för att teckna försäkring. De vanligaste kraven som försäkringsbolag ställer vid ansökan om cyberförsäkring gäller flerfaktorautentisering (anges av 51% av de svarande) samt aktiv säkerhetsövervakning och incidenthantering (MDR, Managed Detection and Response, 49 %). Andra villkor som ofta förekommer är krav på säkerhetsutbildning för anställda samt loggning och övervakning av nätverk.
- Cyberförsäkring hjälper i verkligheten.
Att det verkligen är en fördel att vara försäkrad i händelse av en cyberattack bekräftas av de medverkande i undersökningen. 29 % av de tillfrågade uppger deras organisation drabbats av någon typ av cyberincident under det senaste året. 37% av dessa fick konkret hjälp från sitt försäkringsbolag med att utreda händelsen och stöd för åtgärder. 30% av de drabbade organisationerna fick juridisk hjälp från sin försäkringsgivare.
Om undersökningen
Rapporten från Arctic Wolf bygger på en onlineundersökning som genomfördes i september-oktober 2024 av CRA Business Intelligence som besvarats av 257ansvariga chefer inom IT, cybersäkerhet och ledningen i organisationer med minst 50 anställda. Respondenterna kommer från Storbritannien, Irland, Tyskland, Belgien Nederländerna och Luxemburg. Motsvarande undersökning genomfördes samtidigt i USA med 544 respondenter.
Mer information:
Mediakontakt
Fredrik Pallin
Digital PR
fredrik@digitalpr.dk
Om Arctic Wolf
Arctic Wolf är en global ledare inom operativ IT-säkerhet som hjälper företag och organisationer att minska riskerna med cyberattacker genom sin molnbaserade säkerhetsplattform. Arctic Wolf Security Operations Cloud tar varje vecka in och analyserar mer än 7 biljoner säkerhetshändelser vilket ger kunder i alla storlekar inom olika branscher en bättre digital beredskap och uthållig motståndskraft mot attacker.
www.arcticwolf.com
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
128 919 |
11,83 |
1 524 686,34 |
XSTO |
102 102 |
11,81 |
1 205 577,80 |
XCSE |
25 188 |
11,83 |
297 858,65 |
Summa |
256 209 |
11,82 |
3 028 122,80 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024
Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024.
Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.
1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK
1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK
Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar:
– Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).
Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD
mail: helena.liljedahl@inventmedic.com
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.
Marknadsnyheter
Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025


Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin.
Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström.
– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.
– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.
Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762
Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke