Connect with us

Marknadsnyheter

ÖKAT BRUTTORESULTAT OCH STÄRKT MARGINAL, ANDRA KVARTALET 2024

Published

on

FINANSIELL INFORMATION:

ANDRA KVARTALET

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 861 MSEK (1 710), en ökning med 9% jämfört med motsvarande period föregående år. Organisk tillväxt uppgick till 9%. 
  • EBITA uppgick till 139 MSEK (129).
  • EBIT uppgick till 90 MSEK (83).
  • Justerad EBITA uppgick till 141 MSEK (120), en ökning med 18% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -49 MSEK (445).
  • Resultat efter skatt uppgick till 32 MSEK (0).
  • Resultat per aktie före respektive utspädning uppgick till 0,07 SEK (0,00).

SEX MÅNADER

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 699 MSEK (3 303), en ökning med 12% jämfört med motsvarande period föregående år. Organisk tillväxt uppgick till 10%. 
  • EBITA uppgick till 272 MSEK (259).
  • EBIT uppgick till 176 MSEK (168).
  • Justerad EBITA uppgick till 268 MSEK (223), en ökning med 20% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11 MSEK (627).
  • Resultat efter skatt uppgick till 55 MSEK (-4).
  • Resultat per aktie före respektive utspädning uppgick till 0,12 SEK (-0,01).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER:

UNDER ANDRA KVARTALET

  • Humble Group slutförde den andra och sista etappen av fastighetsförsäljningen, som är strukturerad som en sale- and leaseback-transaktion. Se mer i not 5 för mer information.
  • Humble Group höll årsstämma den 22 maj 2024. Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om omval av befintliga styrelseledamöter samt val av Noel Abdayem till ny styrelseledamot, som även är en befintlig medlem av ledningsgruppen.
  • Humble Group har utökat sitt befintliga kreditavtal med totalt 300 MSEK, varav 150 MSEK är ett kortfristigt lån och 150 MSEK är en förlängning av den befintliga revolverande kreditfaciliteten.

EFTER KVARTALET

  • Humble Group bjuder in till kapitalmarknadsdagen den 19 september 2024.

VD-ORD UR RAPPORTEN

ÖKAT BRUTTORESULTAT OCH STÄRKT MARGINAL
Årets andra kvartal innebar en fortsatt försäljningsökning med en organisk tillväxt som uppgick till 9%, med en något svagare konsumentmarknad och negativ påverkan av prissättning för vissa insatsvaror. Det är särskilt glädjande att se hur arbetet med att stärka bruttomarginalen ger resultat. Bruttomarginalen uppgick till 31,5% (29,3%) och bruttoresultatet ökade med 17%. Kombinerat med god kostnadskontroll stärktes den justerade EBITA-marginalen till 7,6% (7,0%) och det justerad EBITA-resultatet uppgick till 141 MSEK (120), vilket motsvarar en ökning om 18%. Beaktat att vi genomfört avyttringen av fastighetsbeståndet som minskade det justerade EBITA-resultatet med 4 MSEK jämfört med samma period föregående år, är den relativa förbättringen 22%. Under perioden har vi fortsatt att investera strategiskt i våra verksamheter med nya maskiner och produkterserier för att möta den efterfråga och orderingång vi ser inför hösten och 2025. De strategiska investeringarna återspeglas även i rörelsekapitalbindningen om 199 MSEK, där 175 MSEK är koncentrerat till sju verksamheter, som vi bedömer kommer ha till en extra hög tillväxt framåt. Vi har haft ett starkt momentum under de sista veckorna i juni och början av juli med många pågående initiativ i ett uppskalningsskede, vilket bidrar till att vi går en spännande höst till mötes.

Verksamheten
Vi lämnar ett intensivt andra kvartal bakom oss präglat av operativ konsolidering, optimering av processflöden och upptrappning till fler skift i våra fabriker. Arbetet fortlöper men har påverkats av en del leveransförseningar av maskiner och utrustning. Förseningarna har inneburit att flera av kapacitetsökningarna och uppstart av nya produktionslinjer endast har haft en marginell effekt under perioden. Målsättningen är att majoriteten av de strategiska initiativen för kapacitetsutveckling ska vara genomförda under tredje kvartalet och i full produktion innan årets slut. Det skapar goda förutsättningar för att fortsätta växa organiskt under 2025 samt att möta leveranstakten av produkter som våra varumärken och B2B-kunder efterfrågar. Några ljuspunkter för perioden är utökad kapacitet för sockerfritt godis hos Grahns, produktion och lansering av True Dates som redan omsatt 10 MSEK på bara några veckor samt vår egen softbar som tillverkas hos Bars Production och säljs med varumärket Pro Brands. Vi har fått flera betydande listningar på de nya produkterna till höstens fönster i service- och dagligvaruhandeln, vilket ger goda förutsättningar att kapitalisera på de utvecklingsprojekt som vi redan har investerat i och drivit under de senaste två åren.

Flera av våra mest framstående varumärken har även fortsatt växa internationellt. Vi påbörjade arbetet med en USA-satsning för ett år sedan och nu är de första produkterna under pågående transport och där lanseringen är planerad till efter sommaren. USA är en enorm marknad med hög konsumentacceptans för den här typen av better-for-you-produkter och responsen från mässdeltagande och de butikskedjor vi inlett dialog med har varit överväldigande positiv. Samtidigt är det en möjlighet vi tar oss an med varsamhet, givet marknadens storlek och den komplexitet som både lansering och hantering av supply chain innebär. Vanligt svenskt godis har fått ett anmärkningsvärt uppsving bland yngre konsumenter i sociala medier internationellt. Under kvartalet har vi därför förvärvat domänen swedishcandy.com i syfte att göra en satsning med svenskt godis i både USA och Europa.

Vår B2B-exponering med kontraktstillverkning och private label fortsätter att ta marknadsandelar och vi får allt fler förfrågningar från aktörer och etablerade kedjor som ser Humble som en samarbetspartner för att leverera kvalitetsprodukter till ett attraktivt pris. Våra internationella koncernbolags bevisade affärsmodell, såsom Solent med sin snabba marknadsexpansion, utgör en motvikt till våra premiumvarumärken och vi ser intressanta möjligheter att expandera i både den skandinaviska och centraleuropeiska marknaden.

Resultat
Nettoomsättningens fortsatte att utvecklas väl med en volymdriven organisk tillväxt om 9%, prisutvecklingen var för första gången på många kvartal försumbar. Den tidiga påsken hade en positiv påverkan för andra kvartalet med 3% och den organiska tillväxten för första halvåret uppgick till totalt 10%. Sverige hade en något svagare utveckling som effekt av produktförändringar samt prissättning i tillverkning och råvaror. Konsumenten uppvisade en viss svaghet under perioden men återhämtade sig starkt under andra halvan av juni. Investeringarna i vår internationella expansion ger resultat och försäljningen i utlandet ökade med 17% för kvartalet och 15% under första halvåret.

Bruttomarginalen har varit ett stort fokus att återhämta sedan de makroekonomiska förutsättningarna försämrades under 2022 och 2023. Det är glädjande att se hur vi uppnått en konsekvent förbättring för det tredje kvartalet i rad. Fraktpriserna från Asien har haft en kraftig ökning under första halvåret, men med fördelaktiga kontrakt och effektiv hantering har vi lyckats hålla dessa på en attraktiv nivå relativt marknaden. För den internationella frakten har vi påbörjat ett större konsolideringsarbete där vi ser en uppsida i att samla ytterligare volym under ett gemensamt avtal och dra nytta av skalfördelar som bättre prissättning och ökad volym-tillgänglighet.

Till följd av strategiska investeringar i nya produktlinjer och marknadslanseringar, samt en annalkande högsäsong för flera av våra verksamheter, hade vi en svag utveckling av kassaflödet efter förändring av rörelsekapital. Vi är vaksamma gällande rörelsekapital-bindningen och har som ambition att den över tid ska normaliseras kring historiskt lägre nivåer relativt nettoomsättningen.

Under perioden och första halvåret har vi ökat marknadsföringen väsentligt för våra produkter och varumärken, vilket är aktiviteter som kommer att gynna oss på några års sikt. Vi har även investerat i framtida tillväxt för våra fabriker som initialt driver kostnader innan kapacitetsförbättringarna är i fullt bruk. Trots detta har vi lyckats öka lönsamhetsmarginalen mätt som justerad EBITA med 9% sekventiellt och 8% jämfört med föregående år. Förbättringen är primärt drivet av det ökade bruttoresultatet samt god kostnadskontroll. Med fortsatt tillväxt finns det mer marginal att hämta från de skalfördelar som vår plattform erbjuder. En stor del av tilläggsköpeskillingarna är nu betalda, vilket bidrar till att förbättra räntenettot framgent. Vi uppskattar stödet med utökade kreditfaciliteter från våra banker som vill vara med och bidra till Humbles utveckling.

Outlook
Förberedelserna inför listbytet från First North till Nasdaq Stockholms huvudlista har fortlöpt enligt plan och om inget oförutsägbart inträffar är ambitionen att vår ansökan om listbyte blir godkänd och därmed genomförs under tredje kvartalet 2024. Därtill bjuder vi in till Humbles kapitalmarknadsdag torsdag 19 september i centrala Stockholm, där deltagarna får möjlighet att träffa fler medlemmar från koncernledningen och lära känna våra fyra affärssegment bättre.

Andra halvan av året har börjat bra och vi går in med fullt fokus i den mest intensiva perioden med de viktiga månaderna augusti-november. Vi har en målsättning om att minska skuldsättningen ytterligare och där vi säsongsmässigt förväntar oss en kassaflödes-release från rörelsekapital under fjärde kvartalet. Med en stark orderingång och tilltro till hög efterfrågan har vi investerat i välfyllda lager och avser kunna leverera fler produkter till marknaden än någonsin tidigare.”

Rapporten finns bifogad och går även att ladda ner i sin helhet på bolagets hemsida här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Tel: +468 61 32 888
Email:simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humbles framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som “anser”, “förväntar”, “förutser”, “avser”, “uppskattar”, “kommer”, “kan”, “förutsätter”, “bör” “skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.